۵ شخصیت تاریخی که اصلا وجود نداشتند!

در اینجا میخواهیم اطلاعات بیشتری درباره شخصیت های تاریخی برجسته ای کسب کنیم_ از محبوب ترین چهره بریتانیا گرفته تا رابین هود_ که وجود خارجی آنها بحث برانگیز است. ۵ شخصیت تاریخی که اصلا وجود نداشتند! با تاریخ ما همراه شوید .

 

۱.شاه آرتور 

شاه آرتور
شاه آرتور

محافظ کملوت، یکی از معروف ترین پادشاهان تاریخ است، ولی بیشتر دانشمندان بر این باورند که داستان او افسانه ای بیش نیست. بر اساس افسانه ها، پادشاه آرتور شجاع کسی بوده که حمله ساکسون ها به بریتانیا در قرن ۵ یا ۶ را خنثی کرده است. در واقع  تا قرن نهم، تصویر کاملی از آرتور وجود نداشت  و در متنی از منوموت به نام “تاریخ پادشاهان بریتانیا”، به نام او اشاره شد.

حتی اگر تصویر مدرن آرتور به عنوان یک شوالیه زره پوش ، افسانه ای باشد که ساخته ذهن افرادی مثل توماس مالوری ست، برخی از دانشمندان هنوز بر این باورند که این داستان ها از یک شخصیت واقعی گرفته شده است. گفته می شود شاید افسانه آرتور از شخصیت هایی مثل “آمبروسیوس آرلیانوس، پادشاه ریوتاموس” و یا یک ژنرال رومی به نام “آرتوریوس کاستوس” ، الهام گرفته شده باشد.


۲.فیثاغورث

فیثاغورث
فیثاغورث

همه ما قضیه فیثاغورس را در کلاس ریاضی یاد گرفتیم، ولی بر اساس برخی شواهد احتمالا فردی با این نام وجود نداشته است! بر اساس برخی روایات، فیثاغورث ، متفکر یونانی در طول قرن ۵ و ۶ ق.م زندگی می کرده است. او به عنوان یک فیلسوف و ریاضیدان یاد می شود، اما او در دوران باستان بیشتر به عنوان پدر معنوی یک فرقه شناخته می شد. (فرقه ای که بر مطالعه روی مبحث رمزی اعداد، انتقال روح انسان و مضرات حبوبات تمرکز داشت)

در حالی که اسنادی نفرت فیثاغورث از حبوبات و بقولات را اثبات می کنند ولی هیچ سندی درباره زندگی شخصی او وجود ندارد. همه اشارات ، فرمول ها و ایده هایی که از این متفکر بزرگ نقل می شود، توسط طرفداران او به جا مانده است. همان کسانی که او را فیثاغورث نامیدند.درباره زندگی فیثاغورث، افسانه و واقعیت در هم تنیده و نمیتوان حقیقت را تشخیص داد. در یک داستان گفته می شود که او ران طلایی داشته! جایی دیگر گفته می شود او پسر خدای آپولو بوده! برخی می گویند،  این دروغ ها و تناقضات حاکی از آن است که فیاثغورث یک شخصیت ساختگی توسط طرفداران یک فرقه مذهبی می باشد. حتی اگر فیثاغورث وجود خارجی هم داشته ، ولی قطعا او اولین کسی نبوده که به قضیه معروف فیثاغورث خود پی برده!


۳.جان هنری

جان هنری
جان هنری

بر اساس یک افسانه قومی آمریکایی ، یک برده تنومند به نام جان هنری  در مسابقه ساخت تونل راه آهن شرکت کرد. او که در این نبرد در بین همه شرکت کننده ها برنده شد، در آخر مسابقه مرد! این داستان استقامت و پایداری او، بعدها در یک آهنگ قومی به نام “تصنیفی از جان هنری” در اواخر ۱۸۰۰ جاودانه شد!

گفته می شود داستان جان هنری از واقعیت الهام گرفته شده و چندین شخصیت واقعی هم به این شخصیت افسانه ای نسبت داده شده است. جان ویلیام هنری هم در طول ساخت راه آهن C&O در ویرجینیا مرد ولی هیچ مدرکی وجود ندارد که او در چنین مسابقه ای شرکت کرده باشد! گذشته از این، بر اساس افسانه ها، قد او باید حدود ۵ فوت باشد! شخصیت دیگری که به این قهرمان افسانه ای نسبت داده می شود، جان هنری دابنی می باشد _ برده ای که در راه آهن C&W در آلاباما کار می کرد.


۴.هومر

هومر
هومر

مدتهاست که دانشمندان بر این باورند که احتمالا شعر حماسی ایلیاد و ادیسه هومر، یک مبنای واقعی داشته است ، ولی به وجود خودش شک دارند! بر اساس برخی نظریه ها ، بزرگترین نویسنده یونانی، احتمالا اصلا وجود خارجی نداشته است، و اگر هم وجود داشته، احتمالا او تنها نویسنده دو اثر معروفش نیست!

هیچ سندی از زندگی هومر، چنین شخصیت تاثیرگذاری، وجود ندارد. او معمولا به عنوان مردی نابینا توصیف می شود که در جزیه چیوس متولد شد. به دلیل کمبود اطلاعات درباره زندگی شخصی او، این احتمال می رود که ایلیاد و ادیسه ، توسط مجموعه ای از شاعران نوشته شده باشد یا شاید از داستان های محبوبی گلچین شده ، که نسل به نسل منتقل شده است. اگر این صحت داشته باشد، پس احتمالا هومر اولین کسی بوده که این داستان ها را جمع آوری کرده است!


۵.رابین هود

رابین هود
رابین هود

رابین هود در بین افسانه های قومی ، بزرگ جلوه می کند، ولی آیا داستان راهزنی که از ثروتمندان می دزدید و به فقرا می داد، حقیقت دارد؟ معروف ترین یاغی جنگ شروود، اولین بار در شعرها و تصنیف های قرن ۱۴ و ۱۵ پدیدار شد، و براساس شواهد تاریخی، برخی جنایتکاران به نام رابهود یا ربهود ، قبل تر از آن وجود داشتند. بیشتر این روایت های ادبی، رابین هود را به عنوان یک شخص غیر اشرافی معرفی می کند، که گروهی از راهزنان را در اعتراض به کلانتر ناتینگهام رهبری می کرد.

محققان قرن ها تلاش کردند درباره زندگی شخصی رابین هود چیزهایی کشف کنند، ولی هیچ سندی پدیدار نشد. در معروف ترین روایت، رابین هود به عنوان پیرو شاه ریچارد شیر دل معرفی شده ولی در موارد زیادی به او برچسب های زیادی زده شده از  کنت هانتیگدان تا یکی از شوالیه های تمپلار! تعداد زیادی از مورخان بر این باورند که داستان های رابین هود و افرادش یک داستان قرون وسطایی بوده  که برای مقاومت در برابر ظلم پدیده آمده است.

 

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها