۴ حقیقت جالب انگیز درباره امپراطوری آزتک ها!

امپراطوری آزتک یک اتحاد سه گانه بین سه دولت شهر تنوتچیتلان، تکسکوکو و تلکوپان بود که بر مکزیک مرکزی و سایر قلمرو آمریکای میانه سلطنت می کردند و تا فتح اسپانیا در ۱۵۲۱ ادامه یافت. واژه آزتک در آن زمان به مردمی نسبت داده می شد که به زبان مکزیک مرکزی حرف می زدند. با تاریخ ما همراه باشید تا ۴ حقیقت جالب انگیز انگیز درباره امپراطوری آزتک ها! را برای شما بازگو کنیم:

 

۱.تبعید آزتک ها پس از قربانی دختر پادشاه! 

مراسم قربانی آزتک ها
مراسم قربانی آزتک ها

آزتلان یک مکان افسانه ای ست که هنوز وجود آن تایید نشده است. مردم آزتک، آزتلان را خانه اجدادی خود می دانستند. مردم مکزیک آخرین مهاجران آزتلان بودند که در ۱۲۵۰ ب.م به دره مکزیک رسیدند. پادشاه دولت شهر Colhuacan ، به آنها اجازه داد در مکانی به نام Chapultepec مستقر شوند. او بعدها تصمیم گرفت با یکی از دختران آنها ازدواج کند و او را برای حکومت به قبیله خود منصوب کند. مرم مکزیکا، ان دختر را برای خدای خود قربانی کردند و پوست او را کندند. پادشاه با عصبانیت آنها را از قلمرو خود بیرون راند. آنها به جزیره ای در دریاچه تکسکوکو تبعید شدند که به خاطر شرایط دشوار و باتلاقی هیچ سکنه ای نداشت. سپس مردم مکزیکا یا همان آزتک ها، یک عقابی را دیدند که روب کاکتوس لانه کرده بود. آنها این را نشانه ای از طرف خدایشان شمردند و در آنجا مستقر شدند و آن را Tenochtitla (مکزیکوسیتی مدرن)نامیدند.


۲.آزتک ها ، بزرگترین امپراطوری آمریکای میانه!

نقشه امپراطوری آزتک
نقشه امپراطوری آزتک

مردم مکزیکا، یا آزتک ها ، شهر مکزیکوسیتی مدرن را در ۱۳۲۵ ب.م ساختند. در ۱۴۲۶، پادشاه آزکاپولتزالکو، دستور قتل حاکم آزتک را داد. بعد از آن مردم مکزیکوسیتی با دولت شهرهای تکسکوکو، تلاکوپان، و هوزوتزینکو متحد شدند تا علیه آزکاپوتزالکو بجنگند. آنها در ۱۴۲۸ پیروز شدند. بعد از جنگ ، دولت شهر Huexotzinco کناره گیری کرد. سه دولت شهر دیگر یک اتحاد سه گانه شکل دادند. این اتحاد بعدها به امپراطوری آزتک معروف شد و همچنان گسترش یافت. آنها به تدریج کنترل مکزیک مرکزی و سایر نقاط قلمرو خود را در دست گرفتند. این امپراطوری کی از قدرتمند ترین و بزرگترین امپراطوری های آمریکای میانه بود.


۳.امپراطور آزتک ها معروف به سخنران بزرگ!

پرتره ای از امپراطور آزتک
پرتره ای از امپراطور آزتک

یکی از حاکمان آزتک به سخنران معروف بود. در واقع هر یک از دولت شهرهای آزتک، سخنورهای خود را داشتند. حاکم مکزیکو سیتی در امپراطوری آزتک، به سخنور بزرگ معروف بود. مدیریت جنگ ها، تکریم ها، دیپلماسی و توسعه قلمرو به عهده این سخنران بزرگ بود. این سخنور یک همراه زن هم داشت که وظیفه او اداره دولت شهرهای آزتک بود. امپراطوری آزتک یک شورای چهار نفره هم داشتند که در تصمیم گیری ها به امپراطور کمک می کردند. این چهار عضو شورا همچنین به عنوان ژنرال های نظامی خدمت می کردند.


۴.کاهش جمعیت آزتک پس از پیروزی اسپانیا!

سقوط مکزیکوسیتی
سقوط مکزیکوسیتی

پس از شورش در Tenochtitlan (مکزیکوسیتی)، آبله شیوع پیدا کرد و بیش از ۵۰% جمعیت را کشت. پس از شکست شهرهای تحت کنترل آزتک، کورتس شروع به محاصره تنوچیتلان کرد. در سال ۱۵۹۱ با بیش از ۵۰۰۰۰ جنگجو به شهر حمله کرد. پس از یک جنگ سخت، تنوچتیتلان در ۱۵۲۱ سقوط کرد. بعد از ان، دره مکزیک با دو بیماری واگیردار آبله و تیفوس روبرو شد که باعث شد بیش از ۸۰ درصد جمعیت بومی منطقه از بین برود. مکزیکوسیتی روی ویرانه ها تنوچتیتلان ساخته شد.

منبع learnodo-newtonic
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
A.N.A
امتیاز :
     

معذرت می‌خوام: جالب انگیز دقیقا یعنی چی؟!