موزه دوران اسلامی

موزه دوران اسلامی

سرزمین کهن ایران در گذر زمان شاهد اتفاقات و حوادث بسیار مهمی بوده است که هر کدام از آنها برای ما ارزش خاص خودش را دارد. بدون شک همه ما از بسیاری از این حوادث بی اطلاع هستیم، اما تاسیس موزه دوران اسلامی این فرصت را برای ما فراهم آورده است که بیشتر با هنر و تاریخ گذشته ایران در دوران پس از اسلام آشنا شویم. با ما همراه باشید تا درباره این موزه غنی و ارزشمند اطلاعات بیشتری به دست آورید.

درباره موزه دوران اسلامی

موزه دوران اسلامی یکی از موزه­ های باشکوه و بزرگ شهر تهران است که در میدان امام خمینی، خیابان سی تیر و خیابان پروفسور رولن واقع شده است. در این موزه که درواقع بخش دوم موزه ملی ایران محسوب می­شود، وسایل و اشیاء ارزشمند مربوط به دوره اسلام به نمایش گذاشته شده است.موزه دوران اسلامی

ساختمان سه طبقه موزه دوران اسلامی با مساحت حدود ۴۰۰۰ متر مربع در سال ۱۳۲۹ احداث شد و پس از تجهیز شدن در سال ۱۳۷۵ از آن رونمایی شد.  معماری این بنای تاریخی برگرفته از کاخ ساسانی بیشاپور است که آن را به صورت چلیپایی هشت ضلعی ساخته­اند. در فاصله سال­های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۴ به منظور بازسازی و تکمیل ساختمان و همچنین نحوه چیدمان وسایل و اشیاء داخل آن، بازدید از موزه دوران اسلامی متوقف شد.

طبقه همکف موزه دوران اسلامی به سالن اجتماعات و نمایشگاه­های موقت اختصاص داده شده است. در طبقه اول و دوم ساختمان موزه، اشیاء و آثار هنری دوران­های مختلف پس از اسلام، نگهداری می­شود. تالارهای قرآن، تیموری، صفویه، افشار، زند و قاجار در طبقه اول و تالارهای صدر اسلام، سلجوقی و ایلخانی در طبقه دوم قرار دارند.

در موزه دوران اسلامی چه آثاری نگهداری می­شود؟

همانطور که گفتیم در موزه اسلامی وسایل و آثار ارزشمند دوران­های پس از اسلام به ترتیب تاریخ به نمایش گذاشته شده است. این آثار ارزشمند در واقع برگزیده­ای از کاوش­های علمی و یا مجموعه­های معتبر مانند آستان شیخ صفی الدین اردبیلی است که از جمله آن می توان انواع به سفال­ها، پارچه­ ها، تابلو­ها، کاشی­ ها، گچبری­ های زیبا، درهای بزرگ، محراب­ها، ظروف مختلف، نسخه­ های خطی، نقاشی­ها و قرآن­های نفیس اشاره کرد.

هنر دوران اسلامی

در موزه اسلامی نمونه های متنوعی از اشیاء و آثار هنری دوران مختلف اسلامی به نمایش در آمده است. این موزه شامل سه طبقه است. در طبقه اول آن، سالن اجتماعات و نمایشگاه موقت قرار دارد.

در طبقه دوم موزه ی اسلامی نمایش اشیاء بصورت موضوعی می باشد و شامل گنجینه قرآن، نسخ خطی (شامل کتب علمی، ادبی، تاریخی) و موضوعاتی چون نقاشی و خوشنویسی، ادوات و ابزار کتابت، وسائل روشنائی، ابزار نجوم، ابزار پزشکی، و هنرهائی چون سفالگری، فلزکاری، منسوجات و … است.موزه دوران اسلامی

طبقه سوم موزه دوران اسلامی

در طبقه سوم موزه اسلامی اشیاء بر اساس سیر تاریخی و با تکیه بر تزئینات معماری ارائه شده است. اکثر این اشیاء در طی حفریات علمی باستان شناسی بدست آمده و یا مربوط به مجموعه های معتبری چون مجموعه آستان شیخ صفی الدین اردبیلی است نمونه ای از این اشیاء عبارتند از :

کاسه سفالی با کتیبه کوفی از نیشابور، قرن ۳ هـ.ق.؛ قسمتی از کتیبه آجری به خط کوفی، از مدرسه نظامیه خردگرد خراسان قرن ۵ هـ.ق، قرآن مذهب و مرصع به خط احمد بن السهروردی با تاریخ ۷۰۶ هـ.ق محراب کاشی زرین فام معروف به در بهشت، امامزاده علی بن جعفر قم، با کتیبه کوفی، نسخ، ثلث، عمل یوسف بن علی بن محمد بن ابی طاهر، کاشان، تاریخ ۷۱۳ و ۷۳۴هـ. ق و…

 

منبع گردشنامه
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها