در مورد وحشتناک‌ترین محاکمه تاریخ چه می دانید ؟

مردان با تجربه واتیکان، بر این اعتقاد بودند که قدرت سیاسی می‌بایست در دست سیاست‌مداران باشد. هر چند، فراموشی این امر گاهی باعث وقوع حوادثی می‌شد که جبران‌ناپذیر بود.
روایت زیر نمونه‌ای مهم از این سنخ حوادث است.
پاپ نه تنها حکم به نبش قبر داد، بلکه دستور داده بود تا او را محاکمه نیز بکنند. ولی آیا یک مرده را می‌توان محاکمه کرد؟ به هر حال جسد را بیرون آورده و لباس اسقفی بر تن پاپ کردند. سپس جسد بی‌جان را بر تخت سلطنت نشاندند.
آن‌ها می‌خواستند پاپ را به جرم شهادت کذب و همچنین دروغ هایش محاکمه کنند. دادگاه تشکیل شد؛ دادگاهی که کاملا تحت نفوذ و سیطره کارگزاران، گماشته‌ها و عوامل سیاسی بود. در نهایت همین دادگاه رای به گناه کار بودن پاپ داد.
مجازات او این بود که باید سه انگشت جسد را از بدنش جدا کنند و جسد را قبل از این‌که به رودخانه تایبر بیاندازند، در خیابان‌های شهر رم بر روی زمین بکشانند.
پاپ فورموزوس
این مجازات پاپ فورموزوس بود. کسی که از سال ۸۹۱ تا ۸۹۶ میلادی در کلیسای واتیکان به عنوان بزرگ‌ترین مقام مذهبی و سیاسی روم و پیشوای کاتولیک‌ها بود.
تمامی این جریانات به دستور پاپ استفان ششم صورت می‌گرفت. او شدیدا از سوی مردان سیاست تحت فشار بود تا بدان‌جا که دستور به محاکمه پاپ فورموزوس داد که نه ماه پیش مرده بود.
محاکمه او را می‌توان یکی از وحشتناک‌ترین محاکمه‌های تاریخ نام برد. استفان ششم، خود یکی از پاپ‌های کلیسای کاتولیک روم بود که از سال ۸۹۶ تا ۸۹۷ میلادی در واتیکان خدمت می‌کرد.
ولی ماجرا به این جا نیز ختم نشد. پس از این که جسد پاپ فورموزوس را از رودخانه بیرون آوردند، مردم زیادی پیرامون آن جمع شدند و اعتراضات گسترده‌ای علیه استفان ششم شکل گرفت. استفان که از تمامی مقام‌هایش عزل شده بود، روانه زندان شد و سرانجام در جولای سال ۸۹۷ میلادی به طرز مشکوکی در زندان خفه شد.
محاکمه تاریخی پاپ فورموزوس
مرگ استفان، باعث تغییر مشی کلیسا شد. هر چند که این تغییر همیشگی نبود. در واقع مردان واتیکان نه تنها تصمیم گرفتند از سیاست فاصله بگیرند؛ بلکه به این نتیجه رسیدند که باید با احتیاط بیشتر پیش بروند.
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

ای کاش درمورد تفتیش عقاید هم بنویسید. ممنون میشم.