باغ فردوس

در انتهای خیابان ولیعصر در نزدیکی میدان تجریش، باغی بسیار باصفا و قدیمی با درختانی زیبای چنار وجود دارد. این باغ که امروزه به یکی از مناطق برای تفریح و البته موزه تبدیل شده است، باغ فردوس نام دارد. با ما همراه باشید تا این باغ را به شما معرفی کنیم.

تاریخچه باغ فردوس

در سال ۱۲۲۷ هجری شمسی، محمد شاه قاجار دستور داد تا در نزدیکی منطقه خوش آب‌و‌هوای تجریش، قصری برای او احداث کنند. ولی ساختن این قصر با بیماری و در نهایت مرگ شاه به اتمام نرسید و نیمه تمام ماند. سپس در زمان ناصر‌الدین شاه، وی زمین‌های اطراف این قصر را خرید و به آن اضافه کرد و سپس به عنوان هدیه به دخترش بخشید. داماد او که دوست محمدخان معیرالممالک، معمار مطرح در آن دوران بود، معماری قسمت جنوبی این باغ را به اتمام رساند. پس از مرگش این باغ رو به ویرانی رفت و چند بار بازسازی شد. در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی مدرسه‌ای در این مکان احداث شد. در سال‌های پنجاه هم این بنا به دفتر برنامه‌ریزی جشن‌های ملی بدل گشت.

پس از انقلاب صدا‌و‌سیما این بنا را در اختیار خودش گرفت و در سال ۱۳۸۱، عمارت فردوس را به موزه سینمای ایران تبدیل کرد.

باغ فردوس

معماری عمارت و باغ فردوس

این باغ در زمینی به وسعت ۲۰۰۰۰ متر مربع قرار گرفته. مساحت عمارت آن هزار متر مربع است که دارای سه و نیم طبقه است. این باغ با گچ‌بری‌های زیبایی مزین شده است. از معروف‌ترین این گچ‌بری‌ها، شاخ و برگ‌های درختان انگور هستند که در این عمارت دیده می‌شوند. این گچ‌بری‌ها به صورت ترکیبی از سبک‌های مختلفی مطرحی چون ایرانی، رومی و یونانی ساخته شده‌اند.

موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران در سال ۱۳۷۳ شروع به کار کرد و هنرمندان بسیاری برای راه‌اندازی آن تلاش کردند. در سال ۱۳۸۱ با حضور رئیس جمهور وقت، آقای خاتمی، موزه به محل فعلی خود، یعنی عمارت فردوس انتقال یافت. در این موزه تالار‌های بسیاری چون تالار آغازگران (اولین تصویر‌برداری‌های سینمای کشور)، تالار معاصران (تصاویر پرتره بیش از ۷۰۰ بازیگر و کارگردان و …)، تالار افتخارات و جوایز بین‌الملل و … قرار دارند.

کی وچطور برویم؟

این موزه در شهر تهران و محله باغ فردوس خیابان ولی عصر، بالاتر از سه راه زعفرانیه، انتهای خیابان باغ فردوس، ضلع شرقی خیابان واقع شده و برای رسیدن به آن باید از میدان تجریش، خیابان ولیعصر را به سمت جنوب پیاده بروید.

اگر با وسایل حمل و نقل عمومی قصد رفتن دارید باید با اتوبوس های تندروی راه آهن _ تجریش را سوار شوید و در ایستگاه باغ فردوس پیاده شوید. یا این که به ضلع جنوب میدان تجریش بروید. با مینی‌بوس‌های خط تجریش به ولنجک به خیابان ولیعصر رفته و روبه روی باغ از آن پیاده شوید.

باغ فردوس

اگر با ماشین شخصی به باغ فردوس می روید کمی برای جای پارک باید وقت بگذارید و در یکی از کوچه های اطراف اتومبیل خود را پارک کنید. نزدیک ترین پارکینگ عمومی، در میدان تجریش واقع شده است.

ساعات بازدید از موزه در طول هفته از ساعت ۱۰ تا ۱۸:۳۰ و جمعه ها ساعت ۱۰ تا ۱۳

بهای ورودی ۳۰۰۰ تومان و برای دانشجویان ۲۰۰۰ تومان می باشد.

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها