تاریخچه تپه سفالیان ورامین

تپه سفالیان ورامین-هزاره چهارم پیش از میلاد

تپه سفالیان ورامین-هزاره چهارم پیش از میلاد

تپه سفالیان در پیشوا وراوین قرار دارد و نام خود را از تعداد زیاد تکه های سفال که در سطح آن هستند گرفته است. این تپه از هزاره چهارم پ م تا دوره آهن سوم مسکون بوده است.

بر اساس یافته های باستان شناسی این منطقه در هزاره چهارم و سوم پیش از میلاد در ارتباط مستمر با خوزستان و سرزمین ایلامیان بوده است. تپه سفالیان یکی از مراکزی است که در آن لوح های گلی با خط ایلامی مقدم پیدا شده است.

توکن های شمارشی نیز در این تپه یافت شده اند. تکن یک قطعه گل پخته شده با شکلی خاص است که مصرف شمارش داشته است. این توکن ها گاهی تو پر بودند و گاهی درون خود توکن های کوچکتری را قرار میدادند و مانند یک پاکت نامه سفالی بودند.

توکن ها توسط ایلامیان و ساکنان بین النهرین استفاده میشدند. توکن هایی که در تپه سفالیان کشف شده اند در انواع سایز و طرح هستند.

علاوه بر توکن ها لوح های گلی شمارشی زیادی در این منطقه یافت شده است. این لوحها قطعه گلی صاف شده ای را تشکیل می دهند که روی آن تعداد مشخصی علامت زده شده است.

لوح های شمارشی تپه سفالیان شامل لوح های ساده و لوح های مهر شده هستند که سیستم شمارشی کاملا مشابهی با سیستم لوح های شمارشی شوش در ۳۲۰۰ پ م  دارند.

مهر های استوانه ای و استامپی نیز در این تپه یافت شده اند. تعداد زیاد مهر و آثار بسته بندی مهر شده نشان از یک فعالیت اقتصادی و انبارداری گسترده در این تپه دارد.

لوح شمارشی و توکن های مختلف

منبع iranatlas
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها