موزه صلح

موزه صلح تهران

موزه صلح واقع در تهران عضو مجموعه بین‌المللی موزه‌های صلح در جهان است. این موزه همانطور که از نام آن پیدا است، جهت اشاعه فرهنگ صلح و دوستی از طریق نشان دادن نتایج دردناک جنگ بر روی انسان‌ها و محیط اطراف او شکل گرفته‌است. این شکل از موزه که در دنیا بسیار مشهور است، بیشتر از اینکه به نشان دادن نتایج فیزیکی محدود شود، با آموزش، گفتگو و پژوهش راه‌های ایجاد صلح را آموزش می‌دهد.

موزه صلح

مکان موزه

این موزه توسط انجمن حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی در سال ۱۳۸۲ افتتاح شده و از سال ۱۳۸۴ به مکان فعلی خود انتقال یافته است. این موزه در مرکز شهر تهران و پارک شهر قرار دارد. اعضای آن نیز قالبا افراد قربانی سلاح‌های شیمیایی هستند که به صورت داوطلبانه در این موزه فعالیت می‌کنند.

آثار ایرانی در موزه های جهانی

موزه صلح

هدف موزه چیست؟

اگرچه موزه به طور کلی به پیامدهای جنگ ایران و عراق تعلق دارد، اما نمی‌توان آن را یک موزه جنگی صرف دانست. علاوه بر آن پیامدهای استفاده از بمب‌های هسته‌ای در جنگ میان آمریکا و ژاپن (ناگازاکی و هیروشیما)، جنگ جهانی اول و دوم و دیگر آسیب‌های جمعی در جنگ‌های دنیا نیز نمایش داده‌شده‌است. همچنین این موزه با استفاده از یک کتابخانه شامل ده‌ها جلد کتاب ارزنده، گالری‌های هنری و کارگاه‌های آموزشی نیز در زمینه ترویج صلح فعالیت دارد. کار ارزنده دیگر این موزه که آن را متمایز می‌کند، استفاده از بخش مجازی در موزه و استودیوی ثبت تاریخ شفاهی است.

تاریخچه موزه هنرهای معاصر تهران

موزه صلح

این موزه، یکی از ارزنده‌ترین موزه‌های تهران در زمینه بین‌المللی است که بازدید آن برای هر شخصی واجب است. مخصوصا کودکان که باید از سن کم با مفهوم صلح و پرهیز از جنگ و خشونت آشنا شوند. خشونت و خونریزی برای هیچ کشور و انسانی درست نیست و این مسئله باید را باید از کودکی به فرزندانمان بیاموزیم. همچنین در این موزه همایش‌های بین‌المللی در زمینه صلح، نیز برگزار می‌شود.

پیدایش موزه «صلح» در ایران

اندیشه تأسیس آن در ملاقات اعضای انجمن «حمایت از قربانیان سلاح‌های شیمیایی» در تهران با مسئول هماهنگی شبکه جهانی موزه‌های صلح در سال ۱۳۸۴ شکل گرفت.

این گفتگو و همچنین دیدار اعضای این انجمن از «هیروشیما» در همان سال، تمایل به شکل‌گیری یک موزه صلح در تهران را تقویت کرد.

در شهر هیروشیما رنج‌های حاصل از کاربرد سلاح‌های اتمی علیه ژاپن به انگیزه‌ای برای تلاش در مسیر صلح تبدیل شد که در موزه «صلح» هیروشیما به خوبی متجلی شده است.

بنیان‌گذاران این موزه نیز از این تجربیات جهانی الهام گرفتند و به این فکر افتادند که رنج‌های مشابهی که ایران در اثر قربانی شدن توسط سلاح‌های شیمیایی متحمل شده است، به همین ترتیب می‌تواند انگیزه‌ای شود برای نشان دادن پیامدهای ناگوار حاصل از جنگ و خشونت و ترویج فرهنگ صلح و دوستی بین افراد جامعه و نیز بین ملت‌ها.

علاوه بر این، فرهنگ غنی ایرانی و دینی نیز منبع بی‌کرانی از اندیشه‌ها و تعالیم مربوط به پرهیز از جنگ افروزی و خشونت‌ورزی و ترویج صلح و دوستی است.

موزه صلح، که یکی از موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح است، در ساختمان اهدایی شهرداری تهران در پارک شهر (در مرکز شهر و اراضی محله سنگلج) قرار دارد.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها