موزه مسجد چوبی نیشابور

موزه مسجد چوبی نیشابور

این موزه جز آثار بی نظیر در سطح کشور است، که در نیشابور واقع شده است. تمام یا اکثر آثار در این مسجد با چوب ساخته شده و زیبایی و جذابیت خاصی را به خود اختصاص داده است. این بنا هرساله گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

این بنا بسیار جذاب به دستان جناب آقای حمید مجتهدی، و در روستای محمد آباد نیشابور ساخته شده است. تمام آثار ساخته شده در این دهکده با استفاده از چوب است. برای ساخت سازه های این بنا ده ها تن چوب به کار رفته، تا زیبایی چشم نوازی را به روستای خود اختصاص دهد. این مسجد دارای قسمت های مختلفی از جمله رستوران، مسجد، کتابخانه و موزه است، که اولین دهکده چوبی ایران به شمار می‌آ تباآید. برای آشنایی بیشتر با این دهکده، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

موزه مسجد چوبی نیشابور

فضای بیرونی دهکده چوبی

از دیگر زیبایی های این دهکده می‌توان به گل های شمعدانی، درختان میوه، درختان کاج و سرو و… که در محوطه این دهکده به کار رفته است، اشاره کرد. در قسمتی از این دهکده وجود استخر و دو برکه زیبایی آن را دو برابر می‌کند، که آب مورد استفاده در برکه از چاه عمیق تامین می‌شود، و نوعی ماهی به نام ماهی کپور در آن پرورش داده می‌شود.

آجرهایی در این دهکده دیده می‌شود که در قدیم به عنوان سردخانه و محل نگهداری آب استفاده می‌شد، اما اکنون به محل زندگی کبوتران تبدیل شده است. در این دهکده پرورش گاو، شتر، اسب، مرغ، خروس و شتر مرغ از قدیم تا به امروز ادامه داشته است. پس از فوت مهندس حمید مجتهدی در سال ۱۳۹۲، همسر مهندس سرکار خانم حشمت که فارغ التحصیل رشته هنر و سررشته دار در رشته عمرانی هستند، مسئولیت نگهداری این دهکده را بر عهده گرفتند. منزل ایشان نیز در همین دهکده است.

تاریخچه روستای چوبین

ملامحمد آقا زاده خراسانی، که روستا پیش از این به نام او خوانده می‌شد، فردی خیر و عالم و فرزند آخوند خراسانی مرجع تقلید بودند. تعلیمات و همجواری با این پدر گرانقدر در دل و جان فرزند بزرگوار ایشان اثر کرد و باعث کار های خیر فراوانی در خراسان بزرگ شد. ایشان (ملامحمد آقازاده خراسانی) علاوه بر کسب علوم و معارف اسلامی، به امور سیاسی، اجتماعی و رفاهی مردم و سرزمین مادری خود مانند پدر عالم شان رسیدگی می‌کردند. به همین دلیل برای تامین امنیت و آسایش زایران امام رضا(ع) اقامتگاه هایی در سبزوار و نیشابور بنا کردند که به نام خودشان مشهور شدند.

موزه مسجد چوبی نیشابور

موزه کاروانسرای شاه عباسی نیشابور

اقامتگاه ها

از جمله این اقامتگاه ها، روستایی بود که دهکده چوبین فعلی در همان محل قرار دارد. ایشان دستور دادند تا برای راحتی زایران حرم رضوی در زمین های آب و اجدادی شان چندین اقامتگاه، یک باب مسجد، قنات، حمام و دیگر امکانات رفاهی ایجاد شود. این ساختمان ها کم کم به شکل روستا درآمدند و به نام روستای ملامحمد آقازاده مشهور شدند. اما گذر روزگار واحداث جاده های جدید در راه سفر به مشهد از رونق روستا کم و آن را به مکانی خالی از سکنه تبدیل کرد.

موزه مسجد چوبی نیشابور

بعد از مدتی مهندی حمید مجتهدی، نوه ملا محم آقازاده از آمریکا به ایران بازگشت و در روستا سکونت کرد. مهندس مجتهدی با دانشی که از تحصیل در رشته مهندسی عمران و ساخت بنا های ضد زلزله آموخته بود کمر همت به ساخت و آبادانی مجدد روستا بست. او با میراث مجموعه املاکی که از پدر بزرگ خود در اختیار داشت، دهکده چوبین را بر پا ساخت. این مجموعه که شامل ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی، سه حلقه چاه و یک قنات می‌شد، در کنار مسجدی که روبه ویرانی گذاشته و خانه هایی که خالی از سکنه شده بودند، به کمک ذهن خلاق مهندس مجتهدی تبدیل به دهکده چوبی شد.

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها