موزه گرمابه پهنه سمنان

موزه گرمابه پهنه سمنان

اگر قصد بازدید از دیدنی های شهر سمان را دارید، موزه های این شهر یکی از بهترین انتخاب ها است. یکی از موزه های معروف شهر سمنان موزه گرماه پهنه است، که تاریچه و قدمت این سرزمین را به نمایش می‌گذارد. این موزه در یک بنای تاریخی واقع شده است. برای آشنایی بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.

موزه گرمابه پهنه سمنان

قدمت موزه گرمابه پهنه

این موزه قدمتی حدود ۶۰۰ سال دارد، که در قدیم به عنوان حمام استفاده می‌شد، و به گرمابه پهنه شناخته می‌شده و برخی افراد به علت نزدیک بودن این حمام به آرامگاه حضرت یحیی بن موسی بن جعفر آن را گرمابه حضرت می‌نامیدند. کتیبه ای که در سر در این حمام نصب شده است فدمت این بنا را به دوره تیموریان و سلطنت میرزا ابوالقاسم بابر خان برمی‌گرداند. نوشه روی این کتیبه توسط محمد حسن خان صنیع الدوله و بر گرفته از کتاب مطلع و شمس است. در ادامه مطلب با ما بمانید.

موزه گرمابه پهنه سمنان

این حمام در دوره های صفویه و قسمتی از قاجاریه مورداستفاده عموم قرار می‌گرفت. در زمان حکومت مظفر الدین شاه، حاج ملا علی حکیم الهی دستور مرمت این بنا را داد. در زمان جکومت ناصر الدین شاه به علت بی توجهی به این بنا باعث شده کتیبه ای تاریخی از این بنا دزدیده شود. این بنا به علت تاریخچه مهم خود در سال ۱۳۵۳ در آثار ملی ایران ثبت گردید. این حمام از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۷۳ مورد مرمت  بازسازی قرار گرفت، و پس از آن به موزه تبدیل شد.

مشهد پرطرفدار ترین مقصد تابستانی

آشنایی با این موزه

این حمام ۱۰۰۰ متر مربع وسعت دارد، و شامل قسمت هایی از جمله سربینه، گرمخانه، هشتی ورودی و خزانه آب سرد و گرم است. این حمام داررای دو در مجزا برای ورود بانوان و آقایان است. بعد از ورود قسمت آقایان دو عدد صفه قرار دارد که کاشی کاری آن همه افراد را جذب خود می‌کند.

در بالای در، کتیبه ای از ۸ کاشی لاجوردی با اشعاری به خط نستعلیق و رنگ سفید به چشم می‌خورد. این اشعار یکی از سروده های مرحوم اسدا… منتخب السادات، پدر استاد حبیب یغمایی می‌باشد. بلا تر از کتیبه علامت شیر و خورشید با کاشی های زرد رنگ در دو لچک و به صورت یک نیم دایره جلوه ای متفاوت را به چشمان ما هدیه می‌کند. در دو طرف در چوبی که با گل میخ های آهنی شاخته شده، نقش دو سرباز از یک افسر و فرمانده قاجار با شمشیر، با هنر کاشی کاری به تصویر در آمده است و نوشته زیر ان به هنرمند و سال ایجاد آن شاره می‌کند: عمل زین العابدین سمنان ۱۳۳۰.

موزه گرمابه پهنه سمنان

معماری موزه گرمابه پهنه سمنان

در ادامه به یکی از فضاهای مهم معماری ایرانی می‌رسیم که در این جا نیز نمو پیدا کرده است. فضای شتی این بنا نیز در خور توجه است و امروز فروش بلیط، عرضع بروشور و نیز دیگر تولیدات فرهنگی و انتشارات در آن صورت می‌گیرد. کمی جلوتر که برویم در فضایی با ابعاد ۸ متر در ۸ متر قرار می‌گیریم که نمایشگاه های موقت در این فضا برگزار می‌شود. در مسقف نمودن آن از طاق های ضربی موزون و عریض استفاده شده است و تماشای آبنمای میان این فضا و نقش و نگار های کاشی کاری بر دیوار آن آرامش خاصی را به ارمغان می‌آورد.

یک راه روی باریک ما را به رختکن یا سربینه می‌رساند و به سوی هشتی دیگر هدایت می‌کند. با عبور از هشتی کوچک به صحن بزرگ گرمابه و خزانه می‌رسیم. گنبد زیبای صحن گرمابه ما را محو تماشای خود می‌کند و عبور نور از نورگیر ها تصویری رویایی به وجود می‌آورد. این صحنه امروزه میزبان اشیا گرانبهایی است که از تپه حصار دامغان و خطیرکوه و تپه خندق سمنان منطقه خرند و … به دست آمده‌اند.

منبع کارناوال
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها