موزه باستان شناسی گرگان

موزه باستان شناسی گرگان

یکی از جذاب ترین موزه های گرگان، موزه باستان شناسی گرگان است. این موزه با معرفی قسمت های از گذشته ایران و شهر گرگان شما را با قدمت این مرز و بوم و اهمیت آن آشنا می‌سازد. اگر قصد آشنایی با این موزه و بخش های آن را دارید با ما همراه باشید.

موزه باستان شناسی گرگان

تاریخ شهر گرگان همانند شهر های تاریخی ایران چند هزار ساله است. نام دیگر این شهر استر آباد است، که از شهر های مقتدر دوران هخامنشی محسوب می‌شود. این شهر در دوران پس از اسلام از جایگاه بالایی برخوردار بوده است. در طی چندین سال و پس از اکتشافات باستان شناسان و پس از جمع آوری اشیائی تاریخی، در سال های پیش از انقلاب این موزه بنا شد. در سال ۱۳۶۷ به دست میراث فرهنگی عملیات آن اجرایی شد، و در بهمن به نام موزه گرگان افتتاح شد.

آشنایی با آثار تاریخی گنبد کاووس

معرفی موزه

در ابتدای فعالیت این موزه به عوان موزه سنگ نوشته نام گذاری شد، اما طی چند سال با اضافه شدن اشیا تاریخی به قسمت هایی همچون باستان شناسی و مردم شناسی تقسیم شد. در قسمت سنگ نوشته این موزه دور تا دور محوطه قبرهایی از قرن هشتم تا دهم هجری به نمایش گذاشته شده است. بیشترین نوع سنگ به کار رفته ریشه ای و گهواره ای است، که بر روی آن ها کلماتی از قرآن مجید، احادیث، صلوات، اشعار و نام فرد فوت شده همراه شغل و تاریخ وفات فرد نقش بسته است. نقش های این سنگ ها به شیوه هایی همچون نقش های محرابی و مقرنس و طرح های اسلیمی تزئین شده است.

موزه باستان شناسی گرگان

آثار موزه باستان شناسی گرگان

در بخش باستان شناسی به تاریخ بیش از ۷ هزار سال ایران زمین و همچنین شهر گرگان پرداخته شده است. نمونه هایی از جنگ افزار مفرغی، ظرف های سفالی، زیورآلات طلا، آبگینه های زیبا در دوران اسلامی و سکه هایی تاریخی از آن زمان در موزه باستان شناسی گرگان نگهداری می‌شود.

موزه باستان شناسی گرگان

بخش های مهم موزه

بخش سنگ نوشته

در سرتاسر حیاط سرسبز موزه، سنگ قبرهایی از قرن هشتم تا دهم هجری قمری وجود دارد. عمدتاً سنگ‌ها از نوع ریشه‌ای و گهواره‌ای است که بر روی سنگ‌ها عموماً آیاتی از قرآن، صلوات کبیر، احادیث، اشعار و نام متوفی همرا ه با شغل و پیشه و تاریخ فوت نقل گردیده است. سنگ‌ها به شیوه‌های گوناگون تزئین شده‌اند که از مهم‌ترین آن می‌توان نقوش محرابی و تزئینات مقرنس و طرح‌های اسلیمی را نام برد. همچنین نقوش تعدادی از سنگ‌ها در عین خاموشی حاکی از نوع تلاش دستان توانمند متوفی در رهگذر زندگی و مبین شغل و حرفه متوفی است.

بخش باستان‌شناسی

در ویترین معدود این بخش از موزه نگرشی عمیق بر تاریخ بیش از ۷ هزار سال ایران زمین و خطه گلستان را داریم. چگونگی انتخاب اشیاء به ترتیب پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی نمونه‌هایی عرضه گردیده است. نمونه‌های مختلف ظروف سفالی، جنگ‌افزارهای مفرغی، زیورآلات طلایی و ظروف منقوش، آبگینه‌های زیبای دوره اسلامی و نهایتاً سکه‌هایی از دوره اشکانی تا قاجاریه، نمونه‌هایی است که در این بخش به نمایش در آمده است.

زمان بازدید

شش ماهه اول سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ غروب
شش ماهه دوم سال از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ غروب

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها