موزه پارینه سنگی کرمانشاه

نخستین موزه پارینه سنگی خاورمیانه؛ موزه پارینه سنگی کرمانشاه

موزه پارینه سنگی کرمانشاه تنها موزه تخصصی در این زمینه است که در خاورمیانه تک و بی نظیر است. قدیمی ترین مدارکی که از سکونت انسان در ایران کشف شده است در این موزه نگهداری میشود.

در منطقه زاگرس، محوطه های پارینه سنگی زیادی وجود دارد؛ به همین دلیل تنها موزه پارینه سنگی خاورمیانه در کرمانشاه احداث شده است.

موزه پارینه سنگی کرمانشاه

موزه پارینه سنگی کرمانشاه

این موزه به عنوان موزه مادر شناخته میشود بنابراین در آن ابزارهایی از جمله تبر دستی، سنگ های مادر، سنگ ها و تیغه های اکسیدی و مولاژ جمجمه انسان از صد هزار سال پیش تا کنون نگهداری میشود. از دیگر آثاری که از دوران پارینه سنگی در سراسر ایران کشف شده است، از جمله بقایای بجا مانده از استخوان حیوانات منقرض شده در لرستان و خراسان، آثار کشف شده در غار مرتاریک، غار شکارچیان، غار وزمه در اسلام آباد غرب و …  در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه پارینه سنگی کرمانشاه

آثار موزه

در این موزه، یک مرد نئاندراتال در معرض نمایش قرار گرفته است که در حال حمل لاشه شکار است که نشان از فعالیت های شکارچیان در عصر حجر است. گروهی از هنرمندان مجسمه ساز تحت نظر باستان شناس و متخصص پارینه سنگی دکتر فریدون بیگلری، این مولاژ انسان را در ابعاد واقعی ساخته اند.  تعداد کمی از موزه های معروف در سراسر دنیا توانسته اند نمونه قابل قبولی را در موزه خود به نمایش بگذارند زیرا ساخت این مولاژها بسیار حساس و فنی است.

موزه پارینه سنگی کرمانشاه

مکان های باستانی نظیر غارها، پناهگاه ها و زیستگاه های انسان های دوره پارینه سنگی ایران روی نفشه نسان داده شده است. هم چنین این مکان ها را در قاب تصویر و پخش فیلم های مستند در آمده است که از جذابیت بسیاری برخوردار است.

موزه پارینه سنگی کرمانشاه در یکی از آثار تاریخی عصر قاجار، مجموعه تکیه بیگلربیگی قرار دارد که همه روزه میزبان گردشگران زیادی است.

مادر موزه ها

از آنجا که این موزه، یکی از موزه های مادر محسوب می شود، در آن ابزارهایی هم چون، سنگ های مادر، تبر دستی، سنگ ها و تیغه های اکسیدنی، مولاژ جمجمه های انسان از عصر حجر (تقریبا صد هزار سال پیش) تا به امروز به نمایش گذاشته شده است.

آثاری از دوران پارینه سنگی در سراسر کشور، از جمله آثار کشف شده در غار شکارچیان، غار مرتاریک، غار وزمه (در اسلام آباد غرب)، بقایای استخوان های جانوران منقرض شده در خراسان و لرستان و … از دیگر آثاری است که در موزه پارینه سنگی کرمانشاه به نمایش در آمده است.

آثار تاریخی کرمانشاه

لازم به ذکر است که با نمایش انسان نئاندرتال در موزه پارینه سنگی کرمانشاه، این موزه در ردیف موزه های تخصصی پیش از تاریخ جهان جای گرفته است. در این موزه، مولاژ مردی نئاندرتال در حال حمل لاشه یک شکار و دو نمونه دیگر که نشانگر دیگر فعالیت های این شکارگران عصر سنگ می باشد، به نمایش درآمده است.

منبع آبتین کستل
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها