ورود اولین چرخ خیاطی و چگونگی پیشرفت هنر خیاطی در ایران

اولین چرخ خیاطی که وارد ایران شد توسط مظفرالدین شاه از سفر فرنگ آورده شد ولی سالها طول کشید تا استفاده از چرخ خیاطی در میان خیاطان سنتی رواج یافته و طرز کار با این وسیله جدید را بیاموزند.

مظفرالدین شاه یک خیاط قفقازی به همراه چرخ خیاطی را با خودش به ایران آورد تا لباس درباریان توسط چرخ خیاطی دوخته شود اما مردم در آن زمان بر این باور بودند که این وسیله باعث جویده شدن پارچه میشود و همچنین دوام لباس را کم میکند . عده ای دیگر از مردم میگفتند چرخ خیاطی ساخت فرنگستان بوده و نجس است!.

با توجه به آنچه گفته شد یک عتیقه فروش ارمنی در انتهای خیابان لاله زار چرخ خیاطی های گلدفینگر را به معرض فروش گذاشت و در مدت شش ماه موفق به فروش تمام چرخ های خیاطی شد . گلدفینگر با توجه به استقبال مردم ایران از چرخ های خیاطی چند مغازه دیگر در سطح تهران راه انداخت و برای فروش بیشتر معلمانی را برای آموزش خیاطی با چرخ خیاطی استخدام کرد تا نحوه کار با این دستگاه را به مردم آموزش دهند .

پس از گذشت چند سال چرخ خیاطی جای خود را در میان وسایل منزل باز کرد و زن ها بیشتر از روی چشم و هم چشمی این وسیله را خریداری میکردند و آن را در بهترین جای منزل در معرض دید مهمان ها قرار میدادند . بعد ها چرخ خیاطی یکی از اقلام جهازیه دختران نام گرفت ، به طوری که جزء مهمترین وسایل جهاز بود .

امروزه خیاطی و چرخ های خیاطی پیشرفت زیادی کرده به گونه ای که انواع پیشرفته ای از چرخ های خیاطی تولید و روانه بازار میشوند .همچنین هنر خیاطی به لطف وجود اساتید مجرب پیشرفت چشم گیری داشته است .

پخش آموزش های خیاطی از تلویزیون

در دهه اخیر صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران اقدام به پخش برنامه های آموزشی خیاطی نموده و کمک بزرگی به پیشرفت این هنر کرده است . یکی از بهترین و پر مخاطب ترین برنامه هایی که تا کنون از تلویزیون پخش شده، آموزش خیاطی خانم عمرانی میباشد که از جمله بهترین اساتید این رشته در ایران به شمار میروند .

خیاطی در اینترنت

بدون شک یکی از بهترین منابع برای یادگیری خیاطی اینترنت است . علاقمندان با استفاده از اطلاعات موجود در سایت های اینترنتی به راحتی میتوانند این هنر جذاب و پر درآمد را یاد بگیرند و برای خودشان کسب درآمد کنند . همچنین خرید آموزش خیاطی از سایت های فروشگاهی نیز در بین مردم رواج دارد.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها