بهترین و معروفترین موزه های تهران

بهترین و معروفترین موزه های تهران

امروز قصد داریم شما را با تعدادی از بهترین و معروفترین موزه های تهران آشنا کنیم. شهر تهران یعنی پایتخت ایران، علاوه بر دارا بودن جاذبه های گردشگری فراوان موزه های مهمی را نیز در دل خود جای داده است. بازدید از این موزه ها میتواند شما را با گذشته سرزمینمان ایران آشنا کند.

کاخ گلستان

کاخ گلستان که در گذشته سلسله قاجار در آن حکومت میکردند، امروزه با ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو، به یکی از بهترین و معروفترین موزه های تهران تبدیل شده است. شما برای بازدید از کاخ گلستان، باید بلیط تهیه کنید. اما در این کاخ موزه آنقدر قسمتهای جالبی وجود دارد که هزینه تهیه بلیط کاملا مقرون بصرفه است. تالار آینه که تخت مرمر در آن قرار گرفته و ساعت شمش العماره که اهدایی ملکه ویکتوریا به ناصرالدین شاه است، از جمله قسمتهای دیدنی کاخ موزه گلستان به شمار میرود. برای نصب عکسهای سلطنتی، دیواره های کاخ کاشی کاری شده اند. اگر میخواهید از این کاخ موزه دیدن کنید باید به خیابان ۱۵ خرداد سری بزنید.

کاخ گلستان

گنجینه جواهرات ملی

اگر علاقه زیادی به جواهرات و زیورآلات دارید و دوست دارید بدانید که در گذشته پادشاهان و خانواده آنها از چه زیورآلاتی استفاده میکرده اند حتما به گنجینه جواهرات ملی واقع در خیابان فردوسی سری بزنید. از مهمترین جواهرات موجود  در این موزه میتوان به الماس دریای نور و تخت طاووس اشاره کرد. در این موزه تاج و جواهرات مربوط به پادشاهان صفویه، افشاریه، قاجار و پهلوی اول و دوم نگهداری میشود.

آشنایی با دیدنی های تهران

گنجینه جواهرات ملی

مجموعه کاخ موزه سعدآباد

کاخ سعدآباد که یک اقامتگاه مجلل تابستانه محسوب میشد، در شمال شهر تهران و در منطقه دربند قرار دارد. این کاخ دارای ۱۰۰ هکتار مساحت بوده و وجود ۱۸ عمارت در آن از نکات جالب توجه است. شما برای بازدید هرکدام از این عمارتها باید هزینه ای جداگانه بپردازید. کاخ سفید یکی از این عمارتهاست که در دوران پهلوی دوم ساخته شده و ۵۴ اتاق دارد. برای رسیدن به موزه ملی هنر باید از راه پله مارپیچی پشت عمارت کاخ سفید عبور کنید. در این موزه آثار هنری جمع آوری شده توسط فرح دیبا، همسر محمدرضا شاه پهلوی را خواهید دید.

مجموعه کاخ موزه سعدآباد

انجمن هنرمندان ایران

انجمن هنرمندان ایران، یک پاتوق سرگرم کننده برای هنرمندان و هنردوستان ایرانی و جایی برای نگاهی نو به هنر معاصر در تهران است. این گالری هنری، در واقع  نمایشگاهی از آثار هنرمندان بومی است که به صورت ماهانه در معرض نمایش عموم قرار می گیرد. کافه، رستوران گیاهی، فروشگاه صنایع دستی و فروشگاه هدایای خاص از بخش های دیگر این مجموعه است. اگر علاقمند به تئاتر هم باشید، می توانید اوقات خوشی را در انجمن هنرمندان ایرانی سپری کنید. انجمن هنرمندان ایران در میان موزه های تهران بیشتر مورد استقبال قشر جوان قرار دارد.

نشانی مجموعه: تهران- پارک هنرمندان- خیابان ایران شهر– انجمن هنرمندان ایرانی. شماره تماس: ۰۴۵۷ ۸۸۳۱ ۲۱ ۹۸+

انجمن هنرمندان ایران

خیابان ۳۰ تیر

موزه های تهران ۳۰ تیر اگر چه به لحاظ کاربردی تنها یک خیابان است اما می توان آن را به عنوان یک موزه فضای باز معرفی کرد. کلیسا، معبد زرتشتیان، مسجد و کنیسه هر یک به نوعی در این خیابان سنگ فرش توجه شما را به خود جلب می کند. موزه ظروف سرامیک با اشیائی که بعضا به اندازه یک بند انگشت هستند، تاریخ مناطق مختلف ایران را معرفی می کند. موزه ملی ایران نیز در منتهاالیهِ جنوبی خیابان ۳۰ تیر، با نمایش اشیاء سفالی، سنگ های هنری و دیگر گنجینه های کشف شده توسط باستان شناسان در انتظار شما است.

نشانی: تهران- خیابان ۳۰ تیر- موزه شیشه و سرامیک. شماره تماس: ۸۱۵۳ ۶۶۷۰ ۲۱ ۹۸+ و موزه ملی ایران: ۲۰۶۱ ۶۶۷۰ ۲۱ ۹۸+

خیابان ۳۰ تیر

مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران

موزه های تهران مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران از شش موزه تشکیل شده  که در باغی به مساحت ۵ هکتار واقع شده است. کاخ نیاوران، اقامتگاه اصلی شاه و خانواده اش در دهه اخیر حکومت آن ها بوده. فرش های باشکوه و لباس های شیک بیش از هر چیز قابل توجه است. در جای دیگر، دوران کودکی احمدشاه و زندگی او در معرض نمایش قرار گرفته است. مجموعه نیاوران از بهترین موزه های تهران است که ارزش یک بار دیدن را دارد.

آشنایی با مکان های ناشناخته تهران

نشانی: تهران- میدان نیاوران- مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران. شماره تماس: ۲۰۱۲ ۲۲۲۸ ۲۱ ۹۸+

مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران

موزه هنر معاصر

موزه های تهران موزه هنرهای معاصر ایران شامل مجموعه ای از نقاشی ها و مجسمه هایی است که از سال ۱۹۷۹ در این مجموعه جمع آوری شده و در معرض نمایش قرار گرفته است. آثار هنرمندانی از اروپا و آمریکا و ایران چون مونتی و سهراب سپهری در این موزه به نمایش گذاشته شده است. طراحی این موزه توسط کامران دیبا انجام شده که خود به خاطر سبک معماری اش قابل تحسین است.

نشانی: تهران- خیابان کارگر- موزه هنر معاصر. شماره تماس:  ۹۳۷۴ ۸۸۹۸ ۲۱ ۹۸+

موزه هنر معاصر

باغ موزه قصر

باغ موزه قصر ساختمان موزه قصر  در دوران قاجار توسط معمار نیکولای مارکوف ساخته و در ساخت آن از معماری فارسی و اروپایی  بهره گرفته شده است. این بنا در زمان فتحعلیشاه قاجار و به دستور وی برای اقامت او ساخته شد و شامل یک عمارت بزرگ، اندرونی، کلاه فرنگی و استخر بود. بعدها و در زمان ناصر الدین شاه به عنوان اردوگاه نظامی مورد استفاده قرار گرفت.

بخش های زیادی از این عمارت در زمان مظفرالدین شاه تخریب شد و سال ۱۳۰۸ شالوده اولین زندان ایران بر خرابه های آن بنا نهاده و سال ها به عنوان ندامتگاه زندانیان سیاسی و مجرمین مورد استفاد ه قرار گرفت. از سال ۱۳۹۰ زندان قصر به عنوان باغ موزه قصر گشایش یافت تا روایتگر تاریخ و فرهنگ ایران در دوران پهلوی و پس از آن باشد. امروز به  عنوان یکی از موزه های تهران روایتگر تاریخ سیاسی ایران در ۱۰۰ سال گذشته است.

نشانی: تهران- بلوار مطهری- باغ موزه قصر. شماره تماس: ۷۳۹۳ ۸۸۴۲ ۲۱ ۹۸+

باغ موزه قصر

موزه رضا عباسی

موزه های ایران این موزه که به افتخار هنرمند بزرگ دوره صفویه، رضا عباسی، نامگذاری شده شامل سه گالری است که هنر پیش از اسلام، دوران اسلام و هنر نقاشی و خطاطی را با رعایت ترتیبِ زمانی در معرض نمایش عموم قرار می دهد. آثار نقاشی رضا عباسی نیز در کنار ده ها اثر سفالی، فلزی و جواهرات مربوط به زمان باستان در این گالری به نمایش گذاشته شده است.

نشانی: تهران- خیابان شریعتی- موزه رضا عباسی. شماره تماس: ۳۰۰۲ ۸۸۵۱ ۲۱ ۹۸+

موزه رضا عباسی

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها