۵ زن فیلسوف که زندگی شما را تغییر دادند!

هرچند در برخی موارد اینطور به نظر می رسد که فقط مردان در زمینه فلسفه حرفی برای گفتن داشتند (متاسفانه در تاریخ موارد مرد سالارانه زیادی وجود دارد) ، چندین زن شجاع، با استعداد و الهام بخش توانسته اند تا حدی توازن را حفظ کنند. با تاریخ ما همراه باشید تا زنانی از یونان باستان گرفته تا آمریکا باستان را به شما معرفی کنیم. ۵ زن فیلسوف که زندگی شما را تغییر دادند!

 

۱.دیوتیما از مانتینی (حدود ۳۵۰ تا ۳۸۰ قبل از میلاد) 

Diotima

مورخان اطلاعات کمی از دیوتیما دارند، اما سخنان و ایده های او در سمپوزیوم افلاطون _ مهمترین اثر او در زمینه عشق _ حفظ شده اند. به گفته دیوتیما، “عشق باید معنای واقعی کلمه ابراز شود_ مثل فرزند آوری، شریک شدن عقاید_ تا عشق بین دو نفر جاودانه شود. ”


۲. هیپاتیا ( ۳۵۱ تا ۴۱۵)

Hypatia

امروزه، هیچ اثری از متون فلسفی هیپاتیا در دسترس نیست. پس مجبوریم تنها به موفقیت ها موقعیتش در جامعه اتکا کنیم و او را بشناسیم. دختر یک فیلسوف، تئون الکساندریوس، که در طول زندگی خود به عنوان یک فیلسوف مورد احترام نبود ولی رییس یک مدرسه در اسکندریه باستان بود. در آنجا فلسفه و نجوم و ریاضیات میخواند. بعدها به تدریس این علوم پرداخت و مورد احترام افرادی که از او درس می آموختند بود.


۳.لائورا باسی ( ۱۷۱۱ تا ۱۷۷۸)

Laura Bassi

لائورا باسی اولین زنی بود که توانست در دانشگاه تحصیل کند و در زمینه فلسفه یک قهرمان واقعی بود. در سال ۱۷۳۲، وقتی تنها ۲۱ سال داشت، دکترای خود را از دانشگاه بولونیا گرفت و دومین زنی بود که توانست دکترای خود را از یک دانشگاه اروپایی بگیرد. بعد از فارغ التحصیلی، استاد کالبد شناسی شد ویک سال بعد کرسی فلسفه دانشگاه را از آن خود کرد. در آغاز خود را با علم فیزیک مشغول کرد . او بیشتر از آنچه که منتشر کرد، نوشت! او در تدریس خود از نظریه های نیوتون درباره فلسفه طبیعی استفاده کرد.


۴.جورج الیوت ( ۱۸۱۹ تا ۱۸۸۰)

George Eliot

مری آن ایوانز، با نام مستعار جورج الیوت، یکی از معروف ترین نویسنده ها به خاطر هفت رمانش می باشد _مثل سیلاس مارنر و یا میدل مارش. بیشتر آثار او بر انحرافات اخلاقی تمرکز داشت. خانواده او بیشتر هزینه ها را برای تحصیل او کردند، چرا که تصور می کردند او به قدری زشت است که نمیتواند ازدواج کند. بعدها به خاطر شایعه رابطه نامشروع با مرد متاهل، بدنام شد، هر چند یکی از محترم ترین نویسندگان زمان خودش بود.


۵.هانا آرنت ( ۱۹۰۶ تا ۱۹۷۵ )

Hannah Arendt

آرندت خود را بیشتر یک نظریه پرداز سیاسی میدانست تا فیلسوف.. و در موضوعاتی مثل توتالیتاریسم (تمامیت خواهی) و ماهیت بشر، متفکر تاثیرگذاری بود. در نیمه اول قرن بیستم در کالینینگراد و برلین امروزی بزرگ شد. او قبل از جنگ از آلمان فرار کرد و شهروند آمریکا شد. یکی از مهمترین آثار او “ایشمان در اورشلیم” است.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها