۵ جاذبه فرهنگی که در جنگ ویران شدند!

این جاذبه های فرهنگی، علیرغم اهمیت تاریخی، مذهبی، یا معماری ، در طول جنگ دچار آسیب های جدی شدند. در اینجا به معرفی این آثار باستانی _از کاخ تابستانی چین گرفته تا مکانهایی که اخیرا در خاورمیانه ویران شدند_ می پردازیم. ۵ جاذبه فرهنگی که در جنگ ویران شدند! با تاریخ ما همره شوید.

 

۱.اماکن مذهبی تیمبوکتو 

تیمبوکتو
تیمبوکتو

یک حمله به چندین مکان مذهبی تیمبوکتو _ ازجمله آرامگاه های صوفی، زیارتگاه های قرون وسطایی و مسجد سید یحیی_ توسط احمد الفقی المهدی باعث ویرانی آن شد. در تابستان ۲۰۱۵، ۱۴ آرامگاه ویران شده ، با متد های ساخت و ساز سنتی و با بودجه یونسکو بازسازی شد.


۲.مقبره یونس ، عراق

مقبره یونس
مقبره یونس

بر اساس روایات، مسجد یونس نبی _که قدمت آن به قرن هشتم باز می گردد_ در موصل عراق، استراحتگاه پیامبر مقدس بوده و برای مسلمانان و مسیحیان از اهمیت زیادی برخوردار بود. تا اینکه در سال ۲۰۱۴ توسط نیروهای داعش ویران شد. آنها مدعی شدند که این مسجد به جای اینکه به عبادت و خداپرستی توجه کند، محل کفر شده بود!


۳.کاخ تابستانی، پکن

کاخ تابستانی پکن
کاخ تابستانی پکن

کاخ تابستانی قدیمی پکن که در قرن ۱۸ و ۱۹ ساخته شد، یک مکان باشکوه است که در ابتدا به عنوان اقامتگاه اعضای سلسله شینگ مورد استفاده قرار می گرفته است. این کاخ دارای معابد باشکوه و باغ های بی نظیری بود. امروزه این مجموعه سلطنتی به یک پارک زیبا تبدیل شده که بازدیدکنندگان میتوانند در اطراف ویرانه های کاخ قدم بزنند. یک ماکت از این کاخ به تازگی در استدیو فیلم شهر دونگ یانگ قرار داده شده است.


۴.پالمیرا، سوریه

پالمیرا
پالمیرا

پالمیرا یکی از میراث جهانی یونسکو_یک واحه در میان بیابان ها و مرکز فرهنگ باستانی می باشد که در طول قرن ۱ و ۲ به عنوان یک تقاطع برای امپراطوری ایران، یونان و رم مورد استفاده قرار می گرفت_ قربانی یک بمب گذاری به دست نیروهای داعش در ۲۰۱۵ شد. بعد از اینکه نیروهای سوریه این داعشی ها را از این مکان باستانی بیرون راندند، متوجه شدند که چندین سازه از پالمیرا سالم مانده اند و تصمیم به بازسازی آن گرفتند. در ۲۰۱۶، یک ماکت از پالمیرای ویران شده در لندن به نمایش گذاشته شد تا به ویرانی آثار باستانی اعتراض کنند.


۵.موزه هنرهای اسلامی، قاهره

موزه هنرهای اسلامی
موزه هنرهای اسلامی

موزه هنرهای اسلامی (شامل بیش از ۱۰۰۰۰۰آثار هنری سرامیکی، چوب حکاکی شده، فلزی و سنگی و پارچه ای )قاهره یکی از مهمترین موسسه های فرهنگی شهر بود تا اینکه یک حمله انتحاری برنامه ریزی شده، باعث ویرانی ساختمان و بسیاری از آثار هنری شد. در پی این حمله، ایالات متحده، ۱۰۰ هزار و ۱۴۰ هزار دلار برای بازسازی این موزه کمک کردند. هر چند کارشناسان مصری تخمین زدند که بازسازی آن سالهای زیادی طول می کشد و حداقل ۱۴ میلیون دلار هزینه در بر دارد.

منبع theculturetrip
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
بی نام

سلام .
واقعا ادم نمیدونه چه چیزی به این تخریب گر ها بگه …
فرهنگ و تاریخ را خراب کردن