تاریخچه غار کرفتو

غار کرفتو

 

این اثر باستانی طبیعی در ۶۷ کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و شرق سقز قرار دارد. این غار آهکی در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته است. در طول سالیان اقوام مختلفی در آن سکونت کرده اند و آنها شکل غار را تغییر داده اند و میتوان این غار را در میان غارهای دست کن نیز به حساب آورد.

در قسمت جلویی غار چهار طبقه معماری صخره ای و دست کن ایجاد شده است هر طبقه اتاقهای متعدد راهرو، پنجره و نورگیر دالان و پله های خود را دارد و این نشان از شناخت علم معماری توسط ساکنان باستانی این غار دارد. در برخی نقاط غار نقوش جانوران و گیاهان بر دیوارها نقاشی شده است.

 

در طبقه سوم کتیبه ای یونانی قرار دارد که آسیب فراوان دیده است. در آن نوشته شده است این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است. احتمالا این غار مدتی مورد سکونت سلوکیان بوده است که پس از فتوحات مهرداد دوم اشکانی رو به غرب در حال حرکت بودند.

ستون فقرات اصلی غار قریب به ۷۵۰متر است در آن دالانها و اتاقهای متعددی وجود دارد و نقشه آن تاکنون تهیه نشده است. برخی دالانها سقفهای بلند دارد و برخی دیگر را باید سینه خیز رد کرد و افسانه های زیادی در مورد این غار نقل شده است. آثار به دست آمده در این غار از دوره پیش از تاریخ تا دوران اسلامی شناسایی شده است .

 

تصاویر غار کرفتو

 

دید به دشت از درون غار

ورودی به غار

 

غار کرفتو

غار کرفتو

 

 

کتیبه درون غار کرفتو

 

غار کرفتو

 

غار کرفتو

غار کرفتو

 

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها