موزه باستان شناسی اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل

اگر قصد بازدید از جاذبه های دیدنی اردبیل را دارید، موزه باستان شناسی این شهر یکی از مکان های دیدنی اردبیل است. در این موزه با قسمت هایی از تاریخ این مرز و بوم آشنا می‌شوید. حال برای اطلاع بیشتر از این موزه و آشنایی بیشتر با آن با ما همراه باشید.

این موزه را می‌توان یکی از موزه های مجهز در ایران از نظر معماری نام برد. این موزه نمایش دهنده تاریخ یک میلیون ساله ای است، که به گفته باستان شناسان جز قدیمی ترین اکتشافات باستان شناسی ایران محسوب می‌شود. این مکان در مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی در مساحتی حدود ۱۷۰۰ متر مربع در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. یکی از بخش های مهم این موزه قسمت سایت باستان شناسی قلعه بوینی یوغون روستای کورعباسلو اردبیل است. اگر قصد آشنایی بیشتر با این مجموعه تاریخی را دارید، به ادامه مطلب سر بزنید.

موزه باستان شناسی اردبیل

آثارموزه باستان شناسی اردبیل

آثار نگهداری شده در این موزه مربوط به دوران پیش از اسلام، تاریخی و اسلامی است. آثار موجود در این موزه با توجه به قدمت های آنها و همچنین جنس شان به دو دسته و در دو طبقه تقسیم می‌شوند. در طبقه اول و زیرزمین سفال های متنوعی از دوره های مختلف  از جمله ظروف خاکستری رنگ، سفال های منقوش سبک اردبیل که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است به نمایش گذاشته شده است. سفال های دوره اسلامی در چند دسته از جمله منقوش چند رنگ، سفال یک رنگ فیروزه ای، نقش کنده زیر لعاب و سلادون تقسیم می‌شوند. این سفال ها جز برجسته ترین سفال های دوره اسلامی کشور هستند.

معرفی جنگل فندقلو اردبیل

سکه های این موزه از دوره های متفاوت تاریخی کشور از جنس های طلا، نقره و… است. قدمت این سکه ها به دوران ساسانی و اوایل اسلام بر می‌گردد. این سکه ها از نگاه باستان شناسان بسیار مهم بوده و معرف قسمتی از هنر فلزکاری ایران است.

موزه باستان شناسی اردبیل

نمایش میراث فرهنگی بشر با قدمت یک میلیون سال

اما مهمترین بخش این موزه که در حال تکمیل است، آثار کشف شده از بررسی های هیئت باستان شناسی روسی در سال های ۸۳ تا ۸۴ از حوزه رود قزل اوزن به عنوان مهمترین منبع آبی اردبیل است.

گزارش هیئت روس تائیدی بود بر وجود اشیا سنگی و دست ساز که متعلق به اولین فرهنگ سکونت بشر بر روی کره زمین در یک میلیون سال قبل است. تا جایی که بعد از بررسی سطح الارض منطقه نوبت به بررسی رگه های زمین رسید تا بافت سطحی زمین را که در طول هزاره ها تغییر یافته مورد آزمایش قرار دهدموزه باستان شناسی اردبیل.

عینی در این خصوص با بیان اینکه قدمت آثار حوزه قزل اوزن قدیمی ترین اکتشافات کشور محسوب می شود، تصریح کرد: از طریق ابزارها و نحوه ساخت آن می توان اندیشه انسان های اولیه را مورد مطالعه قرار داد.

موزه اردبیل دارای بیشترین آمار بازدید در بین موزه‌ها

وی همچنین با اشاره به بازدید گردشگران از این موزه تصریح کرد: موزه باستان شناسی اردبیل در بین موزه ها و نیز برخی از آثار تاریخی استان، به دلیل تنوع و جاذبه تاریخی و فرهنگی بیشترین بازدید را دارد.

منبع مهرنیوز
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها