۶ شخصیت تاریخی که به خاطر کار نکرده معروف شدند!

در اینجا به معرفی افرادی می پردازیم که به کارهایی که نکردند! معروفند! با تاریخ ما همراه شوید تا این شخصیت های خوش شانس را بشناسید.. ۶ شخصیت تاریخی که به خاطر کار نکرده معروف شدند!

 

۱.ابنر دابلدی (اختراع بیسبال)

ابنر دابلدی
ابنر دابلدی

ابنر دابلدی یک ژنرال جنگی و معترض بود. دابلدی درحالی که یک شغل نظامی برجسته داشت، بیشتر به خاطر اختراع بیسبال معروف شده بود. هر چند او بیسبال را اختراع نکرد!

این داستان به سال ۱۹۰۵ باز می گردد، زمانی که رییس سابق اتحادیه ملی، یک کمیسیون برای بررسی تفریح مورد علاقه آمریکایی ها تاسیس کرد. بر اساس نامه ای از مردی به نام ابنر گریو، کمیسیون به اشتباه به این نتیجه رسید که بیسبال توسط دابلدی در نیویورک در ۱۸۳۹ اختراع شده است. در واقع اصلا دابلدی در سال ۱۸۳۹ در وست پوینت بود و هرگز ادعایی درباره بیسبال نداشت. با این وجود ، این افسانه سال ها پا برجا بود.


۲.بانو گودیوا (اسب سواری برهنه!)

لیدی گودیوا
لیدی گودیوا

بانو گودیوا به این دلیل معروف است که به نشانه اعتراض به مالیات سنگینی که همسرش بر اهالی شهر وضع کرده بود، برهنه سوار بر اسب شد و در خیابانهای کاونتری قرون وسطی چرخید. بر اساس داستان ها، گودیوا در قرن ۱۱ ، شوهر قدرتمندش، لئوفریک را تحت فشار قرار داد تا مالیات و بدهی های مردم را کاهش دهد. شوهرش به تمسخر به او گفت:هر گاه تو برهنه در خیابانهای شهر چرخیدی، من هم مالیات را کاهش می دهم”… گویدوا سخن او را همه جا گفت و این افسانه به کتابهای تاریخ راه باز کرد.

مورخان بر این باورند که این اسب سواری برهنه هرگز رخ نداده است. گودیوا وجود خارجی داشته ولی او فقط زن یک اشراف زاده بانفوذ بوده است. در واقع این افسانه سواری برهنه! تا قرن ۱۳ فاش نشده بود ، یعنی ۲۰۰ سال بعد از این اتفاق پنهان بود و سپس فاش شد!


۳.نرو ( ویولن زدن هنگام آتش سوزی روم)

نرو
نرو

یکی از معروف ترین داستان های فروپاشی روم به نرو مربوط می شود، امپراطوری که در طول آتش سوزی بزرگ در ۶۴ ب.م، خیلی خونسرد به نواختن پیانو خود مشغول شد! به گفته برخی مورخان باستان ، امپراطور به افرادش دستور داد تا همه جا را آتش بزنند تا برای ساخت کاخ جدیدش پاکسازی شود. از آنجایی که نرو شخص مقدس و احساسی نبود_ در طول رسیدن به قدرت، بارها دستور قتل مادرش را داد_ پس به احتمال زیاد این داستان هم ، یک افسانه بیش نیست.

درحالی که برخی از تاریخ نویسان این امپراطور را عاشق موسیقی توصیف کردند و می گویند او به هنگام آتش سوزی زیر آواز زده است، ولی مورخ معروف، تاکیتوس، این ادعاها را به عنوان شایعات شرورانه رد کرد. به گفته او ، در آغاز آتش سوزی ، نرو در راه انتیوم بود و در بازگشت به روم در تلاش های نجات و بازسازی کمک زیادی کرد و حتی باغ های کاخ خود را به روی مردم باز کرد. یکی دیگر از دلایلی که این افسانه رد می شود، این است که اصلا آن زمان هنوز ویولن اختراع نشده بود. حتی اگر او در هنگام آتش سوزی ، وسیله ای می نواخته، ویولون نبوده و احتمالا سیتارا می نواخته است.


۴.ماری آنتوانت (اجازه داد کیک را بخورند!)

ماری آنتوانت
ماری آنتوانت

وقتی ماری آنتوانت، ملکه فرانسوی در قرن ۱۸ فهمید که مردم به خاطر نبود نان گرسنه مانده اند، دستور داد که “بگذارید مردم کیک  بخورند. ” این جمله معروف بارها برای تاکید بر نادانی و ناآگاهی سلاطین نسبت به موقعیت و گرفتاری مردم و زیر دستان به کار برده شده است، البته هیچ شواهدی دال بر این که ماری آنتوانت این سخن را گفته وجود ندارد!

این عبارت برای اولین بار در کتاب “اعترافات” ژان ژاک روسو، در ۱۷۷۶ منتشر شد. اگر روسو واقعا این عبارت را به ماری آنتوان نسبت داده باشد، در آن زمان ماری تنها ۱۰ سال داشته و هنوز ملکه نبوده است. مورخان بر این باورند روسو خودش این عبارت را اختراع کرده و یک جمله کنایه آمیز بوده که برای نقد شخصیت های اشرافی مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. این احتمالا تلاش مخالفان ماری آنتوان بوده تا او را بی اعتبار سازند!


۵.ژوزف گیوتین (اختراع گیوتین)

ژوزف ایگناس گیوتین
ژوزف ایگناس گیوتین

برخلاف باور عموم، پزشک فرانسوی، ژوزف گیوتین، مستقیما دخالتی در اختراع این دستگاه خطرناک نداشته است. گیوتین وسیله ای برای اعدام مخالفان بود. او که از سر زدن ها و اعدام های وحشیانه ناخشنود بود و نتوانست جلوی آن را بگیرد، به مجلس ملی فرانسه پیشنهاد داد تا حداقل وسیله ای بسازند که مجرم درد کمتری را متحمل شود.

در واقع گیوتین نقش مدیریتی داشت  و آنتوان لوئیس طرح ساخت آن را داد. بعد از اینکه یک آلمانی به نام توبیاس اشمیت ، اولین نمونه آن را ساخت ، به طور منظم توسط دولت فرانسه مورد استفاده قرار گرفت. با اینکه ژوزف گیوتین نه در طراحی و نه ساخت این دستگاه نقشی نداشت، ولی به نام او رقم خورد. در برخی اسناد ادعا شده که ژوزف بعدها در طول انقلاب فرانسه ، با همین گیوتین سرش زده شد. و این هم افسانه ای بیش نیست!


۶.جرج واشینگتن کارور (اختراع کره بادام زمینی)

جرج واشینگتن
جرج واشینگتن

جرج واشنگتن کارور یک دانشمند و مخترع آمریکایی بود که به خاطر ایجاد محصولات غذایی و روش های کشاورزی جایگزین، معروف شد. بسیاری از نوآوری های کارور باعث مقایسه او با لئوناردو داوینچی می شد. اختراع کره بادام زمینی توسط او یک باور غلط است که رایج شد.

در واقع کارور یکی از پیشگامان بادام زمینی بود ولی او اولین کسی نبود که کره بادام زمینی را اختراع کرد. در اصل قدمت خمیرهای باداما زمینی به سال ۹۵۰ ق.م در آمریکای جنوبی باز می گردد.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها