موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران، یکی از موزه‌های مهم ایران در زمینه حیات وحش است که در سال ۱۳۷۲ توسط شهرداری تهران ساخته شده‌است. مکان این موزه در منطقه دارآباد و خیابان آجودانیه، خیابان موزه واقع شده‌است. اغلب افراد این موزه را با نام موزه حیات وحش دارآباد نیز می‌شناسند. محل اولیه موزه در سال‌های قبل از انقلاب کاخی مخصوص مهمانان شمس پهلوی بوده که پس از انقلاب با اندک تغییراتی بازگشایی شده‌است.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران

یکی از پیشرفته‌ترین موزه‌های ایران

موزه آثار طبیعی که با هدف حفظ حیات وخش و محیط زیست شکل گرفته، امروزه از اهمیت بالایی برخوردار است. این موزه در سال ۱۳۷۶ توانست به عضویت شورای بین‌المللی موزه‌ها در بیاید. موزه آثار طبیعی اولین موزه ایرانی است که در محوطه خود از اینترنت استفاده می‌کرد و همچنین یک مجله اینترنتی با نام «طبیعی و حیات وحش ایران» را در کارنامه خود دارد که بسیار پرطرفدار است. این موزه همچنین در سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست عضو است و به طور مستمر در گردهمایی‌های بین‌المللی شورای جهانی موزه‌ها شرکت دارد.

مطالب مرتبط

باغ موزه نگارستان

آثار ایرانی در موزه های جهان

در کنار این ویژگی‌های مثبت این موزه با انتشار و چاپ وکتابهایی در زمینه محیط زیست برای کودکان و بزرگسالان نقش بزرگی در این زمینه نیز دارد. علاوه بر آن کلاس‌های آموزشی کودکان و بزرگسالان نیز افراد زیادی را با مفهوم محافظت از محیط زیست آشنا کرده‌است. تورهای طبیعت‌گردی با محوریت آموزشی، جشنوارهای متفاوت و برنامه‌های مخصوص کودکان از دیگر خدمات پیشرو این موزه است.

موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران

بخش‌های متفاوت موزه

موزه آثار طبیعی علاوه بر فعالیت‌های مفید خود، در زمینه بخش‌های آموزشی نیز بسیار جامع است. موزه شامل بخش‌های متفاوتی است:

·        بخش آبزیان، پرندگان و پستان‌داران

·        بخش زمین شناسی

·        سالن‌ پروانه‌ها

·        کارگاه تاکسیدرمی

در هرکدام از این بخش‌ها حیات وحش با جزییات کامل، به وسیله تاکسیدرمی و یا جزییات بازسازی شده محیطی، نشان داده‌شده‌است. از این رو بازدید آن برای کودکان و نوجوانان بسیار لذت‌بخش خواهد‌بود.

چرا موزه طبیعت و حیات وحش دار آباد؟

  • موزه ای متفاوت در شهر تهران است.
  • فضایی بسیار مناسب برای آشنایی افراد به ویژه کودکان و نوجوانان با حیات وحش و جاندارن مختلف است.
  • فضای جالب توجه و زیبایی دارد که می توانید ساعاتی خوش را در آن بگذرانید.
  • وجود کافه، رستوران و امکانات مناسب دیگر دلیلی است که شما را به دارآباد می کشاند.
  • پارک موضوعی هیومن پارک نیز در این مجموعه قرار دارد که به عنوان بزرگترین و کاملترین پارک بدن انسان در آسیا از آن یاد می شود.
  • پارک خطای دید رویا پارک هم در این مجموعه واقع شده است و فرصتی جذاب برای تفریح و ثبت عکس های متفاوت را در اختیارتان می گذارد.
  • کارگاه های آموزشی متنوعی با موضوعات تاکسیدرمی حیوانات، لمس حیوانات، پیکرتراشی، زنبورداری و … در این مجموعه برگزار می شود.

غرق شدن در علم زمین شناسی

اگر از علاقه مندان علم زمین شناسی هستید و می خواهید در این رابطه اطلاعاتی به دست آورید، سالن زمین شناسی موزه دارآباد را از دست ندهید. در این سالن بخش های زیر را می بینید:

دیوراماها

در این سالن دوران های مختلف زمین شناسی به صورت شماتیک و با استفاده از دیوراما (پرده های نقاشی بزرگ) در معرض نمایش گذاشته شده اند. در هر یک از دیوراماها، مختصات زیست جانوری و گیاهی و نمایی کلی از هر دوره از زیست زمین در معرض دید تماشاچی قرار گرفته و با آیاتی از قرآن در وصف آنها مزین شده است.

به جز دیوراماها در این دو بخش می توانید آثار دیگری را ببینید:

فسیل شناسی

فسیل ها یا سنگواره ها آثار و بقایای موجودات زنده هستند که طی میلیون ها سال به این شکل درآمده اند. سنگواره ها یا فسیل های متنوع این بخش از دیدنی های حیرت انگیز آن هستند که قدمت برخی از آنها به بیش از یک میلیارد سال پیش باز می گردد. به طور کلی دیدنی های این بخش را می توان به این صورت تقسیم بندی کرد:

سنگواره های دوران پرکامبرین یعنی میلیاردها سال پیش

تعدادی اسفنج، مرجان، خار پوست، صدف سفالوپود از دوران پالئوزوئیک یعنی ۵۴۲ تا ۲۵۱ میلیون سال قبل

تعدادی دو کفه ای، خار پوست، سفالوپود و شکم پایان از دوران مزوزوئیک یعنی ۲۵۱ تا ۶۵ میلیون سال پیش

نمونه های متنوعی از دوران سنوزوئیک یعنی از ۶۵ میلیون سال پیش تا عصر حاضر

مهم ترین شاخه های جانوران فسیل شده در این بخش عبارتند از: خارپوستان، بازو پایان، نرم تنان ، کنیداریا، براکیوپودها و….

مهم ترین گونه های فسیل به نمایش درآمده در این سالن نیز عبارتند از: اسپیرفر، پرودوکتوس، زافرانتیس، هگزاگوناریا، اینوسراموس، تریگونیا، اسپوندیلوس، کلیپه استر، کونولوس، شیزاستر، میکراستر، دسموسراس و ….

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها