زنان و امپراطوری بیزانس!

از زنان در امپراطوری بیزانس انتظار می رفت برخانواده نظارت کنند و فرزندان خوبی تربیت کنند. برخی از زنان، هر چند کم، موفق شدند از محدودیت ها و فرهنگ مرد سالار فاصله بگیرند و تجار، نویسندگان، فیلسوفان و حتی امپراطور های قدرتمندی باشند. با ما باشید تا بیشتر درباره زنان و امپراطوری بیزانس! بدانید..

 

نقش زنان اشراف

در فرهنگ های باستانی، بیشتر زنانی که میشناسیم از طبقه اشراف و درجه یک بودند. رویدادی که باعث پر رنگ دن نقش زنان در جامعه بیزانس شد، افزایش مسیحیت در طول قرن ها بود.

برای اطمینان از اینکه یک دختر تا ازدواج باکره می ماند، سعی بر جدا سازی دختر و پسر داشتند و زنان فقط اجازه ارتباط با مردان فامیل را داشتند. حتی برخی خانواده های سختگیر تر، در خانه مکان استراحت و زندگی زنان و مردان را از هم جدا می کردند. البته زنان با جامعه در ارتباط بودند. به خرید می رفتند، به حمام های عمومی می رفتند، با آشنایان دیدار می کردند، به کلیسا می رفتند ( به طور جداگانه از مردان) و در جشن ها شرکت می کردند.

زنان کارگر

زنان مجبور بودند در صنعت کشاورزی، تولید (پارچه و ابریشم) و مهمانداری کار کنند. برخی شغل هایی که توسط زنان بوجود آمد، شامل بافندگی، نانوایی، آشپزی، خانه داری، مامایی، پزشکی و نگهبان حمام می شد. بسیاری از این حرفه ها از نسلی به نسل بعد منتقل می شد. هیچ چیزی نمیتوانست جلوی زنان را بگیرد تا صاحب کسب و کار خود نباشند.

آنیسیا جولیانا یکی از ثروتمندترین زنانی بود که این را به اثبات رساند و تجارت خود را داشت. او ثروت خود را در راه ساخت کلیسا ، هنر و دکوراسیون کلیساهای سنت پلیوکتوس و سنت اوفمیا در قسطنتنیه کرد.

حقوق زنان

حقوق زنان مربوط به املاک می شد. دختران به اندازه برابر با پسران از املاک و اموال خانوادگی ارث می بردند. اگر همسر زنی فوت می شد، زن  سرپرست فرزندان می شد. زنان اموال مرد را به ارث میبردند و باید خانه را اداره می کردند و مثل یک مرد مالیات میپرداختند.

یک زن به جز بیوه بالای ۴۰ سال، اجازه فعالیت مذهبی و قضاوت در کلیسا را نداشت. زنان بیوه هم فقط در مراسم غسل تعمید زنان شرکت می کردند. صومعه های زیادی هم به زنان اختصاص داده بودند که همه پست ها از آن بانوان بود.

زنان معروف بیزانس

بیزانس دارای تاریخ طولانی می باشد و زنان معروف زیادی در این دوره زندگی کرده اند. شاید اولین زن معروف بیزانس که به شهرت رسید هلنا ، مادر کنستانتین اول بود که چندین کلیسا به ویژه کلیسای نیتیویتی در بیت الحم را ساخت.

هیپاتیا الکساندریا یک فیلسوف، دانشمند، و ریاضیدان برجسته بود که در دانشگاه معروف شهر خود تدریس می کرد. او توسط یک سری از طرفداران مسیحیت به قتل رسید.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها