۵ حقیقت درباره مانسا موسی، ثروتمندترین مرد تاریخ!

موسی اول یا مانسا موسی، در قرن چهاردهم امپراطور مالی بود. او ثروتمندترین مرد دوران خودش بود. در اینجا به حقایق جالبی درباره مانسا موسی می پردازیم، کسی که غنای امروزی، تیمبوکتو و مالی در غرب آفریقا را تحت سلطه داشت.  با تاریخ ما همراه شوید تا ۵ حقیقت درباره مانسا موسی، ثروتمندترین مرد تاریخ! را برای شما شرح دهیم.

 

۱.مانسا به معنای “پادشاه پادشاهان”!

پادشاه پادشاهان
پادشاه پادشاهان

مانسا اول مالی با اسامی مختلفی در طول زندگی اش شناخته شد مثل امیر مل، پروردگار معادن وانگارا، فاتح غاناتا،  و شیر مالی…در غرب او با نام مانسا موسی شناخته می شد. موسی یکی از اسامی مسلمانان است که در کتاب مقدس آمده و مانسا به معنی پادشاه پادشاهان می باشد.


۲.دهمین حاکم امپراطوری مالی!

مانسا موسی، امپراطور مالی
مانسا موسی، امپراطور مالی

پدربزرگ مانسا موسی ، برادر ساندیاتا کتیا، بنیانگذار امپراطوری مالی بود. در امپراطوری مالی رایج بود که وقتی یک پادشاه به سفر می رفت_ زیارت مکه_ او یک معاون برای مراقبت از امپراطوری منصوب می کرد و او را به عنوان وارث خود اعلام می کرد. امپراطور ابوبکر دوم ، مانسا موسی را به عنوان معاون خود منصوب کرد. ابوبکر دوم هرگز باز نگشت و در ۱۳۰۷ ، مانسا موسی دهمین حاکم امپراطوری مالی شد.


۳.ثروت زیاد مانسا موسی و اسراف آن!

مانسا موسی، امپراطور آفریقایی مالی
مانسا موسی، امپراطور آفریقایی مالی

کاروان مانسا موسی شامل ۶۰۰۰۰ نفر می شد که ۱۲۰۰۰ تای آن بردگانی بود که لباس ابریشم ایرانی به تن داشتند. مانسا موسی سوار بر اسب می شد و طلا و جواهرات او توسط ۵۰۰ برده جلوتر از او به راه می افتاد. همچنین ۸۰ شتر با خود همراه می کرد که هر یک ۳۰۰ پوند طلا بار داشتند. موسی در عبور از شهرهای مکه مثل قاهره و مدینه،  ولخرجی های زیادی می کرد و طلاها را ببین مردم پخش می کرد و در ازای آن سوغاتی های نفیس خریداری می کرد. به کفته مورخ  چیبا آل عمری، دوازده سال بعد، شهروندان هنوز در حال ستایش مانسا موسی بودند.


۴.تورم در مدیترانه به دلیل افراط مانسا موسی!

تورم در مدیترانه
تورم در مدیترانه

توزیع طلا و هدایای مانسا موسی در شهرهایی که بازدید می کرد، باعث آشفنگی ارزش آنها در بازارها شد. ورود ناگهانی طلا در شهرهایی مثل قاهره، مدینه و مکه باعث کاهش ارزش این فلز شد. این باعث تورم شدیدی در مدیترانه شد و قیمت کالاها به سرعت افزایش یافت. بعدها مانسا مقدار زیادی از این طلاها را از وام دهندگان قاهره پس گرفت تا ارزش آن را در بازار تنظیم کند. حتی ۱۲ سال بعد از سفر زیارتی او به مکه ، هنوز بازارها به طور کامل به شرایط عادی بازنگشته بودند. این تنها باری ست که یک نفر توانست قیمت طلا در مدیترانه را تحت کنترل خود در آورد!


۵.مانسا موسی، ثروتمندترین فرد تاریخ!

ثروت مانسا موسی
ثروت مانسا موسی

در سال ۲۰۱۲، در لیست ۲۵ تا از ثروتمندترین افراد دنیا در طول تاریخ، نام مانسا موسی بالای اسامی مثل بیل گیتس و وارن بافت قرار گرفت. گفته می شود ارزش دارایی های مانسا موسی در زمان مرگش حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بوده است. خانواده روتشیلید که در این فهرست مقام دوم را داشتند، ۵۰ میلیارد دلار کمتر از مانسا موسی داشتند. مهمترین دلیل این ثروت فوق العاده مانسا موسی ، این بود که مالی منبع بیش از نیمی از نمک و طلای دنیا بود.

 

منبع .learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها