۵ ویژگی شگفت انگیز فیثاغورس!

معمولا فیثاغورث یک مرد ریشو، لاغر اندام، با لباس بلند آستین کوتاه، کتابی روی پای چپش با یک قلموی پر در دست نشان داده شده است. فیثاغورث یک منطق دان یونانی قبل از سقراط و یکی از معروف ترین افراد دنیاست و هیچ گاه نظریه هایش را یادداشت نکرد و آنچه امروز از او میدانیم به لطف منابع معاصر است. فیثاغورث یک مدرسه در کروتون، در جنوب ایتالیا تاسیس کرد و مذهب و تفکر منطقی را تدریس کرد. با تاریخ ما همراه باشید تا درباره ۵ ویژگی شگفت انگیز فیثاغورس! بیشتر بدانید.

 

۱.کیهان شناسی

جهان شناسی فیثاغورث
جهان شناسی فیثاغورث

فیثاغورث اولین شخصی بود که پیشنهاد داد زمین کره ای شکل است، اما معلوم نیست بر چه اساسی این نتیجه را گرفته بود. او معتقد بود که اشکال دایره ای از استحکام بیشتری برخوردارند.

در آن زمان تصور می شد که زمین نقطه کانونی می باشد و همه چیز در حال گردش در حول زمین هستند. دیدگاه فیثاغورث به دنیا بسیار ساده بود و حرکت سیارات را در نظر نداشت. او معتقد بود که سیارات در یک چرخه بزرگ در حال گردشند و وقتی بالای یکدیگر قرار می گیرند، صدا ایجاد می کنند. بر اساس نظریه فیثاغورث این صداها یک هارومونی دلپذیر بودند و از آن به عنوان موزیک کره ها تعبیر می کردند.

فیثاغورثی ها بر این باور بودند که زمین، سیارات، ستاره ها حول یک شعله مرکزی می چرخند و روز و شب در نتیجه این حرکات بوجود می آید. فیثاغورث اولین کسی بود که فهمید ونوس شب و ونوس اول روز، یک سیاره می باشد.


۲.ریاضیات

ریاضیات افلاطون
ریاضیات افلاطون

فیثاغورث آغاز کننده سیستم عددی بود و ریاضیات با او شروع شد. بر اساس نظریه فیثاغورث، اعداد حقیقی مهمترین چیز هستند و اعداد دنیا را تشکیل می دهند.


۳.قضیه فیثاغورث

قضیه فیثاغورث
قضیه فیثاغورث

فیثاغورس بیشتر به خاطر نظریه های خود در علم هندسه معروف بود. او اولین کسی بود که فهمید مفهوم وتر (ضلع مقابل مثلث قائم الزاویه) برابر است با مجموع مربع زوایای مخالف آن! اگرچه این فرضیه اولین بار توسط بابلی ها مطرح شد ولی فیثاغورث کسی بود که آن را کشف کرد.


۴.فلسفه فیثاغورث

فلسفه فیثاغورث
فلسفه فیثاغورث

فیثاغورث آن جامعه مرموز فیثاغورثی را در جنوب ایتالیا تاسیس کرد. آنها یک فرضیه مطرح کردند که همه چیز را میتوان با اعداد توضیح داد! این منطق هر چیزی را روشن می ساخت . حتی امروزه هم ما برای توضیح هر چیزی از سرعت باد در طوفان گرفته تا سرعت ماشین را با مقادیر عددی نشان می دهیم.


۵. دروس مذهبی

دروس مذهبی
دروس مذهبی

درس های مذهبی فیثاغورث بر اساس قاعده تناسخ بود، که گفته میشد روح هرگز نمی میرد و به چرخه تناسخ می پیوندد تا وقتی که بتواند با کسب تقوا خود را آزاد کند!

او می گفت روح در بدن همه حیوانات و گیاهان وجود دارد، اگرچه هیچ سند قطعی برای وجود روح در گیاهان وجود ندارد! از نظر او همه روح داشتند و اعتراف کرد که صدای روح همزاد یک سگ که مورد ضرب و شتم قرار می گرفت را شنیده است!


نتیجه گیری

فیثاغورس در زمینه ریاضیات، نجوم، فلسفه، موسیقی و غیره سهم زیادی داشت. به او پدر فلسفه گفته می شود و این را در تعالیم او، نظریه هایش و فلسفه هایش میتوان درک کرد. تاثیر او بر فیلسوفانی مثل افلاطون، را نمیتوان دست کم گرفت!!

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها