۸ شهر زیرزمینی مرموز!

در اینجا میخواهیم سکونت گاه های حیرت انگیز زیر سطح زمین را،  از مخفیگاه های باستانی گرفته تا پناهگاه های دوران جنگ سرد به شما معرفی کنیم . با تاریخ ما همراه باشید تا ۸ شهر زیرزمینی مرموز! را بشناسید..

 

۱.درینکویو 

شهر زیرزمینی درینکویو، ترکیه
شهر زیرزمینی درینکویو، ترکیه

منظره آتشفشانی منطقه کاپادوکیا ترکیه، دارای چندین شهر زیرزمینی می باشد ولی هیچیک به اندازه درینکویو چشمگیر نمی باشد. قدمت این مجموعه پر پیچ و خم به قرن ۸ ق.م باز می گردد و به احتمال زیاد به عنوان پناهگاه در طول دوران جنگ ساخته شده است.فضای داخلی ۱۸ طبقه آن مثل یک شهر بوده که شامل تهویه، چاه، آشپزخانه، کلاس درس، حمام، شراب سازی و فضای زندگی برای ۲۰۰۰۰ نفر می شده است. در زمان حملات، هر طبقه از این شهر با درهای سنگی بزرگ محافظت می شد. مورخان بر ای باورند که هیتی ها از اولین سازندگان درینکویه بودند، اما بعدها توسط مسیحیان توسعه یافت و نقاشی های دیواری و کلیساهای کوچک زیادی از خود برجای گذاشتند. با وجود تاریخ طولانی، این شهر تا ۱۹۶۰ کشف نشده بود تا اینکه مردی بومی برای ساختن خانه با یکی از تونل های آن روبرو شد.


۲.نائور

شهر زیر زمینی نائور
شهر زیر زمینی نائور

شهر زیرزمینی نائور واقع در شمال فرانسه، شامل یک تونل دو مایلی و بیش از ۳۰۰ اتاق دست ساز انسان بود و در ارتفاع ۳۰۰ فوتی زیر یک فلات جنگلی پنهان شده بود. این مکان از قرن سوم ب.م، به عنوان بخشی از معادن روم کشف شد، اما زمانی که مردم شروع به استفاده از آن به عنوان یک پناهگاه جنگی کردند، به روستایی زیر زمینی تبدیل شد. این روستا در اوج خود برای ۳۰۰۰ نفر جا داشت و دارای اتاق، اصطبل، چاه و نانوایی بود. غارها نائور قبل از بازگشایی در قرن نوزدهم به عنوان یک جاذبه گردشگری، برای چند دهه پلمپ شدند. این غارها در طول جنگ جهانی اول به یک مکان گردشگری پر طرفدار تبدیل شد و امروزه میتوانید بیش از ۲۰۰۰ نقاشی دیواری سربازان جنگ سومی را ببینید.


۳.معدن نمک ویلیسکا

معدن نمک ویلیسکا
معدن نمک ویلیسکا

معدن نمک ویلیسکا معروف به “کلیسای نمک زیرزمینی” در لهستان ، مجموعه ای بزرگ از اتاق ها، معابر و مجسمه هاست که در حومه کراکوف واقع شده است. قدمت این مکان به ۱۲۰۰ باز می گردد، زمانی که معدنچیان برای یافت صخره های نمکی به زیر زمین رفتند. در قرن بعد، آنها تونل های زیر زمینی در ارتفاع ۱۰۰۰ پایی زیر زمین ساختند. درحالی که آنها به دنبال “طلای سفید” نبودند، ولی کارگران از رسوبات کریستال نمکی معدن برای ساخت مجموعه خیره کننده از اتاق ها، لوسترها، مجسمه ها و کاشی ها ، از جمله ماکت “شام آخر” داوینچی استفاده کردند. این معدن پس از ۷۰۰ سال در ۲۰۰۷ تولید نمک را متوقف ساخت ولی همچنان یک جاذبه گردشگری در لهستان می باشد. در اینجا یک آبگرم درمانی فوق العاده پر طرفدار هم وجود دارد.


۴.لالیبلا

کلیساهای سنگی لالیبلا
کلیساهای سنگی لالیبلا

در قرن دوازدهم ب.م، یک پادشاه فداکار دستور ساخت ۱۱ کلیسای مسیحی چشم نواز در دهکده اتیوپی لالیبلا را داد. این مکان از این جهت مورد توجه است که همه کلیساها از صخره های آتشفشانی زیر زمینی ساخته شده است. دیدنی ترین ساختمان در اینجا، کلیسای متقاطع سنت جورج است. بر اساس افسانه ساخت لالیبلا، ۲۴ سال طول کشید ولی برخی مورخان بر این باورند که ساخت آن چندین قرن طول کشید. امروزه این روستا یک مکان مقدس برای کلیسای ارتدوکس اتیوپی به شمار می رود و عبادتگاه های زیر زمینی آن هنوز هر ساله ۱۰۰۰۰۰ زائر به خود جذب می کند.


۵.شهر زیرزمینی پکن

نقاشی دیواری شهر زیزمینی پکن
نقاشی دیواری شهر زیزمینی پکن

دهه ۱۹۶۰ و ۷۰، دولت چین با تهدید جنگ هسته ای، دستور ساخت یک پناهگاه در زیر پایتخت چین، پکن را داد. این مکان که ظاهرا دستی حفر شده، معروف به دیکسیا چنگ، قادر به محافظت از یک میلیون نفر تا چهار ماه بوده است. این مجموعه شامل اتاق ها و تونل های ضد آب بوده است. برخی معابر به اندازه کافی بزرگ بوده که یک تانک میتوانسته عبور کند و بقیه اتاق ها به عنوان رستوران، بیمارستان، مدرسه و انبار بوده است. همچنین دارای سالن اسکیت و سالن تئاتر ۱۰۰۰ نفری هم بود. بیشتر تونر ها پلمپ شدند ولی برخی به عنوان جاذبه توریستی امروزه به روی عموم باز است.


۶.پترا

ال دیر ، صومعه ای در پترا
ال دیر ، صومعه ای در پترا

پترا یک شهر کاروانی باستانی ست که در کوه های جنوب اردن واقع شده است. این مکان از ماقبل تاریخ مسکونی بوده ولی اوج آن ۲۰۰۰ سال پیش بوده است، زمانی که ناباتایان باستان تپه های شنی را به مجموعه ای خیره کننده از معابد، سال های ضیافت و مقبره تبدیل کردند. یکی از بدیع ترین اثار هنری اینجا، خزانه داری ست . پترا در اوج خود ۲۰۰۰۰ نفر را در خود جای می داده ولی در قرن هفتم ب.م، متروکه شده و تا ۱۸۰۰ برای اروپاییان ناشناخته بود. حفاری ها در این مکان همچنان ادامه دارد و معتقدند که بسیاری از ویرانه های این شهر زیزمینی در زیر زمین است.


۷.اورویتو

شهر زیرزمینی اورویتو، ایتالیا
شهر زیرزمینی اورویتو، ایتالیا

شهر تپه ای ایتالیایی اورویتو، به خاطر شراب سفید و معماری زیبایش معروف است اما اسرار آمیزترین شگفتی های آن در زیر زمین است. نسل های محلی اتروسک ، این شهر را در اعماق صخره های آتشفشانی ساختند. پیچ و خم های زیر زمینی اولین بار برای ساخت چاه و مخازن حفر شد ولی در طول زمان به ۱۲۰۰ تونل به هم پیوسته ، گالری و اتاق تبدیل شد. برخی اتاق ها ، صومعه های عصر اتوسک ها بود و برخی دیگر انبار شراب بود. شهر زیرزمینی اورویتو در طول جنگ و درگیری به عنوان یک مکان مخفی مورد استفاده قرار می گرفت. در جنگ جهانی دوم، همچنان به عنوان پناهگاه جنگی استفاده می شد.


۸.بورلینگتون

شهر زیرزمینی بورلینگتون
شهر زیرزمینی بورلینگتون

در طول جنگ سرد حمله هسته ای، مهمترین اعضای دولت بریتانیا به مجموعه زیر زمینی ۳۵ هکتاری واقع در ارتفاع ۱۰۰ پایی زیر روستای کورشام عقب نشینی کردند. پناهگاه بورلینگتون ، اولین بار در دهه ۵۰ به عنوان مجموعه ای از تونل ها و معادن سنگی ساخته شد. شامل فضای اداریف کافه تریا، مبادلات تلفونی، امکانات درمانی، و خوابگاه بود. در حالی که هر گز مورد استفاده قرار نگرفت ولی تا سال ۲۰۰۴ پار برجا بود نهایتا طی عملیاتی نابود شد.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها