موزه عمارت مفخم بجنورد

موزه عمارت مفخم بجنورد

یکی از دیدنی ترین موزه های شهر بجنورد، موزه باستانی عمارت مفخم بجنورد است. این موزه با قرار دادن آثاری از گذشته ایران سعی در شناساندن تاریخچه این مرز و بوم دارد. این موزه بسیار جذاب بوده و هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. در این بخش موزه ها تاریخ ما با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از این موزه بدست آورید.

موزه عمارت مفخم بجنورد

معرفی موزه

این موزه باشکوه ترین اثر از دوران حکومت قاجار در استان خراسان شمالی و در شهر بجنورد است. این بنا تاریخی به دستور یار محمد خان شادلو ملقب به سردار مفخم، که حاکم قسمتی از خراسان شمالی بود در سال ۱۳۰۰ برای سکونت او و خانواده اش بنا شد. این موزه به دستان میرزا مهدی خان شقاقی که اولین معمار تاریخ ایران که در خارج از کشور آموزش یافته است، طراحی شد. از دیگر اثر های به جا مانده از استاد میرزا مهدی خان شقاقی می‌توان به معماری مدرسه سپهسالار تهران اشاره کرد. اگر قصد آشنایی بیشتر با این موزه را دارید با ما همراه باشید.

موزه عمارت مفخم بجنورد

آشنایی با جاذبه های تاریخی بجنورد

معماری موزه عمارت مفخم بجنورد

این موزه با شکوه دارای ۴۳ اتاق و دو تالار بسیار بزرگ است. نمای بیرونی این سازه با زیباترین تکنیک های کاشی کاری معرق، هفت رنگ، معقلی و طرح های از جمله نقش های اسلیمی، حیوانی، هندسی و انسانی طراحی شده است. مواد و مصالحی که در ساخت این موزه به کار رفته آجر و ملات گچ می‌باشد. در هر طبقه این بنا دو ایوان جنوبی و شمالی به کار رفته است.

تزئینات این بنا با کاشی های خشتی و رنگ های مختلف در اندازه های متفاوت طراحی شده است. بر روی ستون های این مجموعه نیز هرکدام مجزا با طرح هایی متفاوت نقش بسته است. زیباترین دیدنی این موزه که نظر همه را به خود جلب می‌کند، لچکی های چشمه طاق بزرگ است که در مقابل پنجره ای بزرگ و در فضای مثلثی شکل واقع شده است.

موزه عمارت مفخم بجنورد

تاریخچه

این بنای معروف با بناهای دیگری از جمله عمارت کلاه‌فرنگی و حوضخانه، در باغ بزرگی قرار داشته که آن‌ها مجموعه دارالحکومه مفخم را تشکیل داده‌اند. این بنا در دهه ۱۲۵۰خورشیدی هم‌زمان با دوره حکومت ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفخم ساخته شده و به عنوان فضای اداری و دیوانی برای انجام دیدارهای رسمی سردار مفخم با رجال سیاسی عهد قاجار و نیز انجام مراسم تشریفات نظامی و رایزنی دربارهٔ مسائل سیاسی واجتماعی سران ایل مناطق تحت حکومت، مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها