موزه علوم و فناوری ایران

موزه علوم و فناوری ایران

در خیابان «سی تیر» تهران، موزه‌ای به نام موزه علوم و فناوری ایران واقع شده است. این موزه با هدف معرفی علوم و فناوری ایران قدیم و جدید ساخته شد. در این موزه ملی، علوم مختلف در هفت بخش معرفی می‌شود که دانش‌آموزان، به طور ویژه، می‌توانند بسیاری از علوم را با تجربه و مشاهده بیاموزند.

موزه علوم و فناوری ایران

بخش فناوری بومی

بخش فناوری بومی نشان‌دهنده فناوری‌های کهن ایران است. در این بخش ریشه و اساس علوم و فنون امروزی را می‌توان مشاهده کرد. ماکت‌هایی از بادگیر، یخچال، ابزار نجومی و… که تلاش‌های نیاکان‌مان را در پیشرفت علم نشان می‌دهد، در این بخش نگه‌داری می‌شود.

موزه لوور در ایران

بخش ابزار نجومی موزه

در این بخش ابزار نجومی گذشته‌گان بازسازی و به نمایش گذاشته شده است. این ابزار به گونه‌ای بازسازی شده‌اند که علم نجوم و نحوه رصد دانشمندان گذشته را به خصوص در رصدخانه‌های مراغه و الغ بیگ سمرقند، نشان می‌دهد.

بخش ابزار جراحی

ابزار جراحی مربوط به ایران کهن نیز مانند ابزار نجومی، بازسازی و به نمایش گذاشته شده‌اند. بازسازی این ابزار با الگوبرداری از کتاب‌های دانشمندان قرن چهارم هجری انجام شده است.

بخش تکنولوژی موبایل

در این بخش از موزه علوم و فناوری ایران، تحول تکنولوژی موبایل و ابزار ارتباطی نشان داده می‌شود. از ابتدایی‌ترین ابزار مانند تلگراف، گرامافون، رادیوهای لامپی و تله‌تایپ تا پیشرفته‌ترین رایانه‌ها و گوشی‌های موبایل امروزی.

موزه علوم و فناوری ایران

بخش هسته‌ای موزه

موزه ملی علوم و فناوری ایران با همکاری سازمان انرژی اتمی، این بخش را به منظور معرفی تمام مراحل و ابزار دست‌یابی به انرژی هسته‌ای و کاربردهای آن، راه‌اندازی کرده است.

بخش نور موزه

در بخش نور موزه، علاوه بر تشریح نور و ماهیت آن برای بازدیدکننده‌گان، ابزار و ادوات شناخت ماهیت نور مربوط به دانشمندان جهان نمایش داده می‌شود.

تاریخچه موزه ایران باستان

بخش علم

این بخش از موزه به معرفی علوم پایه، به خصوص فیزیک، و مراحل پیشرفت آن می‌پردازد. ابزار موجود در این بخش از موزه علوم و فناوری ایران، این امکان را فراهم می‌سازد تا بازدیدکننده‌گان تئوری‌های فیزیک را عیناً به تماشا بنشینند.

موزه علوم و فناوری ایران

موزه علوم و فناوری تهران با اهداف زیر کار خود را آغاز نمود:

گسترش علاقه و دانش عموم نسبت به علوم و فناوری و ارتباط آن ها با زندگی روزمره از طریق نمایش و عرضه مناسب اطلاعات درباره دستاوردهای علمی و فناوری بشر.

ایجاد فضایی فعال و آگاهی بخش، برای تمام گروه های سنی، به منظور آشنایی هر چه بیشتر با میراث علمی، فرهنگی و فناوری و خدمات علمی و فنی دانشمندان و فرهیختگان ایرانی به جامعه بشری در طول تاریخ.

تقویت و حفظ میراث علمی و فرهنگی دانشگاه ها و مراکز علمی کشور.

ایجاد زمینه ها و فضاهای مناسب برای درک بهتر علم، فناوری، سیر تحول علوم و تلاش های فزاینده انسان برای شناخت جهان هستی و تأمین شرایط زندگی بهتر.

ایجاد امکان برای آشنا کردن مردم به ویژه دانشجویان و دانش آموزان با تلاش هایی که در زمینه های گوناگون علمی و صنعتی در بخش های کشاورزی و تأمین مواد غذایی، بهداشت، صنایع مدرن، ترابری، نیرو، منابع زیرزمینی و… در کشور در جریان است.

برانگیختن علاقه جوانان به فعالیت در زمینه های علمی و صنعتی و آگاه کردن آنها جهت کسب موقعیت های لازم برای ورود به عرصه این گونه فعالیت ها.

آشنا کردن عموم به اهمیت اصول علمی و فناوری در توسعه پایدار انسان.

از فعالیت های موزه علوم و فناوری می توان به برگزاری دوره های آموزشی مختلف شامل ساخت ربات، نجوم، علم نانو و … اشاره کرد هم چنین برگزاری جنگ‌های متنوع و جذاب علمی توسط کارشناسان مجرب از دیگر فعالیت های این مرکز می باشد. جذابیت، تعاملى بودن و مشارکتى بودن از جمله ویژگی‌های این جنگ‌ها می‌باشد.

منبع تبیان
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها