باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان یکی از بنا‌های قدیمی شهر تهران است که به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد. این بنا از نظر تاریخی و هنری دارای ارزش بسیاری است. این باغ در سال‌های اخیر به یکی از محل‌های جذاب برای گردشگران خارجی و ایرانی تبدیل شده است. در اینجا کمی در مورد تاریخچه این باغ می‌آموزیم.

تاریخچه باغ موزه نگارستان

در تاریخ ۱۱۸۵ هجری شمسیفتحعلی‌شاه قاجار دستور ساخت این بنا را به عنوان اقامتگاه تابستانی صادر کرد. او به این باغ علاقه بسیاری داشت و به ساختمان‌های آن می‌افزود. به دستور او در ضلع شمالی باغ گلخانه‌ای به نام نارنجستان ساخته شد.

در زمان مظفرالدین شاه با استخدام یک بلژیکی نخستین مدرسه فلاحت ایران در این باغ دایر شد. کمی بعد هم کمال‌الملک مدرسه مستظرفه را در این باغ تاسیس کرد.

این باغ با گذشت زمان فرسوده شد و کم‌کم از محدوده بنا‌های سلطنتی خارج شد. در سال ۱۳۰۷ در این باغ سه بنای بزرگ ساخته شد و تبدیل به دانشسرای عالی شد. همچنین باغ نگارستان نیز بازطراحی شد.

در سال ۱۳۱۵ کتابخانه باغ به معاونت پروین اعتصامی ساخته شد. از سال ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۷۰ هم دانشکده علوم اجتماعی در این مکان دایر بود. بعد از آن با توجه به نقشه اولیه باغ، بازسازی شد.

نام این باغ را به دلیل تابلو‌های زیاد نقاشی در یکی از اتاق‌های آن نگارستان گذاشته‌اند.

باغ موزه نگارستان

باغ موزه نگارستان در کجاست؟

این باغ در شمال میدان بهارستان قرار گرفته و از این میدان تقریبا ۵ دقیقه فاصله دارد.

درون باغ قسمت‌های مختلفی وجود دارد. در ابتدای آن در سمت چپ حوض زیبای باغ قرار گرفته و کمی جلو‌تر به مجسمه‌های مشاهیر و کتابخانه می‌رسید.

در این باغ می‌توانید از موزه‌هایی مانند مکتب کمال‌الملک دیدن کنید و یا به تماشای گالری و نمایشگاه‌هایی که در این باغ برپا می‌شوند بپردازید. می‌توانید برای لحظاتی دور از شلوغی و سر‌و‌صدای شهر تهران در فضای زیبا و آرام باغ قدم بزنید و یا از خوردن یک صبحانه در کافه‌ی این باغ لذت ببرید.

حافظیه در باغ موزه نگارستان تهران

باغ موزه نگارستان

در گوشه کنار باغ همه مشغول عکس گرفتن و بگو‌ و ‌بخند هستند. یک حافظیه هم بنا شده که بازدیدکنندگان به یاد شیراز آن‌جا می‌نشینند و حافظ می‌خوانند. فضای باغ و بنا یادگاری از دوران قاجار است و به دستور فتحعلی شاه قاجار بنا شده است و آن‌قدر زیباست که می‌توان ساعت‌ها در کنار حوض‌های فواره‌دار و شمعدانی‌های آن نشست و خود را مهمان آرامش کرد.

از آن جایی که نگاره‌ها و نقاشی‌های مختلفی از فتحعلی شاه و درباریان او در بناهای مختلف باغ دیده می‌شود، این باغ به نگارستان معروف شد. در دوره سلطنت مظفرالدین شاه، اولین مدرسه صنایع مستظرفه به سرپرستی کمال‌الملک در این محل ساخته شد و در سال ۱۳۰۷، وزیر فرهنگ ایران باغ نگارستان را به محل دائمی دارالمعلمین عالی اختصاص داد.

موزه مکتب کمال ‌الملک

بنایی که موزه مکتب ‌کمال‌الملک نام گرفته، میزبان بیش از ۱۳۰ نقاشی‌ از این نقاش هنرمند و شاگردان اوست. مکتب کمال‌الملک اصطلاحی است که برای توصیف آثار شاگردان کمال‌الملک و پیروان راه و روش او مانند آشتیانی، وزیری، حیدریان، شیخ، یاسمی، محمود اولیا و علی‌اکبر نجم‌آبادی استفاده می‌شود. بیشتر آثاری که اینجا می‌بینید حول موضوع‌های تک‌ چهره، طبیعت بی‌جان و منظره هستند.

تالار اسفرجانی

باغ موزه نگارستان

همچنان که در راهروهای تو در تو و فضای بسیار زیبای تالار نقاشی‌ها قدم می‌زنید تابلوهای سوخت و معرقی را خواهید دید که غرق در زیبایی و ظرافت آن‌ها خواهید شد. این تابلوها اثر استاد علی اسفرجانی است که به وصیت ایشان این ۱۸ اثر مینیاتور و معرق چرم به دانشگاه تهران اهدا شده و در حال حاضر در تالار اسفرجانی باغ موزه نگارستان تهران می‌توانید آن‌ها را ببینید.

تالار مجموعه ملک ‌الشعرای بهار

در یکی از اتاق‌های تالار مجموعه ملک‌اشعرای بهار را خواهید دید که چهرزاد بهار، فرزند او اهدا کرده است. اسناد دیجیتال، دست نوشته‌ها، عکس و کتاب‌های شاعر در میان این آثار هستند.

منبع nabro
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها