باغ موزه قصر تهران

باغ موزه قصر تهران

باغ موزه قصر یا زندان قصر که یکی از قدیمی ترین زندان های تهران بوده؛ امروزه به یکی از مراکز تاریخی و فرهنگی کشور تبدیل شده است. با بخش موزه ها تاریخ ما باشید تا با باغ موزه قصر تهران، این محل دیدنی و جذاب، بیشتر آشنا شوید.

آشنایی بیشتر با باغ موزه قصر

 

شماره‌های تماس با موزه

تلفن گویای باغ موزه قصر: ۸۸۴۲۳۴۰۰ (۰۲۱)
تلفن مستقیم روابط عمومی: ۸۸۴۳۷۳۹۳

ساعت‌های بازدید

بازدید از باغ موزه قصر به دو صورت انفرادی و گروهی امکان‌پذیر است؛

ساعات بازدید انفرادی: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹؛ پنج شنبه‌ها و جمعه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۹
ساعات بازدید گروهی: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ (با هماهنگی قبلی)

بازدید از بناها

زندان قصر در سال ۱۳۸۹ توسط شهرداری تغییر کاربری دارد و تبدیل به باغ موزه شد. به همین دلیل ممکن است ظاهر آن با سایر موزه هایی که تا به حال دیده اید، کمی تفاوت داشته باشد.

در ابتدای ورود با درب های آهنی کشویی همانند همه زندان ها مواجه می شوید و همین طور اتاقک هایی که برای کنترل ورود و خروج زندانیان استفاده می شده است.

در باغ موزه قصر میتوانید از ساختمان زندان مارکوف، زندان سیاسی و … بازدید کنید. در داخل موزه مجسمه های افراد سرشناس، اتومبیل ها، لباس ها و وسایل قدیمی، اسناد دوره های قاجار و پهلوی، تخت های زندانیان، راهروها و اتاق های ملاقات و … به چشم می خورد.باغ موزه قصر تهران

در بخش هایی از زندان با پخش صدای ضبط شده از زندانیان احساس و فضای حاکم بر آن سال ها کاملا احساس می شود. به طوری که انگار به آن زمان سفر کرده اید. سفری به گذشته ی پر رمز و راز تاریخ معاصر ایران.

برای بازدید از ساختمان های موزه میتوانید همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ به بزرگراه شهید صیاد شیرازی، خیابان پلیس مراجعه کنید.

محوطه باغ موزه قصر

اما محوطه باغ موزه قصر فضایی مناسب برای گشت و گذار در باغات قدیمی ایرانی است که با بهره بردن از طبیعتی زیبا و با صفا، مسجد، کافه ای دوست داشتنی، تماشای بناهایی تاریخی مثل برجک های دیده بانی و دیوارهای قدیمی زندان شما را سرگرم می کند.

هم چنین کتابخانه، مراکز فروش محصولات گوناگون و نمایشگاه هایی که در مناسبت های مختلف در این باغ موزه برگزار می شود، همه و همه خاطره ی خوشی برایتان خواهد ساخت.

تاریخچه موزه قصر

زندان قصر در محل سابق قصر قاجار، یکی از قدیمی‌ترین قصرهای پادشاهان قاجار، در محل تلاقی جاده قدیم شمیران (خیابان دکتر شریعتی) با خیابان عباس آباد (خیابان بهشتی) بنا شده است.

این قصر قدیمی در بالای تپه‌ای واقع بوده و چهار برج مراقبت در چهارسوی آن قرارداشت. در ضمن، این بنا فاقد پنجره‌های بیرونی بود و از این جهت بیشتر از آن که به یک کاخ پادشاهی شبیه باشد، به یک قلعه نظامی شباهت داشت.

علاوه بر این، باغ‌های بسیار بزرگی در اطراف این بنا وجود داشتند که به وسیله استخرها و نهرهای زلال و پُرآبی از یکدیگر مجزا می‌شدند. ورودی قصر دارای بالا خانه‌ای بود که چشم انداز زیبایی از صحرا، شمیران، تهران، خرابه‌های ری و نجف‌آباد، کاخ‌های اشرف‌آباد و دوشان تپه داشت و اطراف و بناها از آن بالا به خوبی دیده می‌شدند.باغ موزه قصر تهران

طبق شواهد تاریخی این قصر زیبا در سال ۱۲۱۳ هجری قمری و در ابتدای سلطنت فتحعلی شاه ساخته شده و به تدریج در دوران ناصرالدین شاه از رونق افتاده و به مرکزی نظامی تبدیل شده بود.

برای مدت‌ها این قصر دارای استفاده‌های مختلفی بود، تا این که به دستور رضاشاه پهلوی به طور کامل تخریب و زندان قصر فعلی به جای آن ساخته شد. وجه تسمیه نامگذاری زندان نیز برگرفته از بنای پیشین، قصر قجری، است.

این زندان پس از انقلاب نیز محل حبس زندانیان غیرسیاسی بود تا این که در سال ۱۳۸۲ به دلیل حضور زندان در میانه شهر و همچنین، بافت قدیمی و فرسوده آن توسط شهرداری تهران تبدیل به باغ موزه شد.

 

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها