موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان

موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان

اولین و بزرگ ترین موزه ی مردم شناسی زرتشتیان در جهان است که درمجموعه اتشکده زرتشتیان در استان کرمان واقع شده است.

از میان آتشکده های معروف که در ایران به وسیله تازیان تخریب و ویران شد تعدادی  همچنان پا برجا هستند که آتشکده زرتشتیان یکی از آنهاست.

موزه مردم شناسی زردتشتیان کرمان

آشنایی با موزه

این آتشکده در باغ باصفایی در خیابان زریسف (شهدا) ، خیابان برزو آمیغی واقع شده است. این معبد در گذشته محل زندگی  جهانگیر ارشیدی بوده که بعد ها در زمان پهلوی دست خوش تغییراتی شده و به معبد مبدل شده است. این معبد قدمتی ٩٠ ساله داردو نمای آتشکده آجری است و بر سر درش  سه کلمه هُمت، هُوخت و هُورَشت نوشته شده است که به ترتیب به معنای اندیشه، گفتار و کردار نیک می باشد.

موزه مردم شناسی زردتشتیان کرمان

اشیاء موجود در موزه

از جمله قدیمی ترین اشیا که در این موزه نگهداری می شود کتاب دست نویس گاتاها با قدمتی رویست ساله و یک آتشدان که تاریخ ١٢٠٧ بر روی آن هک شده و به جا مانده از آن زمان است.

موزه مردم شناسی زردتشتیان کرمان

بخش های مهم موزه مردم شناسی زرتشتیان کرمان

از مهم ترین بخش های این موزه میتوان به بخش فرتور و اسناد آن اشاره کرد که در آن فرتور های نامدارانی از جمله میرزا برزو آمیغی ، خانم کشور مزدیسنا ، ارباب کیخسرو شاهرخ و پوراندخت وجود دارد و همچنین فرتور های ارزشمند انجمن ناصری زرتشتیان کرمان و رفسنجان نیز در این بخش قرار دارند.

آشنایی با آثار تاریخی کرمان

در قسمت دیگر این موزه به معرفی پوشش مردان و زنان زرتشتی پرداخته شده است که قدمت لباس های به نمایش گذاشته شده به ۵٠ تا ١۵٠ سال پیش بر می گردد که اسناد بدست آمده از دوره هخامنشی تا ساسانی گویای این حقیقت است. از جمله لباس هایی که در این موزه محافظت و نگهداری می شود میتوان به چارقد، لچک، شلوار گلدوزی شده ، کت ، پیراهن و مخنا اشاره کرد.

در بخش دیگر این موزه انواع آتشدان،  پیه سوز و روغن سوزو چراغ لاله نیز به نمایش گذاشته شده است.

تاریخچه موزه

اندیشه اولیه بنای این موزه در سال ۱۳۶۲ همراه با تأسیس کتابخانه انجمن بنیاد توسط آقای مهران غیبی که به عنوان آموزگار دینی کلاس‌های زرتشتیان در کرمان مشغول به تدریس بود به همراهی آقای دکتر پرویز خشنودی رئیس انجمن آغاز گردید.

این آقایان با تلاش فراوان اقدام به تهیه لوازم قدیمی از انبارها واماکن مسکونی زرتشتیان کرمان کردند و در سال ۱۳۶۶ به دستور آقای آزادمهر ایزدبان رئیس انجمن زرتشتیان کرمان این آثار به تالار پشت آتشکده منتقل شدند و در کمدهای شیشه‌ای به نمایش گذاشته شدند. در کنار این آثار قدیمی وقف‌نامه‌های موجود به همراه کپی عکس شخصیّت‌های زرتشتی در داخل سالن به نمایش گذارده شد. در سال ۱۳۷۴ آقای غیبی بعد از تحصیلات عالی به عضویت انجمن درآمدند و در مرحله دوم اقدام به نامه‌نگاری با سازمان و میراث فرهنگی وقت کردند و همزمان اقدام به جمع آوری بیشتر اشیا و وسایل قدیمی از خانه‌های قدیمی نمودند که بازدید مقامات کشوری از جمله آقایان طباطبایی معاون وزیر ارشاد و بهشتی مسئول وقت سازمان میراث فرهنگی سبب شد تا موزه زرتشتیان کرمان در برنامه‌های رسمی سازمان میراث فرهنگی گنجانیده شود.

منبع کرمان بلاگ
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها