موزه‌ ی آبگینه و سفالینه

موزه‌ ی آبگینه و سفالینه

موزه ی آبگینه و سفالینه یکی از موزه های دیدنی شهر تهران می باشد که هم بنا و هم اشیای آن ارزش تاذیخی دارد. بیش از دو میلیون بازدیدکننده سالانه از این موزه دیدن می‌کنند که در بین این افراد توریست های زیادی نیز از سراسر دنیا قرار گرفته اند. قدمت این موزه به زمان قاجار بازمی‌گردد که در اردیبهشت ۱۳۳۷ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. محل جغرافیایی این موزه شهر تهرات و خیابان سی تیر است.

تاریخچه

این موزه در محل خانه ی قوام السلطنه قرار گرفته است که پس از آن به سفارت مصر و افغانستان واگذار شده است و بعد از آن نیز به بانک بازرگانی فروخته شد. در سال ۱۳۵۴ فرح پهلوی این بنا را خریداری کرد و پس از آن توسط جمعی از معماران اتریشی و ایرانی و فرانسوی به موزه تبدیل شد که در آن آثار با ارزش سفالی و شیشه ای نگهداری می شود و همین امر باعث شده نام این مکان موزه آبگینه و سفالینه شود. برخی از این آثار از چغازنبیل کشف و به موزه منتقل شده است.

موزه‌ی آبگینه و سفالینه

معماری موزه‌ی آبگینه و سفالینه

معماری این بنا تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی در قرن ۱۹ میلادی است. خانه ای هشت ضلعی متشکل از دو طبقه با ستون و زیرزمین، که طبقه‌ی اول از طریق پله‌هایی به سبک روسی به طبقه ی دوم راه میبرد و در و پنجره ی آن از شیشه های دو جداره می باشد. بنا دارای یک اندرونی و یک بیرونی است که بخش بیرونی آن به موزه‌ی آبگینه مبدل گشته. در دکوراسیون این بنا از کارهای آجری و گچ بری و آینه کاری تا منبت کاری و مینا کاری استفاده شده است.

مطالب مرتبط

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه دفاع مقدس

بازدید از موزه

ساعات بازدید از موزه در فصل بهار و تابستان از ۹ صبح تا ۷ عصر و در پاییز و زمستان از ۸ صبح تا ۵ عصر می باشد.

موزه جز ایام عزاداری در تمام روزهای سال باز و قابل بازدید است.

موزه‌ی آبگینه و سفالینه

بخش های مختلف موزه آبگینه

موزه شامل بخش‌های اداری (زیر زمین)، دبیرخانه و ریاست (طبقه بالا) است. کتاب‌خانه نیز، واقع در ضلع شمال غربی، شامل ۴۰۰۰ جلد کتاب فارسی و انگلیسی در زمینه‌های باستان شناسی، تاریخ و هنر است. در ضلع شمالی محوطه، بناهایی برای تکمیل مجموعه در دست احداث است که در طبقه اول کلاس‌های آموزشی و در طبقه دوم نمایشگاه موقت قرار دارد.

منبع میزان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها