تاریخچه کوتاهی از گل آفتابگردان

آفتابگردان یا Helianthus Annuus گیاه بومی آمریکای شمالی است. هلیانتوس به گیاهی اطلاق می‌شود که گل‌ها و برگ‌های خود را به سمت خورشید می‌چرخاند و نام هلیانتوس آنووس از زبان یونانی گرفته شده است که هلیوس به معنای خورشید، آنتوس به معنای گل و آنووس به معنای یکساله است.

ریشه ها

اعتقاد بر این است که گل آفتابگردان  توسط سرخپوستان آمریکایی در آریزونا و نیومکزیکو حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح رشد کرده است. آنها به طرق مختلف مورد استفاده قرار می گرفتند، دانه را آسیاب  می کردند  یا در آرد برای کیک و نان می کوبیدند یا برای میان وعده می خوردند،  غذا را  با سبزیجات دیگر مانند لوبیا، کدو حلوایی و ذرت مخلوط می کردند و روغن دانه را می گرفتند در تهیه نان نیز استفاده می شود. مصارف غیر غذایی شامل رنگ برای منسوجات و رنگ آمیزی بدن است. برخی از هنرهای گیاهی برای مصارف دارویی از جمله درمان مارگزیدگی، روغن دانه آن روی پوست و مو  و  ساقه خشک شده آن به عنوان مصالح ساختمانی استفاده می شد.

گل آفتابگردان توسط کاشفان اسپانیایی در حدود سال ۱۵۰۰ به اروپا برده شد و این گیاه در سراسر اروپای غربی برای اهداف زینتی و دارویی رایج شد. در قرن ۱۸ آفتابگردان در روسیه نیز محبوب شد. این  بیشتر به پیتر کبیر نسبت داده می شود ، اما  کلیسای  ارتدکس روسیه  نیز نقش مهمی در  ممنوعیت مصرف بیشتر غذاهای روغنی در طول روزه داشت.  از آنجایی که  گل  آفتابگردان در لیست ممنوعه نبود، به عنوان یک غذا محبوب شد. قرمز و تقریبا سیاه به نام غول روسی.

در اوایل قرن نوزدهم، کشاورزان روسی بیش از دو میلیون هکتار گل آفتابگردان کشت می کردند و در اواخر قرن نوزدهم، دانه آفتابگردان روسی راه خود را به ایالات متحده آمریکا باز کرد. امروزه بیش از ۸۰ گونه آفتابگردان وجود دارد که رنگ آنها از لیمویی تا زرد طلایی، نارنجی، صورتی، قرمز و تقریبا سیاه متغیر است. شما میتوانید برای تهیه این گل از گلخانه و پرورش دهنده به صفحه خرید عمده گل مقنی مراجعه کنید.

حقایق آفتابگردان

گل آفتابگردان

آفتابگردان بخشی از خانواده Asteraceae است که همان خانواده دیزی است و شامل بیش از ۲۳۶۰۰ گونه گیاه علفی، درختچه و درخت است.

بلندترین گل آفتابگردان ثبت شده ۹.۱۷ متر (۳۰ فوت ۱ اینچ) بود. این گیاه توسط هانس پیتر شیفر در کارست، نوردراین وستفالن، آلمان، که قبلاً دو بار رکورد را در اختیار داشت، پرورش داده شد.

در فرهنگ چینی گفته می شود که آفتابگردان نماد خوش شانسی، زندگی طولانی و شادی پایدار است، در حالی که در فرهنگ بومی آمریکا،  آفتابگردان نماد برداشت و رزق است.

فلوریوگرافی یا زبان گلها در دوران ویکتوریا در بریتانیا رایج بود، زمانی که یادگیری نمادهای پشت هر گل یک سرگرمی محبوب بود،  یک گل آفتابگردان بلند به معنای ثروت کاذب و یک گل کوچک بیانگر تحسین بود.

گل آفتابگردان گل ملی روسیه و اوکراین است و انواعی از آفتابگردان به نام غول روسیه وجود دارد.

اوکراین بزرگترین تولید کننده و صادرکننده تخمه آفتابگردان و روغن آفتابگردان در جهان است. گلهای بی گل را می توان در حیاط خانه های روستایی دید، تاج گل هایی به نام ونکی برای دختران برای پوشیدن در جشن ها بافته می شود، روی پارچه ها گلدوزی می شود و روی دیوارها، مبلمان چوبی و وسایل خانه در هنر عامیانه ای به نام پتریکیوکا نقاشی می شود.

در ژوئن ۱۹۹۶، به مناسبت خلع سلاح هسته‌ای کامل اوکراین، مقامات ارشد دفاعی ایالات متحده، روسیه و اوکراین دانه‌های آفتابگردان را در مزرعه‌ای در پایگاه موشکی پروومایسک در جنوب اوکراین، جایی که بقایای تخریب‌شده موشک‌ها در سیلوهای زیرزمینی بود، پراکنده کردند.

کانزاس، ایالات متحده به عنوان ایالت آفتابگردان شناخته می شود، با این حال، گل آفتابگردان بسیار مورد توجه همه قرار نگرفت و یک قانون ایالتی در سال ۱۸۹۵، آفتابگردان را یک علف هرز مضر نامید که باید از بین برود.

در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو، گل‌های آفتابگردان در دسته‌های برندگان ظاهر شدند. این گل ها عمدتاً در سه منطقه شمال شرقی ژاپن که در اثر زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ و متعاقب آن ذوب شدن سه راکتور در نیروگاه هسته ای فوکوشیما ویران شدند، کاشته شدند. این گل آفتابگردان توسط والدینی کاشته شد که فرزندانشان در این فاجعه جان باختند.

پس از فاجعه های هسته ای هیروشیما، فوکوشیما و چرنوبیل، مزارع آفتابگردان برای کمک به جذب فلزات سمی و تشعشعات از خاک کاشته شد. آفتابگردان ها بیش از حد انباشته هستند به این معنی که توانایی جذب غلظت بالایی از مواد سمی را در بافت های خود دارند.

در فرهنگ هندو، نماد گل آفتابگردان به نام گل خورشید (سوریار موکی) شناخته می شود. خدای خورشید مرد هندو (Surat dada) از طریق گل آفتابگردان پرستش می شود و بنابراین همه الهه های زن نیز آفتابگردان را دوست دارند. در فرهنگ هندو، اگر طرفدار الهه هندو هستید، مرسوم است که عکس یا مجسمه آنها را با گل آفتابگردان تزئین کنید. این الهه را بسیار خشنود خواهد کرد و خدای مرد خورشید برکات یکسانی را به خانه و خانواده شما خواهد داد.

در اساطیر یونان، خدای خورشید هلیوس نام داشت. او ارابه ای را در آسمان می راند و هر شب در یک جام عظیم در اطراف جریان شمالی اقیانوس می چرخید. هلیوس مورد علاقه کلیتیا بود، اما او او را به خاطر عشق به لوکوتو انکار کرد، بنابراین کلیتیا به پدر لوکوتو گفت، که او لوکوتو را در یک گودال دفن کرد و در آنجا مرد. پس از آن هلیوس از نگاه کردن به کلیتیا خودداری کرد و او تبدیل به گل آفتابگردان شد. حکاکی از آبراهام ون دیپن‌بیک، صورت کلیتیا را نشان می‌دهد که گلبرگ‌هایی جوانه می‌زند و دست‌هایش به شکل برگ در می‌آیند، زیرا خدای خورشید از نگاه کردن به او امتناع می‌کند.

ونسان ون گوگ دوازده بوم گل آفتابگردان را نقاشی کرد که از هفت تای آنها برای تزئین خانه خود در آرل استفاده کرد.

گل آفتابگردان نماد سومین سال ازدواج است. گفته می شود که  ساقه های قوی آنها  نماد پایه قوی یک رابطه است، در حالی که حالت آفتابی آنها نشان دهنده گرمای مشترک بین عاشقان است. گل آفتابگردان سر خود را می چرخاند تا جهت خورشید را دنبال کند  و این  نماد وفاداری  است.

تخمه های آفتابگردان  از دنباله فیبوناچی پیروی می کنند، یک سری اعداد که در آن هر عدد حاصل مجموع دو عدد قبلی است، به عنوان مثال ۱، ۲، ۳، ۵، ۸ و غیره. همه چیزهای موجود در طبیعت تمایل به پیروی از این الگو دارند و به ویژه در اشکال مارپیچی دیده می شود، مانند الگوی تشکیل شده توسط دانه ها در سر آفتابگردان.

آلن تورینگ، ریاضیدانی که به دلیل شکستن کد انیگما در طول جنگ جهانی دوم مشهور بود، بعدها مجذوب الگوهای ریاضی یافت شده در ساقه، برگ و دانه شد، مطالعه ای که به عنوان فیلوتاکسی شناخته می شود. او یکی از تعدادی از دانشمندانی بود که سعی کردند این پدیده را توضیح دهند اما قبل از اتمام کار درگذشت. شصت سال پس از مرگ او، یک آزمایش علمی شهروندی، کاری را که او شروع کرده بود، پشتیبانی کرد ، و همچنین انواع دیگری از الگوها را در مارپیچ‌های آفتابگردان کشف کرد.

برگرفته از بهار نیوز: https://www.baharnews.ir/news/447226

بهترین از سراسر وب

[toppbn]
ارسال یک پاسخ