موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج

موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسي کرج

موزه اسناد و نسخ ‌خطی و مردم شناسی کرج

موزه اسناد و نسخ خطی و مردم شناسی کرج یکی از برترین موزه های کشور از نظر فعالیت، تحقیق و پژوهش است. موزه ای که بسیار پویا و فعال است و هنوز هم که هنوز است در پی جمع آوری و مطالعه و تحقیق درباره کرج است.

این موزه که از ساعت ۸ تا ۴ بعد از ظهر فعالیت میکند در کرج- چهارراه طالقانی- تالار شهیدان نژاد فلاح- موزه اسناد و نسخ خطی ‌و مرد‌م شناسی واقع شده است.

در موزه اسناد و‌ نسخ خطی و مردم شناسی کرج چه میتوان دید؟

در این مکان اسناد مختلفی از دوره های مختلف تاریخی گرد آوری شده است.  در بخش اسناد و نسخ خطی انواع طومار به زبانهای مختلف عبری، ‌زرتشتی،‌ عربی و فارسی وجود دارد که نشان از گستردگی این موزه دارند.

انواع حساب های تجاری،‌ انواع بیاض (دفترچه حساب) ، سند ملکی ،‌ سند تجاری و سند ازدواج و انواع کتاب های خطی نفیس و قرآن کریم، وسایل نوشتاری،‌ انواع ادعیه، اسناد دولتی، انواع پاکت نامه و فرمان های حکومتی مربوط به دوره های افشاریه، ‌زندیه و قاجار از دیدنی ترین و ارزشمند ترین اسناد این موزه به شمار میرود.

آثار موزه مردم شناسی کرج

این موزه را چه کسی ساخت؟

اینموزه به همت عباس فتاحیان، بعد از حدود ۵ سال کار و تحقیق در تاریخ ۱/۲/۱۳۸۸ به بهره برداری رسید.

در این موزه بیش از ۴۰ هزار سند جمع آوری شده و باعث شده است تا موزه اسناد و نسخ خطی‌ و مردم شناسی کرج در رده ششمین موزه ایران قرار گیرد.

قدیمی ترین عضو این مجموعه سفال هایی هستند که قدمت آنها به هزاره اول میلاد مسیح باز میگردد. قدیمی ترین کتاب این موزه یوسف و زلیخا است که حدود ۵۰۰ سال از نگاشتن آن میگذرد.

موزه اسناد و نسخ خطی‌ و مردم شناسی کرج ششمین موزه برتر ایران است. این رتبه نشان میدهد حتما باید از آن دیدن کنید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها