موزه حشره‌شناسی هایک میرزایانس

موزه حشره ­شناسی هایک میرزایانس یکی از جاذبه های دیدنی استان تهران است که در بزرگ­راه چمران، خیابان تابناک و در موسسه تحقیقات رده­بندی حشرات واقع شده است. این موزه جانور­شناسی در سال ۱۳۲۴ به شکل یک آزمایشگاه کوچک در وزارت کشاورزی بود که به منظور بررسی و تشخیص بیماری ها و آفات گیاهی، توسط جمعی از دانشجویان دانشکده کشاورزی کرج تاسیس گردید. با این مقاله از بخش موزه ها همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این موزه در اختیارتان قرار دهیم.

معرفی موزه حشره‌شناسی هایک میرزایانس

نام موزه حشره ­شناسی هایک میرزایانس برگرفته از نام بینانگذاری اصلی آن، یعنی آقای مهندس میرزایانس است که در سال ۱۳۷۸ به دستور وزیر کشاورزی انتخاب گردید. این مجموعه به پاس تلاش های فراوان مهندس میرزایانس و دیگر افرادی که همیشه همراه او بودند توانست عنوان تنها مرجع رسمی تشخیص و رده­بندی حشرات را از آن خود کند.موزه حشره‌شناسی هایک میرزایانس

در حال حاضر در موزه حشره شناسی تهران که به عنوان کاملترین موزه جانورشناسی ایران شناخته شده است؛ بیش از ۴ میلیون حشره از ایران و چند هزار حشره از مناطق گرمسیری جهان نگهداری می­شود. حشره ­شناسان از بین حشراتی که در این موزه وجود دارد، تقریباً حدود ۲۵ هزار گونه و زیرگونه را که متعلق به ایران هستند، شناسایی کرده ­اند.

جالب است بدانید که برای حفظ این حشرات و جلوگیری از آلودگی و نابودیشان، هر چند وقت یک بار آنها را مورد بازررسی قرار می­دهند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی فوراً به فریزر انتقال داده شوند.موزه حشره‌شناسی هایک میرزایانس

چه امکاناتی در موزه حشره­ شناسی هایک میرزایانس وجود دارد؟

در موزه حشره شناسی تهران، یک کتابخانه و گنجینه بزرگ که قدمت آن به سال­های دور بر می­گردد، وجود دارد. در این گنجینه کارهای مربوط به رده­ بندی حشرات را انجام می­ دادند. در حال حاضر بیش از صد تیپ از جمله آلوتیپ، پاراتیپ و هلو تیپ در آن وجود دارد.

این موزه که غنی از حشرات گوناگون و زیبا است، در تمام ایام سال میزبان بازدید کنندگانی است که علاقه­ مند به دیدن حشرات هستند. گفتنی است که هر ساله جمعی از دانشجویان حشره ­شناسی و تاکسونومی و افرادی که به کارهای تحقیقاتی در حوزه حشره ­شناسی و تشخیص بیماری­های گیاهی علاقه دارند، به موزه حشره­ شناسی هایک میرزایانس مراجعه می­کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها