موزه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان

در سال ۱۳۵۱ در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا همدان، موزه ای به نام “موزه تاریخ طبیعی همدان” با مساحت ۲۰۰۰ متر مربع ایجاد شد.

در این موزه انواع مختلف گونه های طبیعی، گیاهی و جانوری اعم از آبزی و خشکی‌زی از نقاط مختلف ایران و جهان وجود دارند که هر کدام نمایانگر اقلیم های متفاوتی هستند.

در بین گونه های مختلف موجود در این موزه، نمونه های با ارزشی از گونه های گیاهی، جانوری (مانند حشرات، خزندگان، پرندگان، پستانداران) و آبزی به صورت سنگواره، زنده و تاکسیدرمی شده وجود دارند که با شیوه ها و متدهای علمی نگهداری می شوند و برای محققان و پژوهشگران این موزه بسیار با اهمیت هستند.

موزه تاریخ طبیعی همدان

تاریخچه موز ه تاریخ طبیعی همدان

موزه تاریخ طبیعی همدان در سال ۱۳۵۱ به همت استاد محمد جعفر علیزاده و جمعی از دبیران دبیرستان و اساتید دانشگاه در گوشه ای از حیاط دبیرستان در یک سالن کوچک با فضای محدود بنیان نهاده شد و نمونه های موجود در آن توسط خود استاد علیزاده و شاگردانشان جمع‌آوری شد و امروزه در دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا با چند سالن و تالار مجزا به همراه کتابخانه تخصصی و سالن سخنرانی و تجهیزات کامل و مدرن به کار خود ادامه می دهد.

موزه تاریخ طبیعی همدان

بخش های مختلف موزه

موزه تاریخ طبیعی همدان دارای ۵ سالن اصلی است که در آن گونه های موجود در موزه به نمایش گذاشته شده اند.

سالن اول

اولین سالن این مجموعه، سالن خلیج فارس است که در آن گونه های آبزی خلیج فارس از جمله مرجان ها، دو کفه ای ها، اسفنج ها، حلزون ها، گاستروپود ها و سخت پوستان در معرض بازدید قرار گرفته اند. در این سالن ۹۲۹ نمونه از این صدف ها و مرجان ها در ۲۲ ویترین نگهداری می‌شوند. همچنین مجموعه ای از گونه های خارجی صدف نیز در کنار گونه های ایرانی صدف ها به نمایش گذاشته شده اند.

جاذبه های گردشگری استان همدان

سالن دوم

دومین سالن این مجموعه نیز به بخش حشرات اختصاص پیدا می‌کند که در آن گونه های مختلفی از حشرات دیده می شود؛ از جمله پروانه های بسیار زیبا از نقاط مختلف ایران و جهان. سالن حشرات دارای ۵ هزار نمونه مختلف از حشرات و پروانه ها است که در ۹۵ ویترین قرار دارند.

موزه تاریخ طبیعی همدان

سالن سوم

سومین سالن موزه مربوط به بخش پرندگان و پستانداران می باشد و مجموعه بزرگی از هر پرندگان و پستانداران ایران زمین را شامل می شود که خود بسیار ارزشمند بوده و از اعتبار بالایی برخوردارند. ۹۹۶ نمونه جانوری در این بخش قرار دارد که در ۲۸۱ ویترین برای بازدید مخاطبان قرار داده شده اند.

سالن چهارم

درچهارمین سالن موزه طبیعی همدان می توان انواع مختلفی از گونه های خزندگان، آبزیان و دوزیستان را دید. در قسمت آبزیان انواع ماهی های خلیج فارس، دریای عمان، دریای خزر و نیز ماهی های استان همدان وجود دارند. همچنین آکواریوم های زیبایی در این قسمت قرار داده شده است. در این سالن انواع مختلف ماهی ها، نهنگ ها و … با ۸۰۲ نمونه هستند که در ۱۱۱ ویترین قرار دارند.

سالن پنجم

سالن پنجم موزه کمی متفاوت تر از بقیه بوده و به سنگ ها و کانی ها و نیز فسیل های گیاهی و جانوری اختصاص یافته است. سالن زمین شناسی با ۱۳۰ ویترین که دارای ۳۰۶۴ گونه و نمونه مختلف است، برای بازدیدکنندگان بسیار جالب و شگفت انگیز است و مخاطبان را به خود جذب می کند.

عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
رضا

مهندس علیزاده بزرگ مرد همدانی که موزه تاریخ طبیعی را با زحمات فراوان ایجاد کرد را دریابید ‌ایشان مشکل داره چرا هبچ کس از ایشان یاد نمیکنه ونمیگه ایسان کجاست .خیلی مردم بدی هستیم .