آنچه درباره ماری یکم انگلیس نمیدانید!

در اینجا میخواهیم به بیان حقایقی درباره زندگی آشفته ماری تودور، اولین ملکه انگلیس ، بپردازیم . آنچه درباره ماری یکم انگلیس نمیدانید! با تاریخ ما همراه شوید.

 

۱.او نامادری های زیادی داشت! 

نامادری های ماری تودور
نامادری های ماری تودور

ماری در ۱۵۱۶در کاخ گرینویچ( هفت سال بعد از ازدواج پدر و مادرش، پادشاه هنری هشتم و کاترین آراگون) متولد شد. هنری که در سال ۱۵۲۰ از همسرش نا امید شد، چرا که نتوانست به او یک فرزند پسر بدهد، به این ازدواج پایان داد و با آنه بولین، خواهر یکی از معشوقه های سابقش ازدواج کرد. در ۱۵۲۷ که هنری میخواست با کاترین ارتباط برقرار کند، متوجه شد که اینکار غیر قانونی ست چرا که او قبلا با برادر مرحوم او ازدواج کرده بود. او از پاپ کاتولیک خواست که آن ازدواج را باطل کند، پاپ امتناع کرد و با روم قطع رابطه کرد و در ۱۵۳۳ با آنه عقد کرد و خودش را به عنوان رییس کلیسای انگلیس منصوب کرد. پادشاه از زن دومش خسته شد و در ۱۵۳۶ سر او را به اتهام خیانت زد. هنری ۴ بار دیگر ازدواج کرد، زن سومش بعد از به دنیا آوردن یک پسر از دنیا رفت. ازدواج چهارمش به طلاق کشید. سر همسر پنجمش را زد و شماره ۶ تا با پادشاه ازدواج کرد مرد.


۲.رسیدن به تاج و تخت آسان نبود!

ماری یکم
ماری یکم

ماری پس از ازدواج پدرش با آنه بولین در ۱۵۳۳، فرزند نامشروع اعلام شد و از لیست جانشینان تاج و تخت حذف شد. بعد از اینکه هنری ، بولین را اعدام کرد، دختر آنها، الیزابت هم از جانشینی خط خورد. در ۱۵۴۴، دوباره آن دو را پس از برادر ناتنی شان، ادوارد، جانشین خود کرد. در ۱۵۴۷ ، هنری مرد و ادوارد جانشین او شد. در طول سلطنت این پادشاه جوان، آیین پروتستانت در انگلیس برقرار شد، و رابطه ادارد با خواهر ناتنی اش، ماری به هم خورد. در ۱۵۵۳ ادوارد جوان به شدت بیمار شد و از آنجایی که نمیخواست ماری به سلطنت برسد، او را از لیست جانشینی خط زد. یکی از مشاوران ادوارد، دوک نورتورمبلند، او را مجبور کرد تا تاج و تخت را به دختر عمویش، جین گری بدهد. ادوارد در همان سال مرد و جین گری به عنوان ملکه انگلیس اعلام شد.

نورتومبرلند، ناپدری جین، نیروهایی برای دستگیر کردن ماری فرستاد، ولی قبل از آن، ماری یک ارتش به راه انداخت و شورشی به پا شد. حامیان او خواستار برکناری جین و به قدرت رسیدن ماری بودند. جین که تنها ۹ سال سلطنت کرد، در برج لندن زندانی شد و ناپدری اش اعدام شد.


۳.ماری در ۲ سالگی نامزد کرد!

ازدواج ماری یکم
ازدواج ماری یکم

برای افراد خانواده های سلطنتی مثل ماری، ازدواج یک امر سیاسی بود نه عاشقانه! ماری وقتی تنها ۲ سال داشت با پسر پادشاه فرانسه نامزد کرد، اگرچه این توافق چندین سال بعد خاتمه یافت و این شاهزاده جوان در سن ۱۶ سالگی با پسرعموی خود، امپراطور چارلز پنجم نامزد شد. این نامزدی هم خاتمه یافت. ماری بعد از اینکه ملکه شد با پسر چارلز پنجم ، پرنس فیلیپ اسپانیا ازدواج کرد. فیلیپ که از ماری یک دهه جوانتر بود، برای اولین بار در ۱۵۵۴ به انگلیس آمد تا او را ملاقات کند و دو روز بعد در قلعه وینچستر عقد کردند. وقتی که چارلز از پادشاهی اسپانیا در ۱۵۵۶ سقوط کرد، فیلیپ جانشین او شد و بعدها پادشاه پرتغال هم شد.


۴.به او لقب ماری خونریز داده شد!

ماری خونریز
ماری خونریز

ماری وقتی به قدرت رسید، خواست که کاتولیک را به انگلیس بازگرداند، اقتدار پاپ را برگرداند، و اصلاحاتی که برادر ناتنی اش، ادوارد انجام داده بود را خنثی سازد. همچنین قوانین علیه کفر را احیا کرد و نزدیک ۳۰۰ پروتستان را در آتش سوزاند! در بین کشته ها، توماس کرامنر، اسقف اعظم کانتربری، مشاور هنری هشتم و ادوارد ششم ( پدر و برادر ماری) هم بود. کرانمر کسی بود که ازدواج پدر و مادر ماری را غیر قانونی خوانده بود تا هنری بتواند با آنه بولین ازدواج کند. در نهایت، ماری یکم در این راه شکست خورد، چرا که خواهرش الیزابت، دوباره پروتستانیسم را بازگرداند.


۵.ماری آخرین قلمرو انگلیس در فرانسه را از دست داد!

کارت بازی قرن بیستم با تصویری از ماری یکم
کارت بازی قرن بیستم با تصویری از ماری یکم

در ۱۵۵۸، فرانسه شهر بندری کالایس را فتح کرد، شهری که از آن به عنوان جواهری در تاج انگلیس یاد می شود. کالایس یک دروازه تجاری، از قرن ۱۴ تحت کنترل انگلیس بود. ماری با شنیدن این خبر که آخرین دارایی خود در فرانسه را از دست داده، گفت ” تا وقتی بمیرم، فیلیپ و کالایس در قلب من خواهند بود.”


۶.ماری مرد!

ماری و الیزابت
ماری تئودور و الیزابت

سلطنت ۵ ساله ماری زمانی به پایان رسید که بر اثر یک بیماری همه گیر آنفولانزا در ۱۵۵۸ در سن ۴۲ سالگی در کاخ سنت جیمز لندن مرد. جیمز اول، جانشین الیزابت، دستور داد که تابوت او را را در صومعه وست مینستر قرار دادند و برای الیزابت یک بنای بزرگ ساخت ، درحالی که برای ماری به یک کتیبه بسنده کرد.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها