۵ اختراع بی نظیر ارشمیدس

به محض اینکه اسم ارشمیدس به گوش می رسد، اولین چیزی که به ذهن میرسد، ریاضیات و علوم می باشد. ارشمیدس یک محقق و دانشمند شناخته شده، قوانین و نظریه های مختلفی در زمینه های حرکت، هندسه ، حرکت مایعات و غیره ارائه کرد.  “Eureka!” … این کلمه ای ست که او هر بار پس از یک کشف جدید به زبان می آورد. با تاریخ ما همراه باشید تا ۵ اختراع بی نظیر ارشمیدس را بشناسید..

 

۱.قاعده ارشمیدس

قانون ارشمیدس
قانون ارشمیدس

اصل ارشمیدس یک مفهوم چالش برانگیز برای ماست ولی به طور کلی به نظریه شناوری مربوط می شود. وقتی یک جسم جامد داخل مایع می افتد، همان مقدار مایع را تبعید می کند و جسم به زیر آب می رود. قانون ارشمیدس به ما کمک می کند بفهمیم چرا جسم روی آب شناور می شود. وزن مایع جابجا شده به ما نشان می دهد که جسم شناور می شود یا فرو می رود!

این قانون در قوانین دریایی در کشتی ها و زیر دریایی ها ، کاربرد دارد که بر اساس اصل شناوری طراحی شده اند. لاکتومتر (ابزاری برای اندازگیری خلوص شیر) نیز بر اساس این قائده ارشمیدس طراحی شده است.


۲.محاسبه عدد پی (π)

π ارشمیدس
π ارشمیدس

ارشمیدس از روش هلنیستی ریاضیات استفاده می کرد. پی یک نماد یونانی ست که در فرمول های مختلف استفاده می شد و ارشمیدس توانست میزان عدد پی را با استفاده از هوش منحص به فردش، محاسبه کند.

مقدار عددی π برابر با ۳.۱۴ می باشد که با تقسیم ۲۲ بر ۷ بدست می آید. پی در واقع نسبت محیط دایره به قطر آن می باشد. ارشمیدس در دایره اشکال مختلفی را مشخص کرد! کاربردهای مختلف π در ریاضیات به چشم می خورد مثل محاسبه مساحت دایره. همچنین برای محاسبه مساحت کره یا نیمکره هم کاربرد دارد.


۳.اشعه مرگ ارشمیدس

اشعه مرگبار ارشمیدس
اشعه مرگبار ارشمیدس

بدون شک ارشمیدس یک مخترع بزرگ بود و اختراع اشعه مرگ هم از این قاعده مستثنی نیست. این یکی از سلاح های جنگی آن دوران به شمار می رفت. ارشمیدس با استفاده از آینه های متعدد ، نور خورشید را روی یک نقطه از کشتی های دشمن منعکس می کرد، و باعث آتش گرفتن آن می شد و در نهایت کشتی غرق می شد. این در واقع یک مکانیزم دفاعی برای شهرش، سیراکوز بود. آنها با آتش زدن کشتی ها ، میتوانستند ارتش رومی را شکست دهند.

برخی از دانشمندان بر این باور بودند ، از آنجایی که کشتی ها در حال حرکت بودند، این حربه بی اثر بوده است ولی چند سال پیش، یک دانشمند یونانی، ساکاس ثابت کرد که این حقیقت داشته است. ساکاس این اختراع را بازسازی کرد. او ۷۰ اینه با ۷۰ نفر را تنظیم کرد و از آنها خواست اینه را به سمت قایقی در فاصله ۱۶۰ فوتی بگیرند. خیلی زود، قایق آتش گرفت.


۴.اودومتری

کیلومتر شمار
کیلومتر شمار

اودومتر یک وسیله برای اندازه گیری مسافت می باشد. کلمه اودومتر از کلمه یونانی “hodo” به معنای راه ها یا جاده ها می آید. برخی این این واژه کیلومتر شما را با سرعت سنج اشتباه می گیرند، ولی این دو کاملا متفاوت هستند. سرعت سنج سرعت وسیله نقلیه را اندازه گیری می کند در حالی که کیلومتر شمار، مسافت پیموده شده را اندازه می گیرد.

در واقع امروزه ادومتر در هر وسیله نقلیه ای دیده می شود و نشان دهنده این است که وسیله نقلیه چه مسافتی را پیموده است.


۵.پیچ ارشمیدس

کاربرد پیچ ارشمیدس
پیچ ارشمیدس

پیچ ارشمیدس در واقع یک پمپ انتقال مایعات بود. این اختراع ارشمیدس به کشاورزان کمک می کرد تا زمین هایشان را آبیاری کنند و همچنین در کشیدن ابهای زیر زمینی با استفاده از لوله ای مارپیچ کاربرد داشت. در واقع انتقال آب از سطح پایین به سطوح بالاتر کار سختی بود که پیچ ارشمیدس با غلبه بر جاذبه زمین این کار را انجام می داد. پیچ ارشمیدس امروزه به شکل های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد مثل دستگاه بازیافت پلاستیک، ماشین های فلز کاری، ماشین های ریخته گری تزریقی.. برخی از این پیچ ها که آب را به سرعت پمپ می کند هم در تولید برق استفاده می شود.

کشورهای توسعه یافته دنیا هنوز از این تکنولوژی برای تولید برق از طریق توربین های دوار استفاده می کند. ایالات متحده یک نیروگاه برقی آب معکوس ایجاد کرده و در زمان سیلاب ارتفاع ، میتوان ارتفاع آن را کم کرد.

منبع ancienthistorylists
عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

مطلب مفیدی بود و به اطلاعاتم افزود.

سحر وفادار

سلام..
ممنون از همراهی تون دوست عزیز