۶ شگفتی ناشناخته دنیای باستان!

در اینجا از شگفتی هایی سخن خواهیم گفت که کمتر کسی آن را می شناسد و گواهی بر توان مهندسی باستانی ست، از یک مجموعه معبد هزار ساله گرفته تا یک مگالیت معروف ایرلندی.. با تاریخ ما همراه شوید تا ۶ شگفتی ناشناخته دنیای باستان! را بشناسید.

 

۱.گوبکلی تپه 

گوبکلی تپه
گوبکلی تپه

این تپه مرموز گوبکلی واقع در منطقه آناتولی ترکیه ، شامل یک مجموعه اتاق های مستطیل شکل، دایره های سنگی و ده ها ستون سنگی T شکل  می باشد که روی همه آنها نمادها و تصاویری از حیوانات خطرناک مثل عقرب ، شیر و مار حک شده است. چیزی که آن را خارق العاده می سازد، قدمت بیش از حد آن است. این بنا در هزاره نهم یا دهم ب.م ساخته شد، ۶۵۰۰ سال قبل از هرم بزرگ جیزه و حتی قبل از پیدایش سفالگری، ابزار فلزی و حتی کشاورزی… بسیاری از سوالات درباره تپه کوبکلی هنوز بی پاسخ مانده اما باستان شناسان معتقدند اینجا یک مکان مذهبی بوده و یکی از معروف ترین معابد دنیا به شمار می رفته است.


۲.شهر باستانی سیگیریا

صخره شیرها در باغ شهر باستانی سیگیریا
صخره شیرها در باغ شهر باستانی سیگیریا

شهر قلعه ای خیره کننده سیگریا، در اطراف یک صخره در جزیره سریلانکا در اقیانوس هند واقع شده است. اینجا زمانی دژ پادشاه کاساپا اول بود، یک پادشاه متکبر که تاج و تخت را قرن پنجم ب.م، به زور گرفت و پدرش را کشت و داخل دیوار دفن کرد. کاساپا از ترس انتقام برادرش، دربار خود را به جنگل منتقل کرد و یک پایتخت مجلل جدید با نمای باغ ها و چشمه ها ساخت. جاذبه شهر “صخره شیرها” بود، یک مجسمه گرانیتی با ۶۶۰ فوت طول که در بالای کاخ تفریحی شاه قرار داشت. ارگ کوهستان از طریق یک راه پله در دسترس بود که کنار آن یک مجسمه بزرگ از شیر قرار داشت_که امروزه تنها پنجه های شیر باقی مانده_ و با باغ ها و استخر و نقاشی هایی از زنان زیبا تزیین شده بود. این کاخ پندین سال اقامتگاه اصلی کاساپا بود ولی سلطنت او تا ۴۹۵ بیشتر به طول نیانجامید، و بعد از شکست از برادرش در جنگ خود را کشت. پس از مرگش، قلعه سیگیریا به یک صومعه بودایی تبدیل شد.


۳.زیگورات اور

معبد زیگورات
معبد زیگورات

این هرم پله ای عریض که توسط پادشاه اور نامو و پسرش ، شولگی در قرن ۲۱ ق.م ساخته شد، زمانی بنای معماری و مذهبی مرکزی اور به شمار می رفت، یک کلان شهر سومری باستانی در نزدیکی نصیریه عراق.. مثل اغلب زیگورات ها، این یک برج آجری-گلی می باشد که هر چه به سمت بالا میرود کوچک تر می شود! ویژگی اصلی آن مجموعه ای از ۱۰۰ راه پله سنگی ست.. امروزه تنها پله های انتهایی این سازه به جا مانده ، اما در زمان اوجش، این زیگورات بزرگ تا ۱۰۰ فوت ارتفاع داشت. این مکان در تاریخ ۴۰۰۰ ساله اش، دو بازسازی را پشت سر گذاشته است. اولی در قرن ششم ق.م بود، زمانی که پادشاهی بابلی، نابونیدوس آن را تعمیر کرد و تراس های فوقانی را ساخت. در ۱۹۸۰ هم ، رهبر عراق، صدام حسین نمای بیرونی آن را ترمیم کرد و سه پله آن را کاملا بازسازی کرد.


۴.لانگمن گروتو

مجسمه بودا در لانگمن گروتو، چین
مجسمه بودا در لانگمن گروتو، چین

لانگمن گروتو، مجموعه ای ست از ۱۱۰۰۰۰ مجسمه سنگی حکاکی شده که در ۲۳۰۰ غار آهکی در استان هنان، چین واقع است. قدتمت اولین اثر در اینجا به قرن پنجم ب.م و سلسله وی باز می گردد ولی در اواخر قرن ده به لطف امپراطورها و افراد ثروتمند، آثار جدید تر هم به این مجموعه اضافه شد. بیشتر مجسمه های لانگمن، شخصیت هایی از مذهب بودا را نشان می دهد. غار بزرگ فنگکسی شامل یک بودای ۵۵ فوتی نشسته می شود که با ۸ شاگرد و نگهبان آسمانی کنار هم می باشند و در غار ون فو تانگ ، ۱۵۰۰۰ مجسمه بودا وجود دارد که برخی از آنها تنها ۱۰ سانتیمتر می باشند. همچنین یک غار پزشکی هم وجود دارد که بیش از ۱۴۰ کتیبه برای روش های درمانی باستانی در آن وجود دارد.


۵.تیکال

معبد جاگوار در تیکال
معبد جاگوار در تیکال

ویرانه های تیکال، یک کلان شهر باستانی مایا در جنگل های بارانی دشت گواتمالا واقع شده که بین قرن سوم و نهم ب.م شکوفا شد. مرکز شهر دارای مجموعه ای از پیاده روها، میدان های آسفالت شده و زمین های توپ بازی و همچنین بیش از ۳۰۰۰ سازه مختلف می باشد. این آثار شامل چندین معبد پله ای هرمی می شود که یکی از آنها با ارتفاع ۲۱۲ فوت_ احتمالا بلندترین ساختمان آمریکا تا قبل از رسیدن کلمبوس بوده است. یک سازه دیگر معروف به معبد اول یا جاگوار با ۹ بلوک آهکی می باشد. حدود ۷۰۰۰ نفر در قرن هفتم و هشتم، تیکال را خانه خود می دانستند، زمانی که محل قدرت تمدن مایا بوده ولی بعدها به طور مرموزی ویران شد و در ۹۰۰ ب.م متروکه شد. این شهر تا ۱۸۴۸ هنوز ناشناخته بود.


۶.نیوگرنج

سنگ های ورودی نیوگرنج
سنگ های ورودی نیوگرنج

نیوگرنج یک بنای گنبدی شکل با ۲۴۹ فوت عرض می باشد که حدود ۳۲۰۰ ق.م توسط ساکنان نوسنگی آن ساخته شد. این بنا به عنوان یک مقبره دارای یک تونل ۶۲ فوتی می باشد که به یک اتاق مرکزی راه دارد و در آن  حوضچه هاییست که پر از خاکستر استخوان های سوزانده شده می باشد. در واقع مقبره داخلی نیوگرنج، محل دفن مردگان بوده و طراحی دقیق آن باعث شده باستان شناسان آن را به عنوان یک مکان مذهبی مهم یا تقویم خورشیدی برای تعیین زمان دقیق سال جدید بشناسند. هدف از ساخت آن هرچه که بوده، چندین هزار سال است که متروکه شده است. این بنا تا اواخر قرن ۱۷ هنوز کشف نشده بود تا زمانی که یک نفر برای پیدا کردن مصالح ساخت و ساز آنجا را حفر کرد و کشفش کرد.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها