موزه کاخ میان پشته بندر انزلی

موزه کاخ میان پشته بندر انزلی

اگر قصد بازدید از موزه های بندر انزلی را دارید، کاخ میان پشته یکی از بهترین انتخاب هاست. این کاخ در منطقه میان پشته این بندر انزلی واقع شده است و دارای قدمت تاریخی زیادی است، و می‌تواند شما را با قسمت هایی از تاریخ این مرز و بوم آشنا سازد. برای آشنایی یا این موزه ادامه مطلب را مطالعه کنید.

موزه کاخ میان پشته بندر انزلی

آشنایی با کاخ میان پشته

وسعت کل این باغ حدود ۱۰۲۶۶۶ متر مربع است، اما زیربنای ساختمان آن که در دو طبقه بنا شده است ۱۱۶۸ متر مربع می‌باشد. تزئین نمای بیرونی بنا، با استفاده از سنگ بلوک می‌باشد که دوجداره نیز هستند و بین هر جداره ۱۰ سانتی متر فاصله وجود دارد. قسمت های این کاخ به ۱۱ اتاق و یک سالن پذیرایی همراه با حمام و سرویس بهداشتی تقسیم می‌شود. سقف اتاق های این بنا با استفاده از بتن آرمه ساخته شده، و روی سقف ها با گچ بری تزئین شده است. در ادامه همراه ما باشید.

موزه کاخ میان پشته بندر انزلی

برای زیبایی بیشتر اتاق ها که نظر همگان را به خود جلب می‌کند، مجسمه های کوچکی نصب شده است. لوسترهایی کریستالی در این اتاق ها نصب شده اند ولی در قسمت سرسرا که از کف تا سقف اتاق حدود ۱۲ متر فاصله است، لوستری در سایز بزرگ و ۶۰ شاخه کریستال نصب شده است. در قدیم بامی با استفاده از بتن آرمه ساخته شده بود و گنبدی با استفاده از حلب سفید رویش قرار داده بودند. در مرمت قبلی این کاخ دو شیر و تاج پهلوی را از کاخ حذف کردند. در قسمت شمالی این کاخ یک درب بزرگ است که بعد از آن سرسرای موزه نمایان می‌شود  و پلکانی عریض را در بر دارد که آن به دو قسمت شرقی و طبقه بالا ختم می‌شود.

قدمت و تاریخ بنا

این بنا در سال ۱۳۰۷ یک بار دچار آتش سوزی شد که در زمان رضا خان برای اقامت وی آن را بازسازی کردند و نام کاخ سلطنتی به آن نهادند. به این نوع بناها در عهد قاجار کلاه فرنگی می‌گفتند. کاخ خوشتاریا به دستور رضا شاه در سال ۱۳۰۳ به تعمیر و باز سازی پرداخته شد. پس از این که خوشتاریا امتیاز چوب و بریدن درخت های جنگل های تالش را دریافت کند ضمن اینکه کارخانه ای در حوالی کرگانرود برپا نمود، کارخانه چوب بری دیگری در میان پشته احداث نمود و قصری دو طبقه و با شکوه و زیبا از چوب ساختند و از کارخانه برق این قصر را در نور غرق کردند.

پس از این که ساختمان آتش گرفت به دستور رضا شاه مهندس علی خان معمار مخصوص شاه، نقشه این کاخ را طراحی کرده و مهندس مظلومیان آرشیتک و رئیس فنی اداره بندر مامور اجرای آن گردیده است. این کاخ در سال ۱۳۰۸ آغاز به کار کرده و پس از دو سال ۱۳۱۰ به پایان رسید، ولی پیمانکار آن می‌گوید در سال ۱۳۱۳-۱۳۱۴ به پایان رسید.

موزه کاخ میان پشته بندر انزلی

از جمله کارهای هنری این ساختمان پله ای است که طبقات سهگانه را به هم وصل می‌کند، به طوری که اگر شخصی در شیروانی باشد پله ها بدون پایه جاگذاری شدند که در آن واحد کف زیرین را خواهید دید، ابتکار این پله از چوب به دست حاجی آقا نامی بود.

چرا حداقل باید یک بار از تالاب انزلی دیدن کنیم؟

نجاری این سختمان با استاد باقر قزوینی انجام گرفت، پنجره ای که در ضلع جنوبی ساختمان به صورت خورشیدی است توسط او ساخته شده. در نمای شمالی آن در بالا کاخ ابتدا دو شیر وجود داشته که توسط مهندسین مهاجر به نام نعلبنیانس طراحی شده. گچبری و گچ کاری داخل اتاق ها به وسیله استاد محمود و پدرش که از همدان آمدند انجام گرفت. نقاشی های داخل ساختمان به وسیله استاد رضا رنگچی انجام گرفت.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها