بازار ورنیساژ  را بیشتر بشناسید

بازار ورنیساژ ایروان (Yerevan Vernissage)

گردشگران حرفه‌ای به خوبی می‌دانند که یکی از جاهایی که در هر منطقه توریستی باید بازدید کرد بازارهای محلی آن منطقه است. در بازارهای محلی شما چیزهای هیجان‌انگیزی را تجربه خواهید کرد. شما در این بازارها با مردم منطقه، آداب و رسوم آنها، فرهنگ آنها و اجناس مخصوص منطقه آشنا می‌شوید. در هر منطقه‌ای در دنیا چنین بازاری که برای گردشگران جذاب باشد، وجود دارد. در شهر ایروان، پایتخت کشور ارمنستان نیز چنین مکانی وجود دارد و نام آن ورنیساژ است. بازار ورنیساژ به نوعی بازار اجناس محلی و ارزان قیمت است. لغت (Vernissage) یک لغت فرانسوی است که برای پیش‌نمایش یک نمایشگاه هنری به کار می‌رود که برای این بازار بسیار مناسب به نظر می‌رسد. چرا که در این بازار ترکیبی از ذوق و سلیقه سنتی مردم ارامنه و هنر مدرن این مردم به نمایش درآمده است.

بازار ورنیساژ کجاست؟

بازار ورنیساژ در تور ارمنستان در امتداد خیابان‌های (Aram) و (Buzand) در شهر ایروان قرار دارد. این بازار ابتدا در دهه هشتاد میلادی توسط هنرمندان ارمنی بر پا شد. در ابتدا این بازار بسیار کوچک و محدود بود ولی پس از گذشت مدّتی گسترش یافت. اکنون این بازار آن‌قدر گسترده است که دو خیابان (Hanrapetutyn) و (Khanjyan) را به هم متصل می‌کند. ابتدای مسیر آغاز بازار ورنیساژ، ایستگاه مترو میدان جمهوری (Republic square) و در انتهای بازار، مجسمه (Vardan Mamikonyan) قرار دارد.

بازار ورنیساژ به ارائه مجموعه‌های متنوعی از کارهای هنری و سنّتی مردم ارامنه شهرت دارد. بازار به دو بخش تقسیم شده که در یک بخش آثار هنری و صنایع دستی فروخته می‌شود و در بخش دیگر وسایل الکترونیک به فروش می‌رسد. بخش صنایع دستی و آثار هنری بازار ورنیساژ بسیار سرزنده و پرنشاط است. این بازار که در فضای باز قرار دارد یکی از بهترین بازارهای فضای باز در دنیاست که البته شلوغ‌ترین بازار ایروان نیز هست. تغییرات آب و هوایی هم تأثیر زیادی بر ازدحام جمعیت در بازار ورنیساژ ندارند؛ این بازار همیشه شلوغ است. گرما، سرما و حتّی باران هم بر این مردم تأثیری ندارد. بدون شک سوغاتی‌های منحصر به فردی را می‌توانید در این بازار پیدا کنید. در نظر داشته باشید بازار ورنیساژ تنها در تعطیلات آخر هفته تمام وقت بر پا می‌شود. در سایر روزهای هفته نیز بازار ورنیساژ به صورت محدودتر و با ساعات کار کمتر برقرار است.

در شهر ایروان بهترین بازار برای خرید سوغاتی همین بازار ورنیساژ است. چیزهایی مانند انواع سفال، انواع کارهای حکاکی روی چوب، فلز یا سنگ، کارهای قیطان‌دوزی و سوزن‌دوزی، عروسک، تابلو نقاشی، زیورآلات و حتّی فرش، کتاب و تی‌شرت در این بازار عرضه می‌شوند.

 

به گزارش سفر باتو ، به دلیل این که از گذشته‌های دور انار به عنوان نماد حاصلخیزی و موفقیت در ارمنستان شناخته شده است؛ در میان صنایع دستی مردم ارامنه این میوه به اشکال مختلف دیده می‌شود. انواع متنوعی از آویز با انارهای تزئینی، جاکلیدی انار، زیورآلات اناری و … نشانه آن است که هنوز هم انار به نوعی نماد زندگی در کشور ارمنستان است.

امّا اگر به دنبال یک سوغاتی دخترانه خاص باشید، عروسک‌های دست‌ساز سنّتی ایروان قطعاً شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این عروسک‌ها بسیار زیبا و هنرمندانه ساخته شده‌اند و یادگار بسیار خوبی از سفر ارمنستان خواهند بود.

در این بازار تنها اجناس منحصر به فرد نیستند که گردشگران را جذب می‌کنند، بلکه نحوه برخورد و بازاریابی فروشندگان نیز در نوع خود قابل توجّه است. هنگامی که شما یکی از اجناس را برمی‌دارید تا از نزدیک بررسی کنید، فروشنده با حوصله و دقّت فراوان چگونگی ساخت آن را برای شما توضیح می‌دهد. فروشندگان آنقدر ماهرانه از اجناس خود تعریف و تمجید می‌کنند که گردشگران خیلی زود قانع شده و کالای مورد نظر را خریداری می‌کنند. نکته مهم این است که اغلب فروشندگان کاملاً با زبان انگلیسی آشنا هستند و به راحتی با گردشگران ارتباط برقرار می‌کنند. ولی این نکته را فراموش نکنید که اگر قصد خرید کالایی را داشتید تا جایی که می‌توانید چانه بزنید تا با یک تخفیف مناسب خرید کنید.

 

بخش تابلوهای نقاشی بازار ورنیساژ در پارک فرانسوی (French Park) قرار دارد. در آنجا هم اگر تابلویی نظر شما را جلب کرد می‌توانید از فروشنده در مورد ویژگی‌ها و داستان خلق آن اثر سؤال کنید. خواهید دید که فروشندگان با اشتیاق کامل در مورد داستان تابلو برای شما خواهند گفت. حتّی ممکن است از فروشندگان بشنوید که این تابلو کار یکی از فرزندان و یا نوه‌های آنان است. همانطور که تا اینجا حتماً متوجه شدید؛ گردشگران تنها به قصد خرید به بازار ورنیساژ نمی‌روند؛ بلکه تعامل با مردم و کسب تجربه‌های نو نیز برای آنها جالب است. البته گشت و گذار در دنیای رنگارنگ ورنیساژ و در میان مردم مهربان ارامنه به تنهایی نیز خالی از لطف نیست. در صورتیکه تور وان با قیمتهای مناسب از آژانسهای معتبر می خواید رزرو کنید به سایت سفر باتو سر بزنید.

اماکن دیدنی نزدیک بازار ورنیساژ

میدان جمهوری، موزه هنر مدرن ایروان، کلیسای سرکیس مقدس، مسجد کبود ایروان و موزه تاریخ ملی از اماکن دیدنی شهر ایروان هستند که فاصله زیادی با بازار ورنیساژ ندارند. خانه اوپرا و کاسکاد (Cascade) ایروان نیز در نزدیکی بازار نقاشان ورنیساژ قرار دارند.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها