موزه تخت جمشید فعلا تعطیل شد

«تاریخ‌ما»: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از تعطیلی موزه هخامنشی فارس خبر داد و گفت: موزه هخامنشی تخت جمشید تا ۲۹ مرداد ماه تعطیل است.

مسعود رضایی منفرد با بیان اینکه شنبه ۳۰ مرداد ماه درهای موزه تخت جمشید به روی گردشگران دوباره باز می شود، گفت:به دلیل تعمیرات ویترین ها و تقویت سیستم حفاظتی، این موزه تخصصی چند روزی تعطیل است که به محض به پایان رسیدن این عملیات ، موزه باز گشایی خواهد شد .
به گفته وی در حال حاضر ۱۶۴ شی مربوط به دوره هخامنشی کشف شده در مجموعه جهانی شامل مهرهها، لوح ها، کتیبههای گلی و … در موزه
تخت جمشید وجود دارد .
مدیر پایگاه تخت جمشید همچنین اظهار داشت: اشیاء تاریخی شامل انواع گوش های سنگی، چاقو تیزکن، پنجه شیر، دسته شمشیر، سر شیر، انواع سینی، هاون و دسته هاون، بشقاب های سنگی، چشم های مصنوعی ، انواع عطر دان، کاشی لاجوردی ، ظروف سفالی، گل میخ های مفرغی با روکش طلا، بست های آهنی بکار رفته در سنگ ها و مواردی از این قبیل است که تمامی این اشیاء به جز دو مجسمه زن مفرغی و پرنده مفرغی که از دوره مصر باستان است، مابقی آثار از جنس سنگ، فلز، چوب و سفال همگی منتسب به دوره هخامنشی و مکشوفه در تخت جمشید بوده است.
رضایی افزود: این بنا یکی از مجموعه کاخهای تختجمشید است که حدود ۲۵۰۰ سال پیش توسط سلسله هخامنشی بنا شد. قسمتهایی از این بنا که در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده است شامل یک ایوان، دو گالری و یک تالار است.
بنا بر این گزارش برخی از آثار دوره هخامنشی که در قفسههای تالار هخامنشی قرار دارد عبارتند از مهرههای دوره هخامنشی در سال ۱۳۳۷ -هشت مهره چشم ساده به رنگهای زرد، سیاه، قهوهای روشن و قهوهای تیره در اندازههای مختلف به قطر ۳،۴،۵،۶ سانتیمتر که در تختجمشید به دست آمدهاند و گلنبشتههای تختجمشید که در سال ۱۳۱۳ به تعداد ۳۰ هزار گلنبشته در اتاقی از هخامنشیان که درِ آن تیغه شده بود، یافت شد که اسناد خزانه تختجمشید و بیشتر در اندازه ۲ در ۴ در ۸ سانتیمتر است.
از دیگر اشیای تالار هخامنشی میتوان به پیکره شکسته سنگی دو گاو، مجسمه نیمه تمام سگی که نشسته و در سال ۱۳۳۲ در تخت جمشید کشف شد، پنجه عقاب، جای پاشنه در، ته ستون، شال زیر ستون با کتیبهای در سه خط، سه ستون هخامنشی، سرستون گاو، مجسمه سنگی کوچک نیم تمام، خمرههای بزرگ سفالی، نقش یک نفر که زنبه یا زنبقی را حمل میکند و غیره اشاره کرد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها