موزه رضا عباسی

موزه رضا عباسی

اگر بخواهیم ایران باستان را به جایی و مکانی همانند موزه محدود کنیم تا بتوانیم در زمان کمی به گذشته های خیلی دور سفری داشته باشیم؛ می توان به مجموعه ی غنی، تاریخی و فرهنگی موزه رضا عباسی با دارا بودن اشیاء و دیدنی های مربوط به دوره قاجاریه و حتی پیش از آن یعنی هزاره دوم قبل از میلاد اشاره کرد.

تاریخچه موزه رضا عباسی

در سال ۱۳۵۶ موزه ای در خیابان شریعتی تهران افتتاح شد که به موزه رضا عباسی نام گرفت.

تنها دلیل نام گذاری این موزه به نام رضا عباسی، مشهور بودن این فرد به عنوان نقاش ماهر و چیره دست دوره صفوی بود.

بنای این ساختمان پیش از افتتاح، نمایشگاه مبلمانی بود که به دلیل طراحی جذاب و منحصر به فردی که داشت مورد توجه مسئولان قرار گرفت و برای افتتاح موزه در آن جا از صاحبش خریداری شد.

تالار ها

ساختمان این موزه دارای سه تالار، پیش از اسلام، هنر های اسلامی و تالار نگارگری و خوشنویسی می باشد که جهت نمایش آثار هنری پیش از تاریخ تا قرن سیزده هجری می باشند.

بخش مرمت و نگهداری

یکی از مهم ترین بخش های موزه های باستانی، بخش مرمت و نگهداری جهت ترمیم اشیاء فلزی، کتاب های خطی و حتی نقاشی های قدیمی می باشد، که این موزه نیز در دو آزمایشگاه و کارگاه آثار موزه رضا عباسی و دیگر موزه های داخل کشور را مرمت و بازسازی می کند.

موزه رضا عباسی

موزه سینمای ایران، موزه ای موضوعی در تهران

کتابخانه

موزه رضا عباسی، کتابخانه ی بزرگی دارد که کتاب هایی به زبان های مختلف همانند پارسی، انگلیسی، آلمانی و … را در خود نگهداری می کند.

تعداد کتاب های این کتابخانه حدود ده هزار جلد و مجلات داخلی و خارجی آن به تعداد محدودی در کتابخانه موجود می باشند.

افراد خاصی همچون کارمندان سازمان میراث فرهنگی، پژوهشگران این سازمان، اساتید و دانشجویان این حوزه، می توانند از مجلات و کتاب های این کتابخانه استفاده کنند.

موزه رضا عباسی

ساختمان موزه

ساختمان موزه رضا عباسی سه طبقه بوده و بازدید از آن از طبقات بالا به سمت طبقات زیرین صورت می‌گیرد. این موزه دارای تالارهای مختلفی می‌باشد که عبارتند از : تالار دوره پیش از اسلام (طبقه سوم)، تالار هنرهای اسلامی ۱ و ۲ (طبقه دوم)، تالار نگارگری (طبقه اول)، تالار خوشنویسی (طبقه اول) و تالار نمایشگاه موقت (طبقه همکف).

تالار پیش از اسلام موزه رضا عباسی 

آثار ایرانی و دوره‌های ماقبل تاریخ و پیش از اسلام، گسترش تدریجی فنون و تطابق مصالح مادی با نیازهای زندگی روزمره انسان را به نمایش درمی‌آورند. شکل و طرح اشیاء از منظر حیوانات و صحنه‌های محیط الهام دارند. این امر به حد اعلا در مفرغ‌های لرستان که مجموعه عمده‌ای از آثار محفوظ در این موزه را تشکیل می‌دهند، مشهود است. به علاوه آثاری از دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی عرضه شده‌اند که به پیشرفت افزون دانش فنی و برقراری تماس‌هایی بین صنعتگران و مراکز هنری اشاره دارند. از فلزکاری دوره ساسانی معلوم می‌شود که صنعتگران آن عصر به شناخت تام خواص فیزیکی فلزات دست یافته بودند و می‌توانستند آن‌ها را به میل خود شکل دهند.

تالارهای دوره اسلامی موزه رضا عباسی 

ظروف سفالی، اشیای فلزی، عناصر معماری، جواهرات و منسوجات دوره‌های سلجوقی، تیموری و صفوی در دو تالار عرضه شده‌اند. دوره قاجار نیز در این بخش به وسیله قلمدان‌ها و جلدهای کتاب و جعبه‌های روغنی معرفی شده است.

تالار خوشنویسی موزه رضا عباسی 

خوشنویسی که یکی از والاترین دستاوردهای دوره اسلامی است، در این تالار به نمایش گذاشته شده است. در این تالار می‌توان مراحل مختلف تحول خطاطی را از میان نوشته‌ها که به خطوط ثلث، محقق، نسخ و نستعلیق است، مشاهده نمود و با هنر کتاب‌سازی نیز آشنا شد.

تالار نگارگری موزه رضا عباسی 

گنجینه مفصلی در باب سنت نقاشی دوره اسلامی در این تالار به نمایش گذاشته شده است که کهن‌ترین نمونه آن برگی از شاهنامه «دموت» مربوط به اواسط سده هشتم هجری قمری است. این تالار مراحل تحول و رشد این هنر را تا سده چهاردهم هجری قمری دربر می‌گیرد. در این مجموعه می‌توان تابلوهایی از مکتب شیراز، تبریز و هرات را دنبال نمود.

در این موزه تعدادی از لوازم شخصی صادق هدایت نیز نگهداری می‌شود اما این وسایل در بخش مخزن موزه قرار دارد و بازدید از آن امکان‌پذیر نمی‌باشد!!

منبع لست کند
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها