تاریخچه غار دربند گیلان

غار دربند گیلان-پارینه سنگی قدیم

غار دربند گیلان-پارینه سنگی قدیم

 

این غار در جنوب غربی روستای سی دشت و جنوب روستای رشی در بخش رحمت آباد و بلوکت شهرستان رودبار در ارتفاع ۷۵۰ متری از سطح دریا قرارداد و آثار پیش از تاریخ آن در سال ۱۳۸۴ کشف شدند.

دیواره غار تقریبا عمودی است. دهانه غار حدود ۴۵ متر پایین تر از لبه پرتگاه و ۱۵۰ متر بالاتر از کف دره قرار دارد. بالای غار دیواره سنگی و پایین آن شیب تند کوه قرار دارد و دسترسی به آن از طریق راه های طبیعی در دو سمت غار امکان پذیر است.

دست ساخته های کشف شده عمدتا از سنگ چرت و درصد کمی از سنگهای آذرین هستند. مجموعه ای از تراشه های ساده، رتوش شده و ضایعات، سنگ مادر ساطور شکل و سنگ خراشنده و همچنین ۷۰ نمونه استخوان و دندان جانوران کوچک و بزرگ در این محل یافت شده است.

نیمی از آنها مربوط به خرس سانانی هستند که با خرسهای قهوه ای که در دوره هولوسن در فلات ایران می زیستند فرق دارند. این بقایای خرس مربوط به گونه دنینگری است که در دوره های پله ایستوسن میانی و جدید در منطقه قفقاز می زیست.

با توجه به بررسیهای اولیه این گونه حیوان به طور تقریبی بین ۵۰۰ هزار تا حدود ۲۰۰ هزار سال پیش در قفقاز وجود داشته است. بر اساس آزمایش های انجام شده بر نمونه های حیوانی غار دربند رشی، ساکنان این غار بین ۲۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار سال پیش از این غار برای اسکان خود استفاده می کردند.

دندان گوزن- غار دربندگیلان- ۲۵۰ تا ۲۰۰هزار سال پیش-موزه ملی ایران

بخشی از لگن خرس غار- غار دربند گیلان-۲۵۰ تا ۲۰۰هزار سال پیش-موزه ملی ایران

 

دهانه غار و دره مقابل آن

 

مجموعه مصنوعات سنگی بدست آمده از حفاریهای غیر قانونی

 

دندان نیش خرس غار از گونه دنینگری

 

ارواره پایینی خرس غار

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها