۵ شورش معروف بردگان در دوران باستان!

در اینجا میخواهیم به معرفی بردگان  دوران باستان  بپردازیم که از هر فرصتی برای آزادی استفاده می کردند. با تاریخ ماه همراه شوید تا ۵ شورش معروف بردگان در دوران باستان! را بشناسید.

 

۱.اسپارتاکوس و جنگ سرویل سوم 

مرگ اسپارتاکوس
مرگ اسپارتاکوس

اسپارتاکوس یک گلادیاتور تراکیه بود که در جنگ سوم سرویل، دستور شورش بردگان را داد  و این بزرگترین و موفق ترین شورش بردگان در روم باستان به شمار می رود. قیام در ۷۳ ق.م شروع شد ، زمانی که اسپارتاکوس و گروه کوچکی از بردگان از مدرسه گلادیاتورها، با استفاده از ظروف آشپزخانه به عنوان اسلحه فرار می کردند. بردگان سراسر روم به زودی به این شورش پیوستند و ارتش شورشیان با شکست لژیون های رومی باعث ایجاد وحشت در روم شد.

به گفته آپیان، مورخ باستانی، به زودی ۱۲۰۰۰۰ برده در صفوف شورشیان قرار گرفتند. ولی علیرغم پیروزی های اولیه آنها، گرفتار توطئه ای شدند و از هم جدا شدند و به چند قسمت به هم ریخته تقسیم شدند. شورش اصلی در ۷۱ ق.م شکست خورد، زمانی که هشت لژیون رومی به دستور مارکوس لوسینیوس کراسوس اسپارتاکوس را اسیر و ارتشش را ویران کرد. اسپارتاکوس در جنگ مرد و ۶۰۰۰ برده به جا مانده در شهر به صلیب کشیده شدند تا درس عبرتی وحشیانه به بقیه داده شود.


۲.شورش نات ترنر

شورش نات ترنر
شورش نات ترنر

یکی از معروف ترین شورش بردگان در تاریخ آمریکا در ۱۸۳۱ رخ داد، زمانی که نات ترنر یک شورش خونین را در ساوتهمپتون، ویرجینیا رهبری کرد. او فردی عمیقا مذهبی بود و شورش را به دلیل پیغام های وحی از خدایان خود ترتیب داد تا به زور آزادی خود را پس بگیرد. ترنر و همدستانش ، رییس خود و خانواده اش را در خواب به قتل رساندند. در ابتدا ۷۰ برده از خانه ای به خانه دیگر به راه افتادند و با چاقو و تفنگ فیتیله ای شروع به کشتن کردند. بالخره این شورشیان سرنگون شدند و ترنر و ۵۵ برده دیگر دستگیر شدند و بعدها توسط دولت اعدام شدند.

بعد از قیام ترنر، تشنج منطقه را فراگرفت و ۲۰۰ برده توسط سفید پوست ها و نظامیان کشته شدند. شورش باعث محدودیت های سرکوبگرانه برای بردگان شد. و از آنجایی که تحت تاثیر هوش ترنر قرار گرفتند، در چند ایالت، دیگر به سیاه پوستان اجازه ندادند خواندن و نوشتن یاد بگیرند.


۳.شورش صاحب الزنج

قیام زنج
قیام زنج

مدت ها قبل از اینکه برده های آفریقایی به شمال آمریکا بیایند،  یک شورش در خاورمیانه رقم زدند . این قیام در ۸۶۹ ب.م شروع شد، وقتی که بردگان الزنج _ یک واژه عربی برای توصیف شرق آفریقا_ به یک قیامی پیوستند تا علیه خلافت عباسی طغیان کنند. الزنج با وعده زمین و آزادی ، شروع به شورش های شبانه به شهرهای مجاور کردند تا وسایل مورد نیاز برای بدست آوردن آزادی بردگان خود را جمع آوری کنند.

آنچه قرار بود یک شورش فروتنانه باشد ، ولی به یک قیام ۱۵ ساله تبدیل شد. بردگان و غلامان همه به شورش پیوستند و به ۵۰۰۰۰۰ نفر رسیدند. این انقلابیون یک نیروی دریایی هم گرد هم آوردند و شش شهر عراق مدرن را تحت کنترل گرفتند. شورش زنج در ۸۸۰، زمانی که ارتش عباسی به آنها حمله کرد به پایان رسید.


۴.شورش هائیتی

انقلاب هائیتی
انقلاب هائیتی

یکی از موفق ترین شورش بردگان در تاریخ، انقلاب هائیتی به عنوان شورش بردگان بود و با تاسیس یک کشور مستقل پایان یافت. قیام اصلی در ۱۷۹۱ در مستعمره ارزشمند فرانسه شروع شد  . با الهام از فسلفه مساوات انقلاب فرانسه، بردگان سیاه یک شورش سازمان یافته بر پا کردند و هزاران سفید پوست را کشتند و مزارع نیشکر در سنت دومین را آتش زدند.

ناآرامی ها تا ۱۷۹۴ ادامه یافت ، تا اینکه دولت فرانسه به طور رسمی، برده داری را در قلمرو خود ممنوع اعلام کرد. توسیانت لوورتور، ژنرال شورشی معروف به نیروهای فرانسه پیوست و تا ۱۸۰۱ خود را به عنوان فرماندار جزیره منصوب کرد. ولی وقتی نیروهای امپریالیستی ناپلئون بناپارت، لوورتور را در ۱۸۰۲ اسیر کردند و دوباره تلاش کردند که برده داری را برقرار کنند، بردگان بار دیگر دست به اسلحه شدند. به رهبری ژان ژاک دسالالینز در ۱۸۰۳، نیروهای فرانسه را در جنگ ورتیس شکست دادند. سال بعد بردگان استقلال خود را اعلام کردند و جزیره ای به عنوان جمهوری هائیتی بنا نهادند. اخبار نخستین شورش موفقیت آمیز، _تنها شورش بردگان در تاریخ که نهایتا منجر به تاسیس یک کشور جداگانه شد_ الهام بخش شورش های بسیاری در سراسر آمریکا و کارائیب شد.


۵.جنگ باپتیست

جنگ باپتیست
جنگ باپتیست

جنگ باپتیست جامائیکا که به عنوان یک شورش اعتراضی مسالمت آمیز شروع شد، با یک قیام خونین و مرگ ۶۰۰ برده به پایان رسید. این قیام با الهام از جنبش های براندازانه بریتانیای کبیر در ۱۸۳۱ ، حدود ۶۰۰۰۰ از ۳۰۰۰۰۰ برده جامائیکا  را درگیر ساخت. تحت رهبری یک واعظ و برده باپتیست به نام ساموئل شارپ، بردگان تصمیم گرفتند تا وقتی به آنها دستمزد و آزادی داده نشود، سرکار باز نگردند.

وقتی شایعه شد که نیروهای بریتانیا تصمیم به درهم شکستن شورش را دارند، این جریان به یک شورش اشکار تبدیل شد. این یکی از بزرگترین قیام های تاریخ بریتانیای غربی ایندیس بود، بردگان چندین روز مزارع را سوزاندند و غارت کردند  و ۱۱ میلیون دلار خسارت زدند. تلفات انسانی البته بیشتر بود. ارتش بریتانیا بسیج شد و شورش را خواباند و ۳۰۰ برده و ۱۴ سفید پوست را کشت. ۳۰۰ برده دیگر از جمله رهبر آنها، بعدها به دلیل مشارکت در قیام به دار آویخته شدند. با اینکه این قیام ناموفق بود ولی اثرات جنگ باپتیست در سراسر اقیانوس اطلس احساس می شد. تنها یک سال بعد، پارلمان بریتانیا، برده داری را لغو کرد.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها