موزه سکه ایران

موزه سکه ایران

موزه سکه یکی از موزه‌های موضوعی در ایران است که قدمتی دیرینه دارد. اولین بار این موزه در سال ۱۳۴۲ با همکاری آقای تیمسار فرج الله آق‌اولی مدیر عامل وقت بانک سپه افتتاح شده است. این موزه با وجود سکه هایی از ۲۷۰۰ سال پیش تا کنون (زمان هخامنشیان) بسیار متنوع است. جمع آوری و چیدمان این سکه‌ها توسط خانم شیرین ملکزاده یکی از سکه‌شناسان به نام کشور انجام شده‌است. این موزه در حدود بیست هزار سکه را در خود جای داده‌است. موزه سکه ایران از این نظر در خاورمیانه نیز شاخص است. ساختمان این موزه در دفتر مرکزی بانک سپه قرار دارد.

موزه سکه ایران و گنجینه قوی آن

آغاز ضرب سکه در هر کشوری به نوعی نشان دهنده شروع تمدن در آن کشور است. از این رو موزه سکه در زمینه واکاوی فرهنگ ایرانی نقش بسیار مهمی دارد. سکه‌های هخامنشی و ساسانی موجود در گنجینه موزه سکه ایران بسیار قابل تامل و کامل است. به همین دلیل پژوهشگرانی که در زمینه تکامل سکه مطالعه می‌کنند و حتی کسانی که برای تحقیق خود نیاز به مطالعه سکه دارند، از این موزه استفاده بسیاری خواهند کرد.

موزه سکه ایران

علاوه بر دوران باستان، در دوران اسلامی نیز موزه سکه ایران گنجینه قابل توجهی از سکه‌های صفوی دارد. علاوه بر سکه این موزه مسکوکات دیگری از این دوره را نیز در بر گرفته‌است.

همچنین از دوره معاصر نیز موزه سکه ایران، بسیار غنی است. سکه‌های مناسبتی مانند یادبود‌های بازی‌های آسیایی که در تهران انجام شده و سکه بازی‌های مونترال کانادا از این دست است. همچنین مجموعه از دارایی‌های بانک سپه نیز در این موزه نگه‌داری می‌شود که برای بازدید عموم بسیار جالب است.

فروش اشیای باستانی ایران در موزه‌ها و دانشگاه‌های آمریکا

موزه سکه ایران در خیابان امام خمینی و شعبه مرکزی بانک سپه قرار گرفته‌است. بازدید از این موزه راه جذابی برای بررسی سیر تکاملی دوره‌های تاریخی در ایران است و همچنین انسان را با تکامل سکه و راه‌های مبادلاتی در ایران آشنا خواهد کرد.

در روزهای زوج هفته (به استثنای ایام تعطیل)، از ساعت ۹ الی ۱۵ به صورت رایگان پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد.

موزه سکه ایران

نگاهی به نخستین موزه شبکه بانکی کشور

موزه بانک سپه میراث ماندگار

در دوره‌ای از تاریخ که ایران جولانگاه بانک‌های خارجی بود با تأسیس نخستین بانک ایرانی قدمی در راه تحکیم اقتصاد کشور برداشته و شالوده محکم اولین بانک ایرانی به نام بانک پهلوی قشون ریخته شد. بر طبق اساسنامه، این بانک برای ترفیه حال و رفع احتیاجات صاحب منصبان و افراد قشون و تسهیل استفاده مشارٌ‌الیهم از سرمایه خود در سال۱۳۰۴هجری شمسی در تهران تأسیس شد.

هسته اولیه تشکیل موزه بانک سپه در نیمه دوم دهه سی شمسی به کوشش فرج‌الله آق اولی مدیر عامل وقت بانک سپه با خرید مجموعه آثار از مجموعه داران و جمع‌آوری آثار اهدایی شکل گرفت و با کمک ملکزاده بیانی سکه‌شناس و برخی از اعضای انجمن آثار ملی نظیر دکتر مصطفوی شناسایی و آماده نمایش گردید در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی موزه به صورت رسمی در طبقه همکف ساختمان ادارات مرکزی بانک سپه واقع در جنوب شرقی میدان مشق تهران افتتاح شد.

تاریخچه موزه هنر های معاصر تهران

نظر به اینکه ساختمان اولیه موزه پاسخگوی تمامی نیازهای موجود نبود پس از گذشت چهار دهه از فعالیت موزه بر اساس درخواست اداره کل روابط عمومی و موافقت هیئت مدیره بانک، فضایی بالغ بر یک هزار متر مربع در قالب سه سالن نمایشگاهی، کارگاه مرمت، سالن همایش، فروشگاه، مخزن وسایر فضاهای اداری به موزه اختصاص یافت و ساختمان جدید موزه در ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۵ شمسی افتتاح گردید

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها