معرفی ده تا از تاریخی ترین شهرهای جهان

یکی از بهترین چیزها در سفر، کشف تاریخ متعلق به آن مکان است. انجام دادن این کار خیلی به ما کمک می کند تابفهمیم تغییر آن رابا چیزی که امروز است.

همچنین می تواند به ما کمک کند تا فرهنگ جامعه خودمان را نیز بهتر متوجه شویم. ما یک لیست از تاریخی ترین شهرها در اطراف جهان که هنوز دارای جمعیت هستند را گردآوری کرده ایم. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که تصمیم بگیرید در آینده از کدام یک دیدن خواهید کرد.

نویسنده: Lily Cichanowicz / مترجم: فاطمه کیانی / منبع: theculturetrip.com

کاسکو، پرو

شهری که بالای کوه (Andes) واقع شده است. کاسکو زمانی پایتخت امپراطوری افسانه ای اینکان  (Incan)بوده است. اطلاعات خیلی زیادی درباره اصل و منشاء پیدایش شهر وجود ندارد.

اما این باور وجود دارد که آن شهر بر اساس عقیده ای از پوما که یک حیوان روحانی نزد اینکایی هاست شکل گرفته است.(puma اسم یک حیوان است که در اینکان خیلی روحانی و مهم بوده است.)   در هر صورت، چیزی که درباره آن شهر روشن است این است که آن شهر در تبعیتی متمایز از برنامه های شهری ساخته شده است.

کاسکو از نظر اقتصادی و اداری پیشرفته بوده است. از سران خانواده هایی که با همدیگر زندگی می کردند انتظار می رفت که مالیات پرداخت کنند و صاحب منصبان  برای ساختن زیر ساخت ها ( از قبیل جاده ها و…) پول پرداخت می کردند و در مواقع نیاز آنها غذا و امنیت مردم را تهیه می کردند.

کاسکو در آن زمان همچنین مرکز فعالیتی برای ریاضیات، ستاره شناسی و سیستم سالنامه و تقویم بوده است. بسیاری از خرابه های موجود خارج از محدوده مرکزی مدرن شهری واقع شده است جاییکه پیشنهاد های زیادی برای انجام کار و دیدن وجود دارد.

اسکندریه، مصر

قبل از اینکه اسکندر  مقدونی در سال ۳۳۱ قبل از میلاد مسیح آن  را پیدا کند، اسکندریه با توجه به موقعیت مکانی آن در رود نیل یکی از بنادر مهم مصر  وهمچنین یکی از مهم ترین و برجسته ترین مراکز آگاهی در دنیای قدیم بوده است.

خانه ای ،برای یک کتابخانه وسیع از طومارها در دوران باستان بود.آن کتابخانه سمبلی از دستیابی به فرهنگ و خردمندی بود. تا زمانیکه در آتش سوزانده شد همان آتشی که خود ژولیوس سزار(Julius Caesar) آغاز کننده آن بود.

آن شهر خانه اراتوستن  (Eratosthenes)نیز بوده است همان فیلسوفی که با اندازه گیری هایش کشف کرد که زمین گرد است. قرن ها بعد، همچنین با توجه به موقعیت مرکزی آن، اسکندریه نقش معناداری را در عملیات نظامی ناپلئون ایفا کرد.

این روزها، شما می توانید در خیابان های قدیمی قدم بزنید و ببینید کجا شرق در اوج تمدن کلاسیک (وابسته به ادبیات باستانی) با غرب ملاقات کرده است.

آتن، یونان

بدون شک، آتن یک نقش اساسی در شکل گیری جهان غرب بازی کرده است.چیزیکه امروزه هست و ما آن را می بینیم، تا سال ۱۴۰۰ قبل از میلاد مسیح این شهر در جهان قدیم برجسته و مهم بوده است.

در واقع این شهر برای بیش از ۷۰۰۰ سال است که مسکونی بوده است. یک ایالت-شهر  که در یونان قدیم بوجود آمد. آتن نقش حیاتی در شکل گیری فلسفه، نمایش، ادبیات و علوم داشت.

موقعیت مرکزی آن باعث شد که آتن کانون و سرچشمه ای برای مبادلات فرهنگی و تجاری شود همچنین آتن خانه ویرانه های اعجاب انگیز و پر ابهت بسیاری است مانند پارتنون، معبد خدای آتنا ( معبدی روی تپه اکروپلیس در آتن که در سده پنجم قبل از میلاد ساخته شده است)

و معبد زئوس وابسته به خدایان کوه المپ است. آتن هنوز هم به عنوان یک کلان شهر شلوغ در حال خدمت رسانی است و برای فرهنگ، هنر، رسانه ها، سرگرمی ها، تجارت و امور مالی اش شناخته شده است.

واراناسی، هند

واراناسی یکی از قدیمی ترین شهر ها در جهان است که به قرن یازدهم قبل از میلاد مسیح برمی گردد. آن در کشور هند، اوتارپرادش روی رودخانه گنگ واقع شده است و بسیاری به سواحل آن می آمدند تا تشریفات مراسم ترحیم را اجرا کنند چون آنها عقیده داشتند که کسانی که در اینجا می میرند به آنها زندگی ابدی بخشیده خواهد شد.

واراناسی همچنین خانه معابد و پرستشگاه های بسیاری است به همین خاطر آن یکی از هفت شهر مقدس آیین هندو است. یکی از بدنام ترین مکان ها معبد طلایی است که عزت و جلال شیوا خدای هندو است.

امروزه واراناسی شلوغ  که مانند همیشه زنده و رنگارنگ است رابازدید کنید تا تشریفات مذهبی متحرکی از زندگی و مرگ را در مکان هایی که در سواحل رودخانه برگزار می شود را ببینید و همچنین گم شدن در یکی از قدیمی ترین گذرگاه های پر پیچ و خم این شهر را تجربه کنید.

پراگ، جمهوری چک

پراگ یکی از تاریخی ترین شهر های محافظت شده در اروپا است. پراگ چشم اندازی از زندگی در قرون وسطی را ارائه می دهد. بعضی تندیس های معروف پراگ شامل هنرمند آلفونس موشا (Alphonse Mucha) (اگر چه که در ایوانسیس متولد شده است) و نویسنده فرانز کافکا(Franz Kafka) است. موزارت(Mozart)  همچنین از بازدید کنندگان مکرر اینجا بوده است.

شهر بوهمیان غنی از فولکلورهاست. آنجا خانه یک اجتماع یهودی بزرگ تاریخی بوده است و یک پیشگاه رهبانی قابل توجهی داشت. در پراگ شما همچنین می توانید قدیمی ترین ساعت های نجومی در حال کار را پیدا کنید، قلعه پراگ، و میخانه ای که آبجو پیلنسر اولین تولید آن بود.

آن بخشی از امپراطوری اتریش- مجارستان بود و اخیراَ عضو اتحاد شوروی بود. از زمانیکه جمهوری چک استقلال خود را به دست آورد این شهر به طور فزاینده ای با حضور چند فرهنگی، مراکز تجاری عالی و رستوران های تحسین شده، شیک و زیبا شده است.

بژینگ (پکن) ، چین

بژینگ به طور رسمی بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارد ولی به مدت هشت بار در جشن هزار ساله به عنوان یکی از چهار پایتخت قدیمی چین در تاریخ آن نقش بازی کرده است. مخصوصاَ، بژینگ خانه ای برای بنیان نهادن سلسله های بدنام مینگ و کینگ بود بعلاوه اینکه در طول انقلاب کمونیستی چین تحت ریاست مائو پایتخت بوده است.

آنجا شهر ممنوعه مشهوری است که کاخ حیرت انگیز امپراطوری تحت سلطنت سلسله کینگ بوده است و همچنین آنجا معابد بسیارعالی و بدیع چینی وجود دارد و شما می توانید بهره خوبی از پیاده روی از دیوار چین داشته باشید. بژینگ یک تاریخ گران از بزرگ ترین و جذاب ترین تمدن های بشری را در بر دارد و از آن زمان به شدت مدرن شده است.

برلین، آلمان

برلین برای به دست آوردن تعادلی عالی ،بین فقر و خوش گذرانی شناخته شده است. با این حال، داستان آن یکی است همانطور که شما شهر را در حال حاضر کشف می کنید نیاز است که یک سری کتاب راجب آن بخوانید.

تاریخ برلین چیزی فراتر از آن چیزی است که می بینید، در وضعیت اهمال کاری و پایخوش پوشی آن گم می شوید و ناگهان خود را در ضربات حاصله از تکان های ساده لوحانه پیدا می کنید همزمان با یادآوری همه چیزهایی که اینجا اتفاق افتاده است.

برلین پایتخت آلمان نازی بود و در طول جنگ سرد به بدنامی تقسیم شده بود. قبل از آن توسط اشخاصی نظیر مارکس(Marx)، انیشتین (Einstein) و بسیاری از متفکران بزرگ دیگر تحسین شده بود.

ماهیت اصلی آن خارج از این تاریخ متولد شده بود مانند ساکنان آن که ضد فرهنگی و تعطیلات شبانه را توسعه دادندکه امروزه در پاسخ به گذشته غنی آن، آن را بسیار معروف کرده است. ( هر از چند گاهی در همهمه و آشوب است)

استانبول، ترکیه

استانبول یک تاج جواهر در یک ریسمان مهم از تاریخ است و یک توقفگاه قابل توجه و مهم در جاده های ابریشم بود. در حقیقت، با توجه به موقعیت مرکزی آن بین شرق و غرب، بیشتر تمدن های باستانی  نقشی در شکل گیری آن داشته اند.استانبول همچنین پایتخت عثمانی بود تا زمانیکه بعد از جنگ جهانی اول منحل شد.

هر یک از اجزاء یاد آور تاریخ غنی آن می باشد که می توان در سراسر شهر آن را مشاهده کرد زیرا بسیاری از آنها به طرز حیرت انگیزی نگهداری شده است. یک مثال عالی هاگیا صوفیاست (Hagia Sophia) جاییکه یک کلیسای عظیم تحت تسلط امپراطوری بیزانس (Byzantine) بود که در زمان حکومت عثمانی به مسجد تبدیل شد.

کارتاژ، تونس

باور بر این است که ملکه دیدو، اهل فنیقه( Phoenician Queen Dida)  کارتاژ را در حدود ۹۰۰ قبل از میلاد مسیح پیدا کرد.

رومیان سرانجام امپراطوری کارتاژ را در نتیجه جنگ های سه گانه قرطانچی ها به نابودی کشاندند. آنها به دلیل موقعیت مرکزی آن دریافتند که این یک مکان استراتژیک ( مربوط به خط مشی های سیاسی و اقتصادی و نظامی و روانی و جغرافیایی یا ملی کشور) ضروری در امپراطوری آنها بود.

زیر نظر ژولیوس سیزر(Julius Caesar)  شهر دوباره زنده شد و سرانجام گرفتاری کارتاژ به عنوان یک فتح خارجی به همین جا ختم نشد. متاسفانه خرابکاران، فاتحان مسلمان و بیزانس همگی در تاریخ کارتاژ دست داشته اند.

ویرانه های بسیاری در پشت این جریانات رها شده است شامل ویلا های رومی، حمام های قدیمی آنتوان، جایگاه مقدس توفت(Tophet) و بندرگاه های کارتاژ که هنوز دارای چشم انداز های قابل توجهی از دریاست.

 

بوستون، آمریکا

   بوستون یکی از قدیمی ترین شهر ها در ایالت متحده است. از نظر تاریخی، خانه برگزیدگان روشنفکر آمریکایی است. در حقیقت، اولین دانشگاه ملی، هاروارد، در اینجا تاسیس شد. از نظر سیاسی، بوستون موقعیت مهمی برای انقلاب آمریکا بود، آن زمینه ساز بسیاری از رویدادها بود که دوره تاریخ را دگرگون کرد.

این شهر بخش زیادی از طرح بندی شهری تاریخی خود را حفظ کرده است. معماری شهر به سبک نیوانگلند است و خیابان های سنگ فرش شده هنوز به آن دوران تعلق دارد. بوستون بسیار بزرگ تر از گذشته خود شده است، و به یک شهر نوآور با فرهنگی پویا تبدیل شده است.

 

 

نویسنده: Lily Cichanowicz / مترجم: فاطمه کیانی / منبع: theculturetrip.com

منبع theculturetrip.com
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها