موزه سینما ایران

موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران، یکی از موزه‌های موضوعی شهر تهران است. همانطور که از اسم این موزه پیداست محوریت اصلی آن بر روی عکس‌ها، اسناد، تجهیزات و تمامی موارد مربوط به سینما است. علاوه بر این دیدن عکس پرتره از بازیگران، کارگردانان و دوبلورهای معروف سینمای ایران نیز برای بازدیدکنندگان این موزه خالی از لطف نیست. همچنین در موزه سینمای ایران انواع پوسترهای فیلم‌ها از زمان ورود سینما به ایران قابل بررسی است.

آغاز حیات موزه سینمای ایران

این موزه اولین بار در سال ۱۳۷۳ با محوریت سینما، و حفظ میراث آن به بهره‌برداری رسید. ساخت اولیه آن وابسته به شهرداری و بخش فرهنگی آن است. این موزه بعدتر در سال ۱۳۷۷ در ساختمانی با قدمت تاریخی در خیابان معروف لاله‌زار و کوچه‌ای با نام پیرنیا شروع به کار کرد. افتتاحیه‌ی این موزه با حضور سینماگران و افراد مهم دولتی انجام گرفت و بازتاب گسترده‌ای برای علاقه‌مندان به سینما داشت.  پس از آن در سال ۱۳۸۱ این موزه به خیابان ولی‌عصر، باغ فردوس انتقال یافت که مکان فعلی آن نیز همین‌جا است. مکان اصلی این باغ متعلق به زمان محمدشاه قاجار است. در این بازگشایی شخص رئیس جمهور محمد خاتمی نیز حضور داشت. این موزه از چنان اهمیتی نزد سینماگران برخوردار بود که اولین عاملیت آن به عزت الله انتظامی تعلق گرفت.

مطالب مرتبط

باغ موزه دفاع مقدس

باغ موزه قصر تهران

موزه سینمای ایران

نمایشگاهای موزه سینمای ایران

موزه سینمای ایران همانگونه که از نام آن برمی‌آید وابسته به مسائل سینمایی است. این موضوع متشکل از چندین تالار و سالن است که هرکدام مربوط به موضوعی خاص است. نمایشگاه‌های اصلی این موزه بدین شرح است:

·         تالار آبی

·         تالار میانی (معاصران)

·         تالار بین‌الملل

·         دفاع مقدس

·         نمایشگاه کودک

·         شاه‌نشین عمارت (نمایشگاه علی حاتمی)

·         نمایشگاه نام‌آوران

·         نمایشگاه دوبله و صدا

·         خانه فرهاد

·         زیرگذر تاریخ

·         نمایشگاه ارامنه

تماشای این موزه جذاب برای علاقمندان به سینما بسیار لذت‌بخش خواهد بود. البته زمان زیادی نیز باید برای بررسی دقیق این موزه صرف کنید. با این‌حال نه تنها برای علاقه‌مندان سینما بلکه همه افراد تجربه تکرار ناشدنی خواهد بود.

موزه سینمای ایران

دسترسی

برای رسیدن به موزه سینما می‌توانید در خط یک مترو به ایستگاه تجریش رفته و پس از خروج از ایستگاه در میدان تجریش، با ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در خیابان ولیعصر به سمت جنوب، به عمارت باغ فردوس و موزه سینما برسید، یا اینکه این مسیر را با تاکسی یا بی‌آرتی طی کنید.

اگر قصد استفاده از بی‌آرتی را دارید می‌توانید از اتوبوس‌های مسیر تجریش – راه‌آهن استفاده کنید و در ایستگاه باغ فردوس از اتوبوس پیاده شده و به موزه سینما بروید.

قیمت بلیت، ساعات و روزهای بازدید

ورودی موزه سینما ۳۰۰۰ تومان است و البته برای اینکه به سالن سینما بروید نیازی به پرداخت ورودی موزه نخواهید داشت. با خرید اینترنتی یا حضوری بلیت فیلم‌هایی که در این مجموعه اکران دارند، به یکی از دو سالن آن رفته و فیلم ببینید. البته توجه داشته باشید که تصویربرداری در این سالن‌ها ممنوع است و بهتر است این موضوع را رعایت کنید و همچنین از بردن خوراکی به داخل سالن‌ها هم خودداری کنید.

ساعات کاری موزه سینما در ایام هفته از ساعت ۹ تا ۱۹ و جمعه ها و اعیاد از ساعت ۱۱ تا  ۱۹ است. این موزه روزهای شنبه تعطیل است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها