متون کهن هندی

مهاباراتا

نگاره‌ای از کتاب رزمنامه، ترجمه فارسی مهاباراتامهاباراتا سروده‌ای حماسی از سده پنجم یا ششم پیش از میلاد به زبان سانسکریت است. مهاباراتا با بیش از یکصدهزار بیت بلندترین سروده جهان است. کار نوشتن آن تا سده سوم یا چهارم میلادی ادامه یافته‌است. برخی از تاریخدانان موضوع این سروده‌ها را الهام‌گرفته از نبرد میان مردمان آریایی و دراویدی در هزاره دوم پیش از میلاد می‌دانند. مهاباراتا در قدیم با نام رزمنامه به فارسی ترجمه شده‌است.

——————————————————————————–
پوراناها

ایزدبانو دورگا، هشت ماتریکاس را در جنگ با دیو راکتابیجا رهبری می‌کند

پوراناها(سانسکریت:पुराण پورانا “از زمان گذشته”) مجموعه‌ای از مهم ترین متون مقدس در آئین هندو، آئین جین و بوداگرایی هستند؛ در این متون سرگذشت کیهان و جهان از آفرینش یا ویرانی، نسبنامه شاهان، پهلوانان، حکیمان، خدایان و دیوان؛ و توضیحاتی درباره جهانبینی، فلسفه و اندیشه هندو آمده است. نام نگارنده اصلی این متون دانسته نیست، اما آن را ویسیه، روایت کننده مهابهاراتا، نسبت داده اند. نخستین دستنوشته‌های به جامانده پوراناها، به دوره امپراتوری گوپتا بازمی گردند.

—————————————————-

رامایانا

رامایانا (دِوَناگَری: रामायण) حماسه باستانی هندوستان است که تقریباً در بین سالهای ۴۰۰ پیش از میلاد تا ۲۰۰ پس از میلاد نگاشته شده‌است. برخلاف مهاباراتا، رامایانا تنها به داستان‌های رزمی نمی‌پردازد بلکه در میان داستان‌ها، به آموزه‌های دانشمندان و حکیمان هندی و دیدگاه‌های فلسفی و دینی می‌پردازد. نظم رامایانا را به والمیکی نسبت داده‌اند. مهمترین شخصیت‌های این حماسه عبارتند از: راما، سیتا، هانومان، لاکشمانا و بهاراتا.

————————————————–

وداها

وداها (سانسکریت वेद) (دانش)، کهن‌ترین کتاب‌های آریاییان و قدیمی‌ترین نوشته به زبان هند و اروپایی است که تاریخ نگارش آنها را در دوره‌ای بین سالهای ۱۷۵۰ و ۶۰۰ قبل از میلاد قبل از میلاد می‌دانند . کتاب ودا از چهار کتاب ریگ‌ودا یا نیایش‌ها، یجورودا یا کتاب نیایش‌کنندگان، ساماودا یا کتاب سرودها و اثروا ودا تشکیل شده است. هر کدام از این چهار کتاب دارای چهار قسمت است:سمهیتا (سرود)، برهمنا (دستورات مراسم قربانی کردن)، آرین یکا (دستورات قربانی کردن در مراسم‌های خطرناکتر) و اوپانیشاد (فلسفه). وداها مهمترین نوشتار موثر در شکل گیری فرهنگ کنونی شبه قاره هند میباشند. سرودهای کتاب ودا در جشنها و مراسم دینی، مراسم ازدواج و نمازهای هندو خوانده می‌شود. وداها مهمترین کتاب این آئین هستند.

ریگودا (ریگ ودا)

ریگ‌ودا در بر گیرندهٔ سرودهای مذهبی آریاییان و کهن‌ترین ودا است.ریگ‌ودا شامل ۱۰۱۷ قطعه شعر و ۱۰۵۰۰ بیت است. این کتاب در دوره ودایی که ایرانیان و هندیان (فرهنگ آندرونوو) با هم می‌زیستند نگاشته شده است؛ و از نظر لفظ و معنا شباهت بسیاری با اوستا دارد. بخش بیشتر یجورودا و ساماودا بر گرفته شده از ریگ ودا است.

سرودها

سرودها(سمهیتا/Samhita) و دعاهای وداها خطاب به ایزدان بسیاری هستند. از مهمترین ایزدان این سرودها اگنی(Agni) است. اگنی خدای آتش است و پیغام بر بین انسانها و باقی ایزدان است. به همین سبب است که قربانی‌ها را در مراسم مذهبی بر روی آتش میگذاشتند.
ماه ایزد مرد است و به نام “سوما”(Soma) از آن یاد میشود. از ایزد بانوان می‌توان از “ساراس واتی”(Saraswati) نام برد. در نوشته‌های قدیمیتر از آن به عنوان “رود” یا “آموختن” یاد میشود. ولی در جدیدترین نوشتها از او به عنوان ایزد سخن (وک) نام برده میشود. او نمایان گر نیروی سخن و مادر تمام وداها است.

یجنا

زندگی دینی وداها بر محور مراسم قربانی، چه خانگی و چه در جامعه میگردد و به آن “یجنا” گفت میشود. ریشهٔ واژه یجنا با “یسنا” در اوستا یکی است. داشتن آتش (یا همان ایزد اگنی) یکی از مهمترین بخش این مراسم‌ها است و تصور بر این است که آتش یا اگنی قربانی را به خدایان می‌رساند. ماده اهدایی به آتش میتواند روغن، شیر، گندم، حیوان و یا سوما (نوعی نوشیدنی گیاهی مقدس که در مراسم‌های قربانی از آن استفاده میشد) باشد. مراسم به وسیلهٔ یک روحانی سرپرستی میشد.

آغاز جهان

بخشی از این سرودها داستان آغاز جهان را بازگو میکنند. این سرودها از یک واقعه که مشمول قربانی کیهانی است به عنوان آغاز جهان هستی یاد میکنند. این سرودها از به وجود آمدن همهٔ جهان هستی از هیچ ابراز شگفتی مینمایند و عنوان میکنند که شاید هیچکس نداند که جهان چگونه پایان می‌پذیرد.

اوپانیشاد

اوپانیشاد‌ها بخش فلسفی وداها و آخرین بخشهای اضافه شده به آنها هستند. زمانی که در قرن ۶ و ۷ قبل از میلاد آرین یکاها و اوپانیشادها نگارش شدند دید فلسفی نسبت به جهان و مسائل مهم زندگی اهمیت پیدا کرد. پیش از آن نگرش به جهان بر اساس اهمیت مراسم قربانی بود و قربانی کردن مهمترین بخش زندگی روزانه و زندگی اجتماعی به شمار می‌آمد.این طرز تفکر و زندگی جای خود را به دید فلسفی داد. این دوره، که شاید کمی پیش از تولد بودا و مهاویرا است، زمان دگرگونی فرهنگی، تفکر وپرسش، و رد کردن عقاید پیشین است.

البته اوپانیشادها سرودهای اولیه که برای مراسم قربانی به کار میرفت را کاملا رد نمیکنند. اوپانیشادها با نگاهی متفاوت به این سرودها نگاه میکنند و آنها را از دید سمبلیک برسی میکنند. این بدین معنی است که به جای قبول کردن لفظ به لفظ این سرودها، آنها را سمبلی برای معانی عمیقتر میدانند.

طرز نوشتاری اوپانیشادها به صورت گفت و گو، چه میان شاگرد و استاد، میان دو همسر، یا میان دو فیلسوف است. از جمله مفاهیم مطرح شده در اوپانیشادها می‌توان از برهمن، دارما، کارما، و سمساره نام برد.

جایگاه وداها

وداها مهمترین نوشتار موثر در شکل گیری فرهنگ کنونی شبه قاره هند هستند. وداها سندی تاریخی از جهش فرهنگی مردمی که قربانی کردن را مهمترین بخش زندگی خود میدانستند به سوی مردمانی با تفکرات ضد خشونت و فلسفی می‌باشد. وداها همچنین در شکل گیری ۳ دین بزرگ به پا خواسته از فرهنگ هند، آئین هندو، آئین بودا و آیین جین نقشی اساسی دارند. آئین بودا و آئین جین به دلیل مختلف (به خصوص به خاطر دید افراطی این ۲ دین بر علیه هر گونه از خشونت) سرودهای مراسم قربانی وداها را کاملا رد میکنند. در آئین هندو وداها کماکان مهمترین نوشتار دینی به شمار می‌آیند و سرودها سمبلی برای معنی عمیقتر فلسفی هستند.اگرچه هیندویسم هم دینی است ضد خشونت، اما خشونت را برای دفاع شخصی مجاز میداند و در نتیجه این نگرش منفی را به وداها ندارد.

عضویت
اطلاع از
guest

4 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
بهمن سوشيانت

لطفا از واژه هندواروپایی استفاده نکنید
آریاییها در ایران بودند و از اینجا به اروپا و هند مهاجرت کردند
بجای واژه مجعول هندواروپایی از واژه آریایی استفاده کنید

ریحانه

ترجمه فارسی از مهاباراتا موجود هست یا نثری که خلاصه مفیدی از این افسانه بیان کنه

سینا
امتیاز :
     

با سلام و ممنون از سایت خوبتون شما میدونید.چطور باید کتاب بهاویشیا پورانا را دانلود کنم؟ آخه هرجا میگردم پیدا نمی کنم.برای پژوهشم میخوام

سینا

با سلام و ممنون از سایت خوبتون. شما میدونید چطور باید کتاب بهاویشیا پورانا را دانلود کنم آخه هرچی میگردم پیدا نمی کنم. برا پژوهشم میخوام. ممنون میشم اگه جاب بدین