موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی در سال ۱۳۷۲ اندکی بعد از مرگ محمود حسابی در منزل مسکونی ایشان به منظور گرامی­داشت و حفظ یاد و خاطره او تاسیس گردید. طرفداران دکتر حسابی؛ برای آشنایی و درک بهتر شخصیت فرهیخته و علمی او می توانند به موزه باغ دکتر حسابی که در شهر تهران، میدان تجریش، خیابان مقصود بیگی، خیابان دکتر حسابی واقع شده، مراجعه کنند. با این بخش از موره های تاریخ ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این موزه در اختیارتان قرار دهیم.

بنای موزه

خانه مسکونی دکتر حسابی دارای سه طبقه است که قدمت آن به سال ۱۳۱۰ هجری شمسی (دوران پهلوی) برمی­گردد. نمای آجری، دیوارهای بلند، سقف شیروانی و درب چوبی سبز رنگ این بنای تاریخی جلوه­ای خاصی دارد، تا جایی که تماشای آن باعث القای حس آرامش می­شود. در بالای درب منزل دکتر حسابی تابلویی که بر روی آن یکی از اشعار زیبای سعدی نوشته شده، نصب گردیده است که گویا هدف از نصب آن، خوشامدگویی به افرادی است که پا به خانه دکتر حسابی می­گذارند. خانه دکتر حسابی در طبقه سوم منزل مسکونی وی قرار دارد که مساحت آن تقریباً ۴۰ متر است.موزه دکتر حسابی

در موزه دکتر حسابی چه چیزهایی نگهداری می­شود؟

در موزه باغ دکتر حسابی که هدف اصلی تاسیس آن، آشنایی مردم با مقام محمود حسابی، دستاوردهای علمی و شیوه زندگی او است، یادگاری­های مختلفی از دوره­های مختلف زندگی ایشان نگهداری می­شود. در خانه دکتر حسابی آثاری همچون وسایل شخصی دکتر (لباس­ها، عینک­ها، ساعت­ها، شانه، مسواک)، مدارک تحصیلی و علمی، لوح­های تقدیر، مدال­ها، عکس­های خانوادگی، هدایا، اسباب­ بازی­های اعضای خانواده، تابلوی خط، صنایع دستی، دفترهای یادداشت و … برای عموم به نمایش گذاشته شده است.

بازدید از موزه باغ دکتر حسابی

بازدید از موزه باغ دکتر حسابی برای عموم مردم آزاد است و در تمام ایام هفته امکان بازدید از این جاذبه دیدنی ممکن می­باشد. برای آشنایی بیشتر با تمام بخش­های این موزه می­توانید از قبل هماهنگی­ های لازم را انجام دهید تا از حضور و توضیحات راهنمای موزه به هنگام مراجعه به آن بهره­ مند شوید.موزه دکتر حسابی

این بنا به دست چه کسی ساخته شد؟

این بنا قدمتی ۸۰ تا ۱۰۰ ساله دارد و در اوایل سال های ۱۳۰۰ شمسی به دست معماری روس به نام ویکتور ساخته شده است که مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول است و میانگین ساخت آن تا سال ۱۳۱۰ شمسی ادامه داشته است. ساختمان هایی مانند کارگاه ها و آزمایشگاه ها بعد ها به دست دکتر حسابی و نقشه آن ها توسط خود ایشان طرای شده است. دکتر حسابی در ۴۰ سال پایان عمر شان در این خانه زندگی می کرده اند. به همین دلیل فضاهایی مانند کارگاه و آزمایشگاه را طراحی کرده اند تا در فضایی که سکونت داشته اند همچنین، فضایی برای انجام امور کاری شان وجود داشته باشد.

 

منبع ihome
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها