باغ موزه وزیری

باغ موزه وزیری تهران

باغ موزه وزیری یا غار موزه وزیری که در لواسان تهران قرار دارد؛ به دست دکتر ناصر هوشمند وزیری در سال ۱۳۸۴ به لیست موزه های دیدنی و جذاب تهران افزوده شده است. برای گشت و گذار در این موزه ی منحصر به فرد با بخش موزه ها تاریخ ما همراه باشید.

ماجرای باغ موزه وزیری چیست؟

دکتر ناصر هوشمند وزیری از مجسمه سازان و هنرمندان معاصر درجه یک ایران هستند. ایشان در سال ۸۴ به هزینه خودشان اولین غار موزه ایران را دایر کردند.

استاد وزیری که متولد سال ۱۳۲۵ شمسی در همدان هستند، در سال ۱۳۵۰ لیسانس مجسمه سازی خود را دانشگاه هنر های زیبای تهران دریافت کردند و در سال ۱۳۷۳ دکترای افتخاری و درجه ی استادی هنر را کسب نموند.باغ موزه وزیری

در باغ موزه وزیری به نمایش آثار و هنر ایشان پرداخته می شود و این موزه هم چنان در حال تکمیل شدن است. هر یک از آثار ارزشمند ایشان بیانگر فرهنگ اصیل ایران است و مراجعه کنندگان میتوانند با خالق این آثار در ارتباط بوده و به راحتی در این باغ زیبا به گردش و عکاسی بپردازند.

غار موزه وزیری با مساحتی در حدود ۱۰۰۰ متر مربع مملو از خلاقیت و ایده های جذابی از فولکلور ایرانی و داستان های جذاب شاهنامه ی فردوسی است.

فضای باغ موزه وزیری چگونه است؟

این باغ موزه جذاب شامل بخش های مختلفی از جمله: غار، سرای بسطامی، مجسمه های بازیافتی، صنایع دستی، گالری، کارگاه مجسمه سازی و صنایع دستی، فضای باز و … است.

بازدید از باغ موزه وزیری همه روزه امکان پذیر است. فقط کافی است از ساعت ۹ الی ۱۲.۳۰ یا از ساعت ۱۴/۳۰ الی ۱۹ به آدرس تهران، لواسانات، بلوار امام خمینی، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، سمت چپ پس از چال ناظران و پلاک ۷۷ بروید.

در ضمن در روز های تعطیل این باغ موزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ به طور یکسره باز است.

بخش‌های مختلف باغ موزه وزیری

سرای بسطامی:

این سالن با ظرفیت حداکثر ۹۰ نفر جهت برگزاری سمینارها، همایش‌ها و جشنواره‌ها تاسیس شده است.

فضای داخلی غار:

این قسمت شامل ۸ دالان است که دیواره اصلی آن را سنگ‌های کوهستان تشکیل داده است و در مدخل دالان دوم مجسمه‌ای از رستم ساخته شده است که گویی سقف دالان غار را بر روی دوش خود نگه داشته است.باغ موزه وزیری

گالری:

این بخش سالنی به مساحت ۴۰ مترمربع جهت نمایش آثار مختلف هنرهای تجسمی به ویژه نقاشی می‌باشد.

کارگاه مجسمه‌سازی:

محل ساخت مجسمه‌های چوبی، فلزی، سنگی و … توسط استاد می‌باشد که بازدیدکنندگان بدون هیچ‌گونه محدودیتی می‌توانند با روند ساخت مجسمه‌ها توسط استاد آشنا شوند.باغ موزه وزیری

کارگاه صنایع دستی:

این قسمت شامل کارگاه ساخت محصولات هنری سفالین، لعاب، کوره‌پخت، چرخ سفالگری و کارگاه ساخت تابلوهای نقش برجسته است.

فضای باز:

فضای طبیعی حاکم بر فضای موزه و تماشای همزمان مجسمه های واقع در باغ از ویژگی‌های مهم این موزه می‌باشد.

مجمسه‌های بازیافتی:

آثار هنری بخش بازیافت استاد وزیری در زمینه بازیافت و مجسمه‌های بازیافتی با کلیه مواد دور ریز اعم از پلاستیک، آهن، شیشه و قوطی نوشابه ساخته شده‌اند که بسیار جالب هستند.

صنایع دستی:

در این بخش ظروف سفالی و همین طور احجام، سرامیک و لعاب ساخته می‌شود و در بخش گالری موزه به فروش می‌رسد؛ ضمن اینکه علاقه‌مندان می‌توانند مدل‌های خاص خود را برای ساخت سفارش دهند.

کلکسیون‌های استاد وزیری:

در طول چهل سال اخیر استاد وزیری کلکسیون ارزشمندی از آفتابه‌ها و پارچ‌های مسی قدیمی را فراهم کرده؛ همچنین به دلیل علاقه ایشان به ورزش شطرنج، علاوه بر اینکه در اوقات فراغت خود به این ورزش می‌پردازند، کلکسیونی از شطرنج را نیز جمع‌آوری کرده‌اند.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها