موزه رسام عرب زاده

موزه رسام عرب زاده

موزه رسام عرب زاده در سال ۱۳۷۳ توسط بنیاد فرهنگی و هنری فرش رسام، با پشتیبانی و همکاری شهرداری تهران، تاسیس شد. این موزه از همان سال تا کنون به صورت مستمر به عنوان موزه فرش هنری دست بافت، به فعالیت خود ادامه داده است.

۶۶ قطعه از مجموعه فرش های دستباف اصیل ایرانی که  در این موزه مورد بازدید، بازدید کنندگان مختلف اعم از افراد عادی تا سرشناس قرار می گیرد؛ هدیه سید ابوالفتح زیدی لطیفی ملقب به رسام عرب زاده به مردم می باشد.

موزه رسام عرب زاده

نحوه عرضه آثار در موزه

رسام عرب زاده، پیش از تاسیس موزه فرش هنری دستباف، نمایشگاهی از فرش ها و طراحی نوین خود را در کارگاهی خصوصی در سال ۱۳۴۵ تاسیس می کند، که همین باعث می شود تا آوازه ی نام و هنر او همه جا بپیچد.

نمایش بافت و طرح های نوین در سال های ۱۳۵۲ و ۱۳۵۳ از ابتکارات بعدی رسام عرب زاده در خانه آفتاب و انستیتو گوته بود که چشم دوستداران فرش را به خود خیره کرده بود.

رسام عرب زاده، اولین موزه فرش خود را که در آن به انتخاب خود فرش های نفیس را بر می گزید و  آن ها را کارشناسی می کرد در سال ۱۳۵۶ تاسیس کرد.

جا دارد چنین فرد شایسته ای را ستود و بیشتر از پیش از افتخار آفرینی های او و زحماتی که در حوزه فرش و رنگرزی کشیده است به خوبی یاد کرد.

باغ موزه قصر تهران، یکی از قدیمی ترین زندان های تهران

علاوه بر موزه رسام عرب زاده، می توانیم به گردهمایی ها و سمینارهای داخلی و خارجی اشاره کنیم که رسام در آن ها شرکت می کرد و با صحبت ها و نظریه های سودمندش افراد زیادی را جذب خود و گفته هایش می کرد.

بانی و پشتیبان تاسیس موزه عرب زاده

در سال ۱۳۷۳ بود که رسام عرب زاده، تصمیم گرفت تا ۶۶ قطعه از فرش های نفیس و دستباف خود را در اواخر عمرش به مردم هدیه کند؛ همین امر موجب شد تا موزه رسام عرب زاده به کمک شهرداری تهران تاسیس شود.

موزه رسام عرب زاده

بیوگرافی رسام عرب زاده

سید ابوالفتح زیدی لطیفی (معروف به رسام عرب‌زاده) در سال ۱۲۹۳ خورشیدی در شهر تبریز در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. پدرش حسین زیدی لطیفی از شاگردان کمال‌الملک بود که با نقاشی و طراحی فرش امرار معاش می‌کرد. وی از اعراب زیدی بود که سه نسل قبل از حجاز مهاجرت کرده بودند و به این جهت به «سید عرب» معروف بود.

سید ابوالفتح (رسام) از کودکی در دامان پدر با طرح و رنگ آشنا شد و در کنار آن در مکتبخانه قرآن‌ و الفبا آموخت. وی در سال‌های بعد دوره‌های تحصیلی را در مدرسه ادیب (تهران)، رشدیه (تبریز) و بعدها در هنرستان تبریز و صنایع مستظرفه گذراند و به یادگیری فنون قالیبافی، طراحی، مینیاتور، مجسمه‌سازی و … پرداخت.

استاد عرب‌زاده در دوره جوانی طرحی را به نام والس دولار از کوبلن‌های فرانسه اقتباس کرد و آن را برای بافت به صورت فرش طراحی نمود اما با شروع بافت فرش متوجه شد که از رنگ‌ها اطلاع چندانی ندارد. به کمک دوستی که در یک کارخانه آلمانی به رنگرزی اشتغال داشت، از فوت و فن رنگرزی مطلع گشت و سپس به مدد آنچه آموخته بود، فرش مذکور را با نام «رقص فرشتگان» به پایان رساند.

رسام عرب‌زاده با آثار خود بافت پرتره‌ها، تصاویر بناهای تاریخی و طرح‌های مینیاتوری را ترویج نمود. از ابتکارات وی بافت آرم شرکت‌های تجاری و گره‌آویز در بافت قالی است.

منبع سیری در ایران
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها