۵ گنجینه تاریخی و ارزشمند ترکیه!

ترکیه که بخاطر غذاهای لذیذ، مهمان نوازی و گردشگری پر رونق معروف است و همچنین پلی بین قاره هاست. این کشور دارای معروف ترین  آثار باستانی ست که از میراث جهانی یونسکو به شمار می روند. با تاریخ ما  همراه شوید تا ۵ گنجینه تاریخی و ارزشمند ترکیه! را بشناسید.

 

۱.تروی 

تروا
تروا

تروی هزاران سال الهام بخش آثار هنری بود. افراد کمی اطلاع دارند که این یک مکان تاریخی واقعی ست که در تپه هزارلیک در شمال غربی ترکیه قرار داد. یک کارآفرین آلمانی، هاینریش شلیمان ، در ۱۸۷۰ حفاری این مکان را شروع کرد. تروی در ۱۹۹۸ به عنوان میراث جهانی یونسکو معرفی شد.


۲.افسوس

افسوس
افسوس

شهر بندری افسوس در نزدیکی سلجوق مدرن در استان ازمیر در غرب ترکیه قرار دارد. از قرن ۱۰ ق.م، تعداد قابل توجهی از یونانیان، رومی ها، و مسیحیان در این منطقه زندگی می کردند. معبد آرتمیس متعلق به عصر کلاسیک یونان و یکی از هفت شگفتی دنیای باستان می باشد. کتابخانه سلسوس یک مجموعه رومی ست و به عنوان مقبره سناتور سلسوس  ساخته شد. و خانه مریم مقدس از قرن پنجم هم یک جاذبه مهم برای مسیحیان و غیر مسیحیان نیز در این شهر واقع شده است. این منطقه بافت سنتی دارد و در ۲۰۱۵ از میراث جهانی یونسکو شناخته شد.


۳.هاتوشا

هاتوشا
هاتوشا

در نزدیکی بوگازکاله در مرکز ترکیه ، ویرانه های هاتوشا، پایتخت امپراطوری هیتی قرار دارد. این تمدن عصر برنز در هزاره ششم ق.م آغاز شد و در هزاره دوم ق.م به دست فراموشی سپرده شد. هیتی های قدرتمند تاثیر قابل توجهی بر توسعه تمدن های مجاور داشتند، و روح آنها در بقایای حیرت انگیز و مبتکرانه هاتوشا ، دیوارهای رسوخ ناپذیر آن، تونل های زیرزمینی، معابد، کاخ ها ویکی از پیشرفته ترین کتابخانه های دنیای باستان زنده ماند. هاتوشا در ۱۸۳۴ کشف شد و در ۱۹۰۶ حفاری شد و در سال ۱۹۸۶ یکی از میراث جهانی یونسکو شد.


۴.کوه نمرد

کوه نمرود
کوه نمرود

یکی از برجسته ترین ویرانه های پادشاهی ارمنی باستان در قله کوه نمروت یافت می شود. این مقبره در قله کوه توسط پادشاه آنتوخیوس اول در ۶۳ق.م برای خودش ساخته شد و در ۱۹۸۷ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. جالب ترین ویژگی این مقبره، مجسمه هاییست که در کنار آن قرار دارد. این مجسمه ها از اساطیر ارمنی، یونانی و ایرانی ست. این مجسمه ها در طول تاریخ ویران شده اند و تنها سر آنها باقی مانده است. با اینحال هنوز یکی از نفسگیرترین جاذبه های تاریخی ست.


۵.بورسا

بورسا
بورسا

وقتی پرسیدند قلب امپراطوری عثمانی کجاست، بیشتر مردم به استانبول اشاره کردند. ولی شهر بورسا اولین پایتخت امپراطوری و بعدها خانه معنوی و اجدادی آنها بود. اولین حاکم عثمانی، اورهان قاضی و بسیاری از سلاطین عثمانی در اینجا به خاک سپرده شده اند. بورسا با وجود تاریخ و اساطیر غنی، محل زندگی شخصیت های معروف مثل هاکیوات و گاراگز، و شکوفایی کباب اسکندری و صنعت ابریشم ترکیه بوده است. بروسا در ۲۰۱۴ به یکی از میراث جهانی یونسکو تبدیل شد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها